Hoi iedereen, Ik was even benieuwd of er meiden zijn die met het zelfde probleem zitten. Even kort mijn verhaal. In 2007 begonnen mijn man en ik met vruchtbaarheidsbehandelingen, en dat heeft ons gelukkig een dochtertje opgeleverd, tweede IVF poging. Nu willen we graag een tweede kindje en zijn sinds september in het UMCG bezig met ICSI. In het UMCG krijg je 6 behandelingen in je eigen cyclus die als 1 behandeling voor de verzekering telt. Heel frustrerend is dat we van die 6 keer maar 1 terugplaatsing hebben gehad. Ook vandaag weer een telefoontje gehad dat deze laatste eigen cyclus poging mislukt is. Wel bevruchting, geen celdeling. De afgelopen maanden zit er steeds lijkt er steeds een vochtophoping in de eileider te zitten. Nu moet ik eerst naar de gynaecoloog om te kijken wat zij aan het vocht wil doen. Ze zeggen dat vocht in de eileiders een zwangerschap kan tegen houden. (Maar dat is ook weer niet bewezen volgens onze IVF arts) Dus waarschijnlijk moet de eileider verwijderd worden. Daar zie ik heel erg tegenop natuurlijk wil ik wel de beste kansen om zwanger te worden, maar liever zonder operatie. Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? En zouden hier medicijnen voor zijn die voorkomen dat er vocht in de eileiders komt. Ik zou het fijn vinden om wat reacties te lezen. Lieve groetjes Tamara
Ik heb hetzelfde gehad. Helaas zijn er geen medicijnen voor. Vocht in een eileider wordt veroorzaakt door een (gedeeltelijke) afsluiting van de eileider, meestal door verklevingen. Hoofdoorzaak is meestal een SOA (chlamydia), maar er kunnen ook andere oorzaken zijn met een infectie in de buikholte als uitgangspunt. Dit vocht kan inderdaad een zwangerschap in de weg staan. Een embryo ontstaat na bevruchting in een eileider en reist dan door naar je baarmoeder. Daar heeft het tijd nodig om te kunnen innestelen. Zeker bij een gedeeltelijke afsluiting van de eileider kan er vocht vanuit je eileider je baarmoeder inlopen. Een embryo kan niet zwemmen en wordt dan als het ware met dat vocht mee naar buiten gespoeld. Het kan dus de innesteling in de weg staan. Bij mij is de eileider laparoscopisch verwijderd. Afklemmen kan ook. Dit gebeurt op de dagbehandeling en de ingreep stelt echt niets voor. Wel ben ik erg misselijk geweest van de narcose. Binnen een paar dagen, maar zeker binnen een week, ben je weer zo goed als de oude. Wij mochten 6 weken daarna al beginnen met IVF (met resultaat). O ja, voor ik het vergeet. Er is mij toen ook de optie gegeven om gewoon met IVF te beginnen en als dan bij de terugplaatsing zou blijken dat er wederom/nogsteeds vocht in de eileider zat, dan zouden ze dat mbv een punctie kunnen wegzuigen, zodat de terugplaatsing gewoon door kon gaan. Dit schijnt echter niet de meest elegante oplossing te zijn en bovendien komt het vocht gewoon terug. Mijn gyn vond het geen geweldige optie, dus toen hebben we daar ook niet voor gekozen.