Zoals de titel het zegt hoe hadden julliede opvang geregeld voor de oudere broertjes/zusjes. Bij de eerst ben ik bij 42 weken ingeleid en uiteindelijk bevallen middels een spoed sectio. Stiekem ga ik er vanuit dat dat nu weer zo gaat gebeuren. Maar wat kan ik het beste voorbereiden Voor toekomstige grote zus in het geval dat de bevalling spontaan op gang komt.
Wij hadden mijn schoonouders stand-by staan. Dat betekende dat zij ons zoontje zouden komen halen, ook midden in de nacht, zodra dat nodig was. Mijn schoonvader heeft bijvoorbeeld qua alcohol rekening mee gehouden, dat hij altijd zou mogen rijden e.d. Ze planden ook geen uitjes ver weg tussen de 38-42 wkn. Zij hadden ook een logeerbedje klaarstaan bij hun thuis, zodat zoontje (zo nodig) meteen bed in kon. Ze hadden een sleutel van ons huis. Voor mijn zoontje heb ik toen ook een 'vluchtkoffertje' gemaakt, met schone kleren, luiers, pyjama, tandeborstel, paar speelgoedjes, etc. Met een briefje erop wat schoonouders nog zelf moesten pakken/meenemen als ze hem kwamen halen. Zodat wij eigenlijk alleen het telefoontje hoefden te plegen en daarna eigenlijk geen 'omkijken' hadden naar onze zoon. Uiteindelijk viel het mee , bevalling begon op een zaterdag aan het einde van de middag, dus het liep heel soepel. Binnen een half uurtje was zoonlief al met opa en oma onderweg en waren wij alleen om ons te focussen op bevalling. Dit keer hebben we weer onze schoonouders gevraagd en ik denk dat we het weer op dezelfde wijze zullen doen. Of het dan weer zo soepel gaat, zullen we wel zien...
Hier stond mijn moeder paraat. Maar ook vriendin, zus, schoonzus had ik kunnen bellen. Er stond ook voor mijn dochter een koffertje klaar met kleren en t cadeautje voor de baby. Ze ging logeren omdat ik ingeleid zou worden, dus lekker duidelijk ik beviel die dag spontaan en we konden dus al lekker vroeg bellen dat ze er was. Nu denk ik dat mijn moeder hierheen komt en hier oppast. Ik moet toch naar het zkh.
Ik had gehoopt s nachts te bevallen zodat zoon lekker kon blijven slapen. Als ik naar het zkh zou moeten of het zou wel overdag gebeuren zou hij naar schoonzus gaan. Mijn vliezen braken om 03.00, 20 min later kreeg ik weeën. Om 5 uur man wakker gemaakt maar er moest nog een hoop gebeuren. Ik was namelijk 37.2 wkn en had nog niks verwacht. Man dus douche en bed nog om hoog gezet. Ik in de weer met fotocamera en emmers ed schoonmaken, tussen de weeën door. Zoon werd om half 6 wakker, slaapt normaal tot half 8. Hadden eerst het idee hem zijn speen te geven en weer in tw stoppen maar toen man in zijn kamer kwam zei hij meteen "R naar beneden toe." Slapen ging hem dus niet meer worden dus schoonzus maar gebeld. 2 min later kreeg ik al persdrang!!!! Hij is om kwart voor 6 opgehaald, om half 7 is zijn zusje geboren en om half 9 was hij weer lekker thuis!
Ivm opname na bezoek aan VK (PE), is mijn zoon die dag door oma van t kdv gehaald en daar gebleven tot zijn zusje geboren was (2 dagen later). Hij is tussendoor nog langsgeweest met oma en opa op t bezoekuur in t ziekenhuis. De volgende dag, toen zuslief om 17.49uur geboren werd kwam hij haar met opa en oma bewonderen. Hij is toen nog wel een nachtje wezen logeren en de dag erna, toen zijn zusje en ik ook naar huis mochten, naar huis gegaan..
Aangezien ik mijn koffertje nog in moest pakken (vluchtkoffertje, ging er namelijk vanuit dat ik ingeleid zou worden..) hadden we genoeg tijd om de oudste op te halen door m'n vader. Ik belde eerst de VK en toen mijn ouders. Mijn vader sprong meteen in de auto en een half uurtje later was hij opgehaald. Daarna gingen wij naar het zks. omdat de kleine in het vruchtwater had gepoept. Anders was ik ws. gewoon thuis bevallen en onze oudste thuis gebleven.
Tweede zwangerschap hebben we zoonlief naar mn ouders gereden en vanuit daar door naar het ziekenhuis. Dat was niet echt een succes want het ging allemaal erg snel. Eenmaal in het ziekenhuis zat ik al op 9 cm, dus was nog maar net op tijd. 20 minuten na aankomst lag dochter al op mn buik. Dus deze keer stelden mn ouders voor om stand-by te staan en naar ons te komen. Dan kunnen de kindjes gewoon in bed blijven liggen (ik ga er vanuit dat het weer s avonds laat/ s nachts begint, aangezien dat vorige keren ook zo was). En kunnen wij meteen vanuit huis naar het ziekenhuis.
Bij de 1ste ook met 42 wk ingeleid, dochter werd de dag erna `s avonds laat gehaald door een ks. Bij nummer 2 was ik er 100% van overtuigd dat het ook zo zou lopen, zoon dacht er anders over en begin zelf bij 39.3. Het begon om 5;00 uur, man en dochter sliepen tot 7 uur. Toen het tegen man verteld, was nog prima te doen. Dochter heeft het wel mee gekregen, maar vond het ook prima en fijn om mama te helpen. Om 7:30 opa en oma gebeld en die kwamen dochter halen. Toen ziekenhuis gebeld en naar het ziekenhuis. Baby was niet ingedaald, heel veel vruchtwater en moest sowieso komen wegens ks bij dochter. We hadden met opa en oma afgesproken dat dochter zou komen ophalen als het begon. De hele ziekenhuisperiode (weer ks) is ze bij opa en oma geweest. Ze is ons met papa op komen halen toen we naar huis mochten.
Hier woont de oppas om de hoek bij het ziekenhuis dus wij brengen als we die richting uit gaan de kinderen daar
Mijn zoon zou eigenlijk naar de overbuurvrouw gaan maar daar was geen tijd meer voor. Hij was er dus gewoon bij en dat was prima.
Bij mn 1e ben ik met 41+5 bevallen na een inleiding + spoedkeizersnee. Bij de 2e wou ik echt geen keizersnee hoor, dan kan je al die weken je oudste kindje niet tillen! En ben je een paar dagen van huis! Bij de 2e ben ik met 40 weken bevallen, 's avonds voelde ik al aan dat 't ging beginnen ( voorgevoel, had die datum in mn hoofd ) en heb ik mn moeder gebeld haar tas klaar te zetten. Toen om 3u mn vliezen braken heb ik de afdeling verloskunde gebeld, toen mn moeder. Mn dochter lag nog te slapen en wij zijn naar ziekenhuis gegaan. Om 8u is mn zoontje geboren ( Gewoon vaginaal, zo gaaf ! ) en toen werd mn dochter rustig wakker thuis, wassen aankleden eten spelen etc om 11u waren mn moeder en dochter in het ziekenhuis. Super trots, mn 2 kindjes! Wij zijn nog even in het ziekenhuis gebleven en om 17u waren wij thuis, even later kwam mn moeder mn dochter ook brengen en kwam de kraamzorg. Heel fijn dat we die nacht gewoon met zn 4en thuis sliepen!
Wij hopen op een dealtje met mijn schoonouders, even afwachten. Anders vraag ik een vriendin van me, maar dat is altijd lastig aangezien veel vrienden nog studeren en weinig thuis zijn.
Vluchttas voor de iudste, daar had ik nog niet aangedacht.... Goede tip want ze zal denk ik opgehaald gaan worden door 1 van de (schoon) ouders.
Mijn eerste dochter (19maanden) was mee naar het ziekenhuis en bij de geboorte van haar zusje. Als je de optie hebt om je kind bij een oppas te doen zou ik dit zeker doen. Het was redelijk te doen omdat mijn bevalling snel ging en zonder veel gedoe maar toch miste ik mijn man zijn steun erg afentoe.
hier worden we as maandag ingeleid manlief zijn tante komt hier zondag heen slaapt bij ons en dan past zij op de kids maandag als het spontaan zou gebeuren en het zou savonds beginnen zouden we ze laten liggen! mochten we dan toch naar het ziekenhuis moeten dan kwam manlief zijn tante hierheen voor de kids
Mijn kids zouden naar mijn vriendin gaan, maar die was toevallig in het weekend dat ik ging bevallen, een weekendje weg hahaha. Mijn familie woont op 1,5 uur rijden vandaan, en schoonouders waren een weekend in Belgie Dus geen andere optie gehad als kids thuis houden. En dat ging prima! Ze snapte alles en waren heel medelevend. Heb rustig mijn weeen kunnen opvangen, en tussen de weeen door nog kunnen lachen met mijn kids en partner. Met de laatste ontsluitingsfase, zijn we naar boven gegaan, en zijn de kids pas naar boven geroepen, toen hun zusje geboren was. Was goed te doen dus!
sheep82: ik ben thuis bevallen, en heb m'n oudste thuis gehouden. Wij hadden de buren voor het geval er meteen opvang nodig was, en als het ook 40 min kon wachten mijn schoonouders. Er tussenin (op 10 min) een goede vriendin - zij heeft zoon opgehaald van het kdv en thuisgebracht omdat ik thuis zat met weeën en vriendlief nog in de file stond. Ik ben 's nachts thuis bevallen. Zoon heeft erdoorheen geslapen en kon 's morgens kennis komen maken met zijn babyzusje. We hebben geen opvang voor hem nodig gehad. Maar er waren wel mensen standby, voor het geval dat.