Beste, Ik ben 3 maanden geleden bevallen van mijn eerste kindje. Sinds kort ben ik terug aan het werk. Ik ben onderwijzeres. Omdat het schooljaar bijna voorbij is, heb ik besloten zijn borstvoeding verder te zetten. Ik overbrug deze werkweken door op het werk te kolven. Binnenkort gaan we op schoolreis. Ik kan mijn kolf meenemen en daar kolven. Omdat ik het zonde vind om moedermelk weg te gooien, zou ik deze graag bewaren tot ik terug thuis ben. Nu vroeg ik me af of ik de afgekolfde melk in een koeltas met voldoende koelelementen kan bewaren tot ik terug thuis ben? De koelelementen zitten dan al in de tas vanaf +/- 7u30. Ik zal waarschijnlijk rond 12u00 voor het eerst kolven. Vermoedelijk ben ik rond 18u00 terug thuis. Is mijn melk dan nog koel genoeg en mag ik deze bij het thuiskomen dan nog invriezen? Of in de koelkast bewaren om de volgende dag te geven? Of is de melk dan niet meer veilig voor mijn zoontje en kan ik deze best gewoon wegdoen? Alvast bedankt voor uw antwoord. Vriendelijke groeten, Tine
Hoi, Met goed gekoelde koelelementen kom je een heel eind, mits het die dag geen 30 graden is natuurlijk en de koeltas niet in een auto in de zon staat. Kun je misschien die dag een koelbox voor in de auto regelen die op de accu wordt aangesloten? Dan heb je winst op de heen en terugweg. (of vraag of het in de bus kan) Dan zou ik bij voorkeur vragen of je op locatie de koelelementen in een vriezer of koelkast mag bewaren die dag en je melk ook. Op die manier hoef je niet de hele dag te overbruggen maar enkel de heen en terugreis. Tot slot zou ik de melk zo snel mogelijk weer gebruiken, dus niet nog eerst invriezen. Succes en veel plezier!