Na de zomervakantie groep 3.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door wachtend, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Leuk topic, hier de jongste die naar groep 3 mag in september. Ze heeft er vreselijk veel zin in, hele vakantie al aan het rekenen en lezen. Ze is ook echt gek op die juf en is al weken aan het aftellen wanneer ze nou mag. Het gezellig kletsen en knuffelen met de juf kan nu niet echt meer ivm dat het niet vrij rondlopen meer is maar gewoon aan je eigen tafel, daar zal ze aan moeten wennen want het is de grootste knuffelbeer van de school zo'n beetje. Ze kan ook niet normaal door de gang lopen zonder minimaal 5 mensen tegen te komen die een knuffel krijgen :roflmao:
    Grootste uitdaging die we hier gaan krijgen is tussen haar en d'r broer. Hij loopt achter kwa ontwikkeling en zij voor. 3jaar leeftijd verschil maar kwa ontwikkeling op school zullen ze eind komend schooljaar waarschijnlijk bijna op 1 lijn zitten ben ik bang. We zullen zien, we steunen ze beide waar het nodig is. We hebben er in ieder geval allemaal heel veel zin in!

2. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Weet niet meer hoeveel het hier is. Ze gaan beginnen met alfabet herkennen en zelf opnoemen. Ik gebruik thuis veel ezelsbruggetjes om letters te onthouden

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn jongste van 5,5 gaat volgende week naar groep 3. Hij heeft er veel zin in.
    Hij kan al wel letters lezen, hakken en plakken, en een aantal letters schrijven, maar echt lezen nog niet.

Ik ben benieuwd hoe het stilzitten hem gaat bevallen. Het is nogal een stuiterbal en eigenlijk nog te jong (geboren in januari). Maar omdat hij nogal vlot en bijdehand is wilden ze het toch maar proberen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Het is natuurlijk afhankelijk van de methode die een school gebruikt, maar bij de meeste methodes beginnen ze inderdaad met het leren van de letters. De klank en het schrijven en ze leren er gelijk woordjes mee. Het gaat dus verder dan enkel de letter kennen op ‘naam’/klank. En het gaat best snel, zeker als een kind bij de methode Veilig Leren Lezen de zinlijk gaat doen ofzo. Andere methodes hebben vast ook een lijn voor kinderen waar de reguliere lijn niet genoeg uitdaging biedt en een lijn voor kinderen die juist wat meer uitleg of oefening nodig hebben. Als de hele klas al 18 letters echt goed kent, dan is de juf daar vast op ingespeeld en zal de nadruk vast op andere dingen komen te liggen (zoals het schrijven ervan, dat is voor veel kinderen best een uitdaging, of het maken van woordjes met de geleerde letters).

5. wachtend

wachtend Niet meer actief

Nog 5 dagen en dan mag zoon! (Deze mama kan niet wachten, weer even de structuur helemaal terug!)
    En over een halfjaar mag ook de jongste naar school. Wat een vrije tijd zal ik dan hebben ;)

Ik hoop zo met heel mijn hart dat zoon het aan gaat kunnen in groep 3. Hij wil zo graag leren en is ook werkelijk heel leergierig maar hij heeft echt het concentratievermogen van een garnaal.
    Ik noem hem vaak liefdevol Dory van Finding Nemo. Hij is net zo vluchtig en net zo snel afgeleid door alles om hem heen.

6. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.657
    2.108
    113
    Grappig, onze pleegdochter (6) gaat na de vakantie ook naar groep 3 en maakt ook de schoolwisseling van regulier naar speciaal basisonderwijs.

7. wachtend

Zoon is hier in april begonnen met speciaal onderwijs en kent gelukkig zijn klas al!
    Maar inderdaad het is een heel verschil! Dit jaar gaan ze kijken of zoon verder onderzocht moet worden op wat hij nu heeft precies. (Ze vermoeden ADHD en autisme, prikkelgevoelig en een hoger IQ. Heerlijke combinatie! NOT!)

Hij heeft gelukkig 1 vaste juf en 1 vaste klassenassistent.
    Hoe vind jouw dochter het dat ze naar Speciaal gaat?

8. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Nee ze hebben op de kleuterschool al wel letters geleerd. Weet niet hoeveel ze er moeten kennen. Mij dochter kende er al veel, maar ik zeg het misschien verkeerd. Het zijn nu schrijfletters die ze leren. Maar volgens mij leren ze daarnaast dan ook de blokletter ( of leedletter?).
    Er zit in ieder geval een jongetje in haar klas die voor de vakantie nog geen interesse in letters had, dus er ook nog niet veel kende. Maar ja dat heeft mijn dochter weer met cijfers. Niet dat ze ze niet kent, maar het boeit haar nog niet zo. Gelukkig hebben ze nog een heel schooljaar te gaan;)

9. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier volgen ze veilig leren lezen ja. Ik ben ook niet bekend met verschillende methodes. We hebben begin volgende maand een algemene ouderavond en dan horen we meer en kunnen we onze vragen stellen.
    Moet zeggen we hebben geen echte informatie gehad vooraf. Ze zijn gewoon begonnen. En het verschilt veel per school. Bij een kennis zaten ze aan een leeg tafeltje. Hier kwamen ze binnen en alles lag al op het bureau en konden ze in hun werkmap beginnen;)

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze jongste is afgelopen maandag begonnen. Ze gaat graag naar school, maar groep 3 vindt ze tot nu toe 'saai'. Ze leest al een beetje en heeft dus nog geen nieuwe dingen geleerd. Maar dat trekt nog wel bij. Onze oudste dochter lag in groep 3 veel verder voor en dat is goed opgepikt door school.
    Ze heeft een lieve juf die ze nog kent van de kleuters, dus daar is ze wel heel blij mee.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.867
    113
    Vond het gewoon apart te lezen. Ik vond dat ze ook wel erg veel moesten in groep 2. Maar zullen ze wel een reden voor hebben . Ze gebruiken de veilig leren lezen kim? methode.

12. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.657
    2.108
    113
    Ze heeft heel erg mixed feelings.
    Toen ze ging kijken op de nieuwe school was ze erg enthousiast.
    Dat was fijn.
    Helaas is haar verteld (door iemand die haar nabij staat, maar niet wij als pleegouders) dat ze erheen moet omdat ze op de vorige school aangegeven hebben dat zij haar niet verder konden brengen en dat het met haar gedrag te maken heeft.
    Dit is helaas inderdaad het geval.

13. wachtend

Ik stuur je even een pb als het mag want geloof dat wij in hetzelfde schuitje zitten.

14. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Toen mijn oudste in groep 3 begon had ik hele verkeerde verwachtingen. Hij kon al aardig lezen en na al dat gestamp op die letters in groep 1 en 2 was het wel a bit of a shock te ontdekken dat ze eigenlijk nog steeds met hetzelfde beginnen als wij ruim 30 jaar geleden.
    Ik, vis, boom. Misschien dat de methode nu anders gaat, maar ik vond het niet heel vernieuwend (of mijn school was destijds heel modern ;) )

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.867
    113
    Oh ik heb juist geen verwachtingen hoor. Ik weet dat het zo gaat, heb immers de oudste 2 al die dat al hebben gedaan. Maar ik vraag me dan altijd af waarom er in groep 2 zo wordt gehamerd op die letters, als ze toch van voren af aan weer beginnen. Laat ze dan lekker nog wat extra spelen in groep 2.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Het tempo is groep 3 ligt erg hoog. De letters kennen is dus wel handig omdat ze die in groep 3 direct aan een woord koppelen: M van maan, P van pen enz.
    Als de kinderen in dat tempo en een letter moeten leren en het bijbehorende woord dan moeten ze wel vlot zijn om dat bij te kunnen houden.
    Sommige kinderen zijn heel handig met letters en taal, maar veel ook niet.

Roozjuh vindt dit leuk.
  17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Herkenning van de letters is het halve werk. En erop 'hameren' valt wel mee:D. Alles gaat spelenderwijs natuurlijk. Ze gebruiken alledaagse woorden zodat hun algemene kennis uitgebreid wordt. Met welke letter begint een woord, herken je de letter uit je eigen naam misschien, enz.

Als ik hier met mijn dochter ga lezen dan roept ze vaak zelf al 'hey die letter zit ook in papa z'n naam!' of van een klasgenootje. Zo hebben ze een kleine basis alvast voor groep 3 waar ze de herkenning van letters om gaan zetten naar woorden en uiteindelijk naar zinnen. In groep 2 hebben ze ook de beste leeftijd om dingen makkelijk en snel op te pakken. Ze zijn erg nieuwsgierig op die leeftijd en is het een periode van ontdekken van alles om hun heen. Kleine sponsjes op pootjes :D:roflmao:

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.867
    113
    Ja het ligt misschien aan de juf of school, maar hier werd er wel echt op gehamer.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.867
    113
    Ja maar dat hebben ze dus ook in groep 2 (en 1) al geleerd. Ik geloof dat mijn zoontje ook een van de weinigen is die nog niet leest. Althans, hij komt nog niet verder dan 3-4 letterwoordjes. Wat ik overigens helemaal normaal vind.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is ook heel normaal hoor. Wellicht net allemaal talige kindjes in de klas? Hier is mijn zoontje in groep 2 met 1 meisje samen de enigen die wel lezen. Hier gaat meer dan 3/4 elk jaar naar groep 3 zonder dat ze kunnen lezen.

Deel Deze Pagina