Beste verloskundige, Even een vraagje over NA de bevalling. Onze zoon is inmiddels 4 maanden. Geboren met spoedsectio. Nu hebben ze echter voordat besloten is tot spoedsectio een schedelelektrode op zijn hoofdje aangesloten. Direct na de bevalling is een mutsje op gedaan, maar zat er wel een grote bloedvlek op het mutsje. Ook heeft er nog een lange tijd een korst op de plek van de schedelelektrode gezeten. Wat me echter opviel is dat nu 4 maanden later, deze plek nog steeds zichtbaar is en dat er echt op die plek een deukje in zijn schedel zit. Is dit normaal??? Ik hoop dat jullie me gerust kunnen stellen! Alvast bedankt!
hoi het deukje in de schedel is de fontanel, dat heeft niet met de schedelelektrode te maken, maar is een zachte plek op het hoofd van alle baby's. De schedelnaden zijn nog niet aan elkaar gegroeid op die plek. Mirjam
Beste Mirjam, Dank je voor je antwoord. Maar nee, ik weet wat de fontanel is, die zit veel verder voor op het hoofd. Dit zit op zijn achterhoofd links, is een klein rond plekje (doorsnede 0,5 cm) en precies waar weken het korstje van zijn schedelelektrode heeft gezeten. Mijn vraag is, is het normaal dat er 4 maanden naderhand nog steeds een deukje hier in zijn schedel zit. Het lijkt een litteken van die schedelelektrode, is ook veel rozer van kleur dan het omringende weefsel, maar dat daar ook een deukje bij zit vind ik vreemd. Hopelijk kun je me hierop een reactie geven. Bedankt!
hoi de schedelelektrode kan eigenlijk geen deukje achterlaten. Ik zou het even laten zien aan de arts/verpleegkundige op de volgende controle op het consultatiebureau. Mirjam