Dag verloskundigen, ik ben twee weken geleden bevallen van ons tweede kindje. De bevalling ging erg snel. Ik ben staand bevallen in één perswee. Direct na de bevalling al kon ik mijn bekkenbodemspieren normaal voelen, aanspannen en ontspannen, alsof er niets gebeurd was. Plassen ging ook meteen goed en 'op commando'. Ook geen klachten bij 'de grote boodschap'. Vanaf dag 8 heb ik echter vage klachten aan m'n buik. Ik dacht eerst dat het een blaasontsteking was, maar daar ben ik gisteren negatief op getest. Ik heb soms een branderig gevoel bij het plassen, maar steeds alleen bij het allerlaatste beetje van de plas, niet vanaf het begin dus. Wat ik ook heb is een soort steken in mijn onderbuik. Ik voel dit vooral als ik opsta of bij andere bewegingen. Omdat het dus geen blaasontsteking is, dacht ik dat het misschien een blaasverzakking zou kunnen zijn. De klachten die daarbij horen (wat ik er over kan googlen) herken ik echter niet echt. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen last van urineverlies. Ook voel ik het volgens mij 's ochtends even veel als 's avonds. Wel voelde ik gisteren mijn baarmoedermond vrij laag, voor de bevalling kon ik die echt niet voelen. Zou ik met mijn klachten een verzakking kunnen hebben? Of is het mogelijk dat mijn organen een nieuwe plek in mijn buik moeten zoeken en dat mijn blaas daarbij niet helemaal goed is terecht gekomen (missschien wat gedraaid ofzo)? Moet ik met deze klachten direct langs huisarts of verloskundige, of kan ik het ook even aanzien en het desnoods over vier weken bij de nacontrole bij de verloskundige aankaarten? Oja, mijn temperatuur is steeds 37,0 graden, voor een baarmoederontsteking ben ik op dit moment niet echt bang. Of is dat onterecht? Alvast bedankt voor jullie tijd, Chantico
Hallo Chantico. Aan een baarmoederontsteking denk ik niet, zou je inderdaad koorts hebben, stinkt de afscheiding heel erg maar je hebt dan ook heel veel buikpijn. Ik denk eerder aan het terug gaan van de organen. O.a de blaas deze moet weer terug op zijn plekje en dat kan gepaard gaan met pijn. Let erop dat je goed uitplast. En door en bevalling kan je last hebben van een verzakking, dus ga hiervoor bekkenbodemspieroefeningen doen. Train het regelmatig op een dag. Dan kan het allemaal weer terug op zijn plekje komen. Hou de klachten in de gaten verergen ze, neem dan contact op met je huisarts. En bespreek het anders op je nacontrole en laat de verloskundige evt. een inwendig onderzoek doen om te voelen naar de verzakking. We zien vaak een verzakking na de bevalling en die verdwijnt door de bekkenbodemoefeningen. Succes! Groetjes Ineke.