Bloedgroep O negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lady26, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady26

Lady26 Bekend lid

10 feb 2010
    638
    2
    18
    Vrouw
    Groningen
    Hoi meiden,

Ben vorige week weer voor controle naar de vk geweest.
    Deze keer voor het eerst hartje luisteren en je raad het al niks te horen :x ik ben vrij stevig en ze dacht dat het daar door kwam, nu moet ik met 2 weken weer komen voor controle om te kijken of we dan iets horen.

En ik kreeg mijn bloeduitslagen en nu blijk ik bloedgroep O negatief te hebben zijn er meer mensen die dit hebben?
    Ik krijg in de 30e week van de zwangerschap een injectie, en zodra ik bevallen ben.
    Het blijkt dat je antistoffen aanmaakt tegen het bloed van de baby.
    Nu ben ik heel benieuwd of er iemand iets meer over kan vertellen.

Liefs

2. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Hoi Lady26,

Jeetje wat spannend dat ze het hartje niet heeft kunnen horen. Bij mij vertelde ze er rond die tijd wel bij dat het nog heel moeilijk is om te horen. Dus als de kleine zich net even verstopt hoor je niets. Komt helemaal goed de volgende keer.

Over je vraag over de bloedgroep. Ik ben ook o-negatief en heb inderdaad hetzelfde verhaal te horen gekregen als jij. Voor de baby is het verder niet erg, het is alleen voor jezelf. Ik moet bijvoorbeeld ook als ik zou vallen of een harde trap in mijn buik zou krijgen direct bellen voor een injectie omdat je een bloeding zou kunnen hebben. Daar gaan we natuurlijk niet vanuit, gewoon de prik bij 30 weken en eentje na de bevalling, die is dan alvast voor de volgende zwangerschap.

3. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
  4. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Als jij O negatief hebt is dat voor jezelf geen probleem, en ook niet voor je kindje in deze zwangerschap.
    Maar als jij nu niet die injecties krijgt (en na je zwangerschap) dan kan een volgend kindje hier hinder van ondervinden.
    Stel dat jouw 2e kindje tijdens de bevalling in aanraking komt met jouw bloed en zijn/haar bloed heeft die antistoffen niet, dan gaat "jouw" bloed in de aanval op zijn/haar bloed en "eet" de goede bloedcellen op.

Althans, dit is mij 9 jaar geleden door mijn VK gezegd aangezien ik toen ook O negatief was (en dus nog ben ;))
    Sindsdien na elke bevalling diezelfde injectie gehad ;)

5. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik heb zelf A negatief. Ik vond het in eerste instantie wel een beetje schrikken als je het hoord dat je een negatieve bloedgroep hebt. Het meest fijne zou zijn als het kindje ook een negatieve bloedgroep heeft :) dan maak je namelijk zowiezo nog geen antistoffen tegen je kindje aan.

6. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw
    ik heb ook bloedgroep o negatief. en heb met de 31 weken die injectie gehad, van te voren hadden ze nog bloed afgenomen om te kijken of mijn lichaam al anti stoffen aan gemaakt had, gelukkig bleek dat dit niet zo was, maar ze zeiden bij mij wel heel duidelijk bij het eerste kindje kan het geen kwaad, bij de volgende wel dan gaat je lichaam zeggen van ey hallo ik heb dit 1x geaccepteert en dat doe ik geen 2de keer meer dus gaat je lichaam anti stoffen aanmaken en kun je wachten op een miskraam.
    vandaar dat je 2x die injectie krijgt! Puur voor je volgende zwangerschappen!

het is niet iets waar je je zorgen om moet maken!

7. Lady26

Lady26 Bekend lid

10 feb 2010
    638
    2
    18
    Vrouw
    Groningen
    Allemaal erg bedankt voor jullie reacties ben ik weer een beetje gerustgesteld :D

@ pcomiep ik zal de site eens even gaan lezen.

Fijne zwangerschap allemaal!

8. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Bloedgroepen gedoe had mijn schoonmoeder ook, maar daar heb je nu al erg duidelijk antwoord op.

Ik ben ook stevig en mijn vk zei meteen het kan zijn dat we het hartje nu nog niet horen, heeft niets te maken met stevig maar inderdaad hoe de baby ligt en hun apparaatje waarmee ze luisteren is gewoon minder sterk dan die van de echoscopiste.
    Ik had super veel geluk, de baby ging alle kanten op en op sommige plekken kon ze het hartje dus erg goed horen, op andere plekken niet.

9. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik heb inderdaad ook 0 negatief en heb met 30 weken toen ook de spuit gehad. Bij mij was van te voren ook nog een keer gecontroleerd of ik al antistoffen aanmaakte, maar dat was niet het geval. Na de geboorte is er direct bloed afgenomen uit de navelstreng en mijn dochter bleek ook 0 negatief te hebben, dus hoefde ik de 2e spuit niet te hebben.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben ook heel stevig en hier wel een hartje met 14 weken. maar het was heel moeilijk en de vlos zei dat ik veel geluk had.

dus maak je niet druk, komt wel goed!

11. hier is het bij ook zo verteld toen ik zwanger was van de eerste

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je een negatieve bloedgroep hebt dan hoor je bij de 'elite' hahahahah... maar 15% van de NL heeft een negatieve rhesusfactor. Ik ben er ook één van. Vroeger was dit een van de belangrijkste redenen voor kraamsterfte, tegenwoordig is dat helemaal niet meer. Het risico zit 'm in de bevalling (je maakt dan namelijk een flinke wond) EN als je kindje positief is. Mijn kindje is ook negatief (manlief is namelijk ook negatief) dus hier niets aan de hand. De prik met 30 weken is preventief en de prik na de bevalling krijg je alleen maar als je kindje positief is (checken ze gelijk vanuit de navelstreng).

De negatieve rhesusfactor is dus tegenwoordig echt helemaal niets meer om je zorgen om te maken. Je hoeft ook niet extra voorzicht te doen!

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb b-RH negatief. ik wist dit al vr de zwangerschap. ik liet dan papa ff laten testen en wat bleek:hij heeft ook n negative bloedgroep.dus geen kans op n baby met positive boedgroep. ik heb dan die prikjes antistof geweigerd. maar ja, die VK's zijn n beetje dom opgeleid. ze beleven zeggen dat t moest totdat ik mijn arts haar liet bellen, en uitleggen dat t prikje vr mij niet nodig was. Je moet dan wel zeker zijn welke groep de papa heeft. het komt dus vr dat n vrouw vreemd gaat en zwanger raakt etc.

14. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik ben ook 0-Negatief. Ik heb met de eerste zwangerschap met de 30 weken een prik gehad en na de bevalling nog 1 omdat onze meid positief is en papa ook.
    Over een week of 6 krijg ik dus weer een prik (ben dan 30 weken), en na de bavalling zien ik wel of het moet of niet, ligt eraan of het beebje positief of negatief wordt geboren :D.
    Ik heb me er nooit druk om gemaakt over dat negatief en prikken gedoe, tegenwoordig weten ze wel wat ze moeten doen, en mag ik ervanuit gaan dat ook waarmaken.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ook hier O negatief. Bij de eerste met 30 weken een prik gehad, en ook na de bevalling want de kleine is rhesus positief.
    Nu met 30 weken dus weer een prik gehad, en na de bevalling kijken of deze baby ook rhesus positief is.

De vrouw van mijn neef is enige tijd geleden bevallen, nou ja, de baby is gehaald, omdat ze antistoffen tegen de baby aan het maken was. Een rhesus baby dus. Na een spannende periode gaat het nu helemaal goed.

16. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

13 mei 2007
    557
    0
    0
    rozenburg

ik ben zelf ook resus.
    en ik kreeg ook met 30 weken een injectie.
    en mijn bloed en die van mijn vriend botste met elkaar waardoor ze de dag na geboorte geelzucht kreeg.en 8 dagen onder de lampen moest.dat is t enige nadeel wat wij ervan hadden.
    maar ik geloof dat je die injecties juist krijgt met name voor als je een 2e kindje nog krijgt.

en dit vondt ik ook:
    Een bloedgroep kan A, B, O of AB zijn. De rhesusfactor is positief of negatief, oftewel u bezit de rhesusfactor wel of niet. Wanneer de rhesusfactor negatief is wordt rond de 30e week nogmaals bloed afgenomen om te kijken of er antistoffen zijn aangemaakt. Dit kan gebeuren wanneer uw bloed in aanraking komt met het bloed van een ander die rhesus positief is, bijv bloed van de baby of door een bloedtransfusie. De kans hierop is uiterst klein.

Normaliter is er geen bloedcontact tussen kind en moeder, maar soms kan dit wel voorkomen door bijvoorbeeld een val op de buik of tijdens de bevalling. Wanneer er antistoffen worden gemaakt heeft dit kind er meestal geen last van, maar een eventueel volgend kind kan hier wel problemen door krijgen wanneer we hier niks aan doen. Om dit te voorkomen wordt er aan alle vrouwen die nog geen levend kind hebben, rond 30 weken zwangerschap anti D toegediend. Anti D zijn donor-antistoffen die ervoor zorgen dat, wanneer er in de weken na toediening hiervan bloedcontact is tussen moeder en kind, de moeder zelf geen antistoffen aan gaat maken.

Direct na de bevalling wordt er bij rhesus negatieve vrouwen wat bloed van het kind uit de navelstreng gehaald . Hieruit wordt de bloedgroep van het kind bepaald. Wanneer het kind ook rhesus negatief is, dan hoeft er niks te gebeuren.

Is het kind rhesus positief, dan krijgt iedere moeder die rhesus negatief is binnen 24 (maximaal 48) uur nog een dosis anti D toegediend zodat zij niet alsnog antistoffen aan kan gaan maken als gevolg van eventueel bloedcontact met het kind tijdens de bevalling.

17. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik heb bloedgroep o Positief, maar er wordt bij mij toch bloed afgenomen, dit voor een algemene controle voor hb gehalte en glucose gehalte.
    Ik heb me er verder niet in verdiept omdat ik positief ben. xxx

18. Bij iedereen wordt inderdaad (in principe rond de 12e week, maar ook vaak eerder) bloed afgenomen voor een standaard zwangerschapsscreening, waarbij Hb (en MCV) en glucose worden bepaald, en bloedgroep+rhesusfactor, antistofscreening, HIV, hepatitis, en soms nog Rubella en Toxoplasma worden bepaald.
    En wie weet worden er door sommige verloskundigen verderop in de zwangerschap ook nog controles uitgevoerd voor glucose en Hb... volgens mij deed mijn verloskundige dat destijds via een vingerprik (Hb) en urinetest (glucose).

19. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Mijn oma net als mij A neg heeft 7 kindjes op de wereld gezet waarvan alleen mn laatste 2 tantes eventjes naar het ziekenhuis moesten ivm geel zien geloof ik (dit is uiteraard al lang lang geleden)

20. muizz

muizz Actief lid

4 jan 2010
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    volgens mij wil het niet zeggen als jij en je man Rh negatief zijn dat je kindje dat ook is????
    mijn beide ouders hebben RH positief.. mijn zus ook en ik ben Rh negatief!!! komt niet veel voor maar het kan dus wel!!

Deel Deze Pagina