Hi meiden, Enerzijds ben ik in de wolken omdat ik onlangs mijn 1e menstruatie keurig na 27 dgn gekregen heb en we zojuist besloten hebben er deze maand voor te gaan!! Anderzijds vind ik het doodeng omdat ik nu al denk aan de periode als we straks (hopelijk zijn we zo gezegend) een kindje hebben. Mijn man en ik werken beide onregelmatig. Dit houdt in dat we zowel ochtend, middag en nachtdiensten draaien, zowel doordeweeks als in de weekenden incl. feestdagen. Door mijn hoofd gaat constant de vraag, hoe gaan we dat straks doen?? Ik wil geen schaduwrooster creëren dat mijn man werkt als ik vrij ben en vica versa, constant opa en oma laten oppassen wil ik ook niet. Er zal roostertechnisch dus flink gesleuteld moeten worden elke maand om alles voor elkaar te krijgen. Maar krijg er zo'n stressgevoel bij...wat nu als dat allemaal niet gaat lukken? Zijn er meiden die dit gevoel herkennen of ervaring mee hebben, hopelijk posiieve ervaringen, die mij van mijn rotgevoel af kunnen helpen? Ik wil gewoon met een fijn gevoel gaan klussen! Liefs, Dreamygirl
Gefeliciteerd dat jullie voor een kindje gaan. Hopelijk is het snel raak. Ik zou zo ook niet gelijk een oplossing weten. Misschien idd parttime gaan werken als het mogelijk is. Of dat je bv dadelijk met je baas vaste dagen kunt regelen. Mijn vriend en ik hebben dit probleem ook gehad en nu heeft mijn vriend een dagdienst baan en ik werk nog wel ongregelmatig(kok) maar wel partime 32 uur waarschijnlijk dadelijk 24 uur. Ik maakte me ook heel erg zorgen over hoe we het gaan regelen maar het komt gelukkig allemaal goed. Hoop dat het bij jouw ook makkelijk te regelen is
je hebt ook flexibele opvang, bij gastouder of bij sommige KDV's, daar kun je opvang krijgen dat aangepast is aan je rooster
Hi aam, ninja en petra, Thx voor jullie reacties....ik had er misschien ff bij moeten zetten dat ik idd part-time ga werken! Ik ga dan 3dgn in de week werken (ik kan namelijk 1 dag betaald ouderschapsverlof opnemen het 1e jaar). Mijn man blijft full-time 38 uur per week werken, dus 3x 4dgn in de week en 1x 5 dgn in de week. Ik kan nu helaas niet op mijn werk gaan vragen hoe het zit met mijn rooster als ik straks een kindje heb, niemand weet immers dat we bezig zijn. Wel weet ik dat ik recht heb op 1 vaste vrije dag in de week. Mijn man kan dat dus ook...die vaste vrije dag zouden we gelijk kunnen houden (zodat we als gezinnetje lekker samen vrij zijn) en de papa en mama-dag apart van elkaar. Dan heb je in ieder geval al 3 dgn in de week getakeld. Ook weet ik zeker dat mijn schoonouder willen oppassen, mijn schoonmoeder werkt niet dus heeft zeeën van tijd. Mijn moeder wil het denk ik ook wel maar woont en uur van mij vandaan, is dus lastiger. Dit soort dingen kan je pas bespreken als je zwanger bent, wil in ieder geval niets vragen maar hoop dat ze er zelf mee komen. Daarnaast wil ik ook weer niet dat ons kindje 4 dgn in de week bij opa en oma zit, ik weet niet maar ik wil dat een bezoekje aan opa en oma bijzonder en een leuk uitje blijft...en niet weer naar opa en oma. Misschien moet ik me maar gewoon zorgen maken, maar ja is lastig als je je bedenkt dat je het straks wel allemaal moet regelen. Begin dan bijna te twijfelen of we wel voor een kindje moeten gaan..gaan we het allemaal wel redden zucht... Liefs, Dreamygirl
Hoi hoi, Hier werken wij ook alletwee onregelmatig. Dus ook dag,avond,nacht, weekenden, feestdagen. Wij hebben een gastouders. Ik werk 3 dagen en mijn man 4 x 9 uurs diensten.We proberen het zo te plannen. ( ik heb een terugkeerend rooster van 6 weken. ) als ik dag heb, heeft hij laat en als ik nacht heb heeft hij dag. De dagen dat ik werk doen we overlap bij onze gastouder. En bij nachtdienst gaat onze dochter 2 hele dagen naar onze gastouder, Prima te doen. Succes.
@Lin71; Jullie situatie lijkt wel op hetgeen wat ons te wachten staat...echter, zien jullie elkaar dan nog wel? Want als jij nacht hebt en hij dag, jij ochtend hij een middag...dan overlappen jullie diensten elkaar en zie je elkaar dus niet. Dat wil ik dus voorkomen....enerzijds is onregelmatig werken dan een voordeel omdat je het met weinig oppas af kan anderzijds zie je elkaar amper. Ik snap best dat dat niet altijd kan maar wil toch ook wel 1 of 2 dgn samen als gezinnetje vrij zijn. Of hebben jullie dat wel geregeld? Je kiest immers samen voor een kindje om een gezin te zijn, maar als je dan vervolgens amper als gezin samen bent...tja dat zou ik absoluut niet willen. Hoe ervaren jullie dat?
Hier bijna hetzelfde, alleen werk ik wel regelmatig. Mijn man zal 1 dag in de week vast vrijnemen. En ik weet van collega´s van hem die parttime werken dat ze zelf kunnen aangeven wanneer ze absoluut niet kunnen werken. Op deze manier worden de roosters op elkaar afgestemd.
Daarom plannen wij ook overlap diensten zodat we de dagen samen echt vrij zijn. Het is even plannen maar je zal zien met 3 dagen werken valt het allemaal goed te doen. Gewoon je man ook werken als jij werk. En dan met overlap. Soms lopen we 2 dagen langs elkaar maar daarna zien we elkaar weer 3 dagen alleen maar.
@Lin71: Owh, ja natuurlijk..ik zag het ff verkeerd...jullie werken juist dezelfde dagen in de overlap, dus nooit dezelfde tijden... Dus stel ik werk van 07.00-16.30 en hij van 13.30-23.00 zit je dus met een overlap van 13.30-16.30 waar je ff oppas voor moet regelen.. Dat doe je dan die 3 dgn die ik werk, daarnaast een papa en mama dag en een vaste roostervrije dag...tja idd, die dagen dat je werkt zie je elkaar welliswaar niet...maar ja dat hebben we nu ook weleens...maar dan heb je de overige dgn wel samen vrij... Alleen met die nachtdienst...als ik s'ochtends thuis kom om 07.30 dan moet ik natuurlijk slapen...dus dan zou hij toch vrij moeten zijn..dat wordt dan een rommelige week want heb minstens 2 nachten (en als ik 3 dgn werk) zeker 3 nachten achter elkaar..nog tips? Maaruh het is ff regelen maar het probleem wordt al kleiner hahaha..thx voor het meedenken hoor Lin!
ALs ik nachtdienst heb dan ben ik om 07:30 uur vrij. Mijn gaat als ik thuis ben naar zijn werk. En breng dan onze dochter naar onze gastouder. ( Soms logeert ze een nachtje bij Oma ) en ik haal haar vervolgens rond 17:00 uur weer op. Zo overbruggen wij 2 dagen en de dag dat ik uit de nacht kom is mijn man gewoon vrij die dag. Hij gaat dan boodschappen of iets doen en dan ga ik om 12:30 uur mijn bed uit.
Ah kijk, dus idd als ik nacht heb dan heeft mijn man bijv. een dagdienst ingepland zodat hij thuis is als ik naar het werk ga. De volgende dag zou ons kindje dan naar opa en oma kunnen gaan als ik lig te slapen en mijn man werkt. Ik zal eens in de buurt op internet gaan zoeken of er ook een KDV is waar je met onregelmatige diensten terecht kan. Maar volgens mij hebben we dat hier niet. Hoe gaat dat met een gastouder dan? Is dat een gezin in de buurt waar je je kindje dan naartoe brengt? Sorry voor al mijn vragen hoor.
Flexibele opvang bij een KDV is niet bij ons in de buurt. Wij hebben kontakt op genomen met een gastouderbureau en die hebben voor ons gezocht. We hebben aangegeven wat onze wensen zijn en zo een leuke gastouder gevonden. En wij nemen ongeveer per maand 40 uur af. Onze gastouders is nog een jonge vrouw van 29 jaar die zelf nog een kinderwens heeft, ze is ooit aupair geweest. Succes en hoop dat je snel zwanger mag worden. Alles komt vanzelf op zijn pootjes terecht.