Ik werk als oproepkracht in een verzorgingshuis, ik heb aangegeven bij de planner dat ik de zware avonddiensten niet meer aan kan ( er zijn twee locaties, waarvan op de ene locatie de avonddiensten lang niet zo zwaar zijn als degene die ik maar iedere keer krijg ) Op m'n rooster van mei staan nog nachtdiensten en zware avonddiensten ( dan begin ik ondertussen aan m'n laatste trimester ) Om een verhaal kort te maken, ik maak me heel erg druk om dit alles, mijn bloeddruk is te hoog en m'n zwangerschap is dusdanig verpest door die planner en de adjunct directeur die zogezegd over het verzorgend personeel gaat, ik mag volgens hun geen diensten weigeren ook al ben ik zwanger. Ik voel me eerder depressief dan dan ik op een roze wolk zit, kan wel huilen zo ongelukkig voel ik me.Ik heb gebedeld of ik naar de arbo of bedrijfsarts mocht zodat ik samen met hem een plan kon opmaken om gezond te blijven werken. De planner vertelde mij dat als ik door mijn "ziekte" niet in staat was om die diensten te kunnen draaien me maar ziek moest melden. Nu was het advies van mijn huisarts waar ik ook voor zwangerschaps controle loop om me ziek te melden want het gaat gewoon niet goed met me, en m'n werkgever doet niets om het me maar iets makkelijker te maken. Het enigste wat ik wil is er nu even tussen uit, niet bang hoeven zijn dat als ik de computer aan zet er weer hatelijke mails van die planner in m'n postvak staan, en niet bang hoeven zijn dat ze belt. Mag ik wel op vakantie als ik in de ziektewet zit? Het is zo jammer dat één persoon mijn hele zwangerschap verpest heeft. ps, de planner is sinds 3 weken weer boos op me en ze geeft me geen werk meer, ik heb 3 diensten staan in april en 9 in mei. Hier word ook m'n zwangerschapsuitkering op gebaseerd maar dit is dan toch oneerlijk? Ik heb heel veel gewerkt in de maanden daarvoor, en omdat mevrouw boos is krijg ik een heel lage zwangerschapsuitkering?
Beste Piepie, Wat vervelend dat de problemen op het werk zon invloed op je zwangerschap hebben. Het meningsverschil met de planner is echter niet iets wat UWV kan oplossen. De vraag is nu of je wel of niet je werk kunt doen. Dat kun je zelf het beste bepalen. Kun je vanwege je zwangerschap je werk niet doen, dan meld je je ziek bij je werkgever. Je werkgever maakt in overleg met jou en de arbo-arts een plan van aanpak voor re-integratie. Hierin staat wat je wel kunt doen tijdens je zwangerschap. Kun je echter wel werken, maar wil je dit niet vanwege de problemen op het werk? Dan kun je vakantiedagen laten uitbetalen. Deze worden meegenomen in de berekening van je zwangerschapsverlofuitkering. Overigens bevat de arbeidstijdenwet bepalingen over aangepaste werktijden tijdens zwangerschap. Zo mag je bijvoorbeeld geen overwerk of nachtdiensten doen tijdens je gehele zwangerschap en in de eerste zes maanden na de bevalling. Ik raad je aan deze informatie goed te bekijken en met je werkgever te bespreken. Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kan die je adviseren over je rechten. Ook over de vraag of je opeens minder ingepland kan worden. Heb je geen rechtsbijstand of vakbond? Neem dan contact op met de Rijksoverheid of met het Juridisch Loket. Informatie over de arbeidstijdenwet vind je op de website van de Rijksoverheid. Ik wens je veel sterkte met de situatie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Het probleem is dat ik geen aangepast werk krijg. Ik sta nog steeds ingepland voor nachtdiensten en de avonddiensten waar je op 2 grote afdelingen tegelijk moet lopen alleen, dus zonder een collega terwijl ik dan al in mijn laatste trimester zit. Ik heb in februari al een gesprek hierover gehad en bijna gesmeekt of ze rekening met me wilden houden in de toekomst, en dit doen ze niet. Mijn bloeddruk is te hoog, ik ben niet zo mobiel meer als eerst en het bukken gaat me nu ook moeilijk af. Het verzorgingshuis waar ik werk is niet aangesloten bij een arbodienst, ze moeten een arbo of bedrijfsarts inhuren. Ook ben ik "maar" een oproepkracht, dus ik profiteer niet van alle "gemakken" die mensen met een uren contract hebben. Ik heb een 0 uren contract, en ik ben dus niet in de positie om me ziek te melden want dan heb ik dus geen inkomen, terwijl het advies van mijn huisarts is om te ziek te melden vanwege die bloeddruk en het feit dat er geen rekening wordt gehouden met mijn zwangerschap, ik ben namelijk ook blootgesteld aan gordelroos en tbc die gelukkig gesloten bleek te zijn. Ik heb nu ook geen werk aangeboden gekregen omdat de planner boos is op me, maar ik sta wel ingeroosterd voor eind april en de hele maand mei. Volgens het UWV Leiden kon ik wel een aanvullende ww uitkering aanvragen maar dan heb ik wel wekelijks een sollicitatie plicht. Ik ben bijna 22 weken zwanger! Het is toch belachelijk dat mijn zwangerschap in gevaar wordt gebracht en is verpest door één rotte appel op m'n werk, de planner. Zij is degene die mij letterlijk ziek maakt.
Beste Piepie, Als je huisarts je adviseert om je ziek te melden, raad ik je aan om zijn advies op te volgen. Je werkgever kan je vervolgens ziekmelden bij UWV, als je klachten gerelateerd zijn aan je zwangerschap. De ziektewet wordt dan door UWV betaald. Zolang je ziek bent, heb je geen recht op WW. Een voorwaarde voor een WW-uitkering is dat je volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Omdat je van je huisarts niet mag werken, voldoe je niet aan deze voorwaarde, en heb je geen recht op WW. Je werkgever moet je ziekmelding ook doorgeven aan de arboarts. Die bespreekt met je wat je nog wel zou kunnen doen. Met betrekking tot de nachtdiensten: de Arbeidstijdenswet geeft aan dat je geen nachtdiensten mag draaien tijdens je zwangerschap en in de eerste zes maanden na je bevalling. Als je werkgever zich niet aan deze wetgeving houdt, moet je juridische hulp inschakelen. Actuele informatie over ziekte bij zwangerschap vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Vandaag heb ik weer een gesprek gehad op m'n werk, met de adjunct directeur want hij is degene die over het verzorgend personeel gaat. Ik heb aangegeven dat de avonddiensten op de ene locatie ( waar ik dus iedere keer voor ingepland word ) te zwaar zijn. En dat ik bereid ben om die nachtdiensten waar voor ik helaas nog sta ingepland in mei nog te werken, liever niet maar het is niet anders. Die avonddiensten moet ik maar gewoon werken volgens hem, en die nachtdiensten dus ook. Ik had in februari al aangegeven dat ik die avonddiensten op de zware locatie niet meer wilde werken zo gauw ik richting derde trimester zou gaan, en nu vandaag dus weer. Het blijkt dat ze mij geen aangepaste diensten willen geven, dus ik word letterlijk voor het blok gezet. Ik ben oproepkracht, wil ik die diensten niet werken....dan geen werk dus geen inkomen. Vind het alleen ronduit schandalig dat ik als zwangere werkzaam als verzorgende notabene zo behandeld word. En ik stond dus ook ingepland voor 15 en 22 mei ( avonddienst ) maar dan zouden wij 10 dagen op vakantie gaan. Ik heb daar een preek over gehad en moest zelf maar oplossen hoe ik die diensten zou kwijt raken. Sorry hoor, maar 15 maart was m'n laatste dienst en heb verder tot nu toe niets meer van die planner gehoord, ik was dus beschikbaar ( en dat wist ze de verdere maand maart, hele maand april en de eerste twee weken van mei en dan weer de hele maand juni tot aan mijn verlof. Ik heb haar ook uitgelegd, en die adjunct ook, dat mijn zwangerschapsuitkering afhankelijk is van mijn gewerkte uren, straks is mijn uitkering wel heel erg laag dank zij hun. Wou dat mijn bloeddruk zo laag was als die uitkering en de uitkering zo hoog als mijn bloeddruk ( sorry, even grapje tussendoor ) Wat raad jij me aan te doen? Ik ben wederom voor hulp naar m'n werk gegaan en weer met niets naar huis gegaan, er staat vast met dikke letters: STOM op m'n voorhoofd geschreven ps, a.s dinsdag moet ik weer voor controle naar de huisarts, bloeddruk zakt op die manier echt niet, vind het zo jammer dat ik letterlijk ziek word gemaakt.
Beste Piepie, Wat vervelend dat je het niet eens kan worden met je werkgever. Robert heeft je al een aantal adviezen gegeven. Mag je niet werken van je huisarts? Meld je dan ziek. Houd je werkgever zich niet aan de arboregels? Zoek je juridische hulp bij een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. UWV Webcare Team is niet bevoegd je juridisch te adviseren, wij kunnen je hier dan ook niet verder mee helpen. Ik wens je heel veel sterkte met deze lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare