Goede middag allemaal, Voel me eindelijk weer een beetje mezelf, erg prettig! Dropje, ik denk dat ze IVF ook doen als het op de natuurlijke manier niet wil lukken of heel lang duurt... Ik ga de 27ste terug naar de gyn dus dan hoor ik het wel! Esther iedereen doet het op zijn eigen manier en dat is toch prima! Heel veel succes iig!
Lieve meiden, Ik wilde jullie iets vertellen na een zoontje verloren te hebben op 26 maart 2012, en een buitenbaarmoederlijk zwangerschap op 19 okt 2012. Mag ik jullie op 14 dec 2012 vertellen dat wij weer papa en mama zullen worden. Ik heb vanochtend positief getest en 19 dec is mij nod. Nou meiden dit kun je geen tuurtest noemen toch! Wil alle meiden hier laten weten wonderen bestaan, zo zie je maar bij mij en ik had ook nog maar een eileider. Mij tip klussen om de dag met of zonder zin haha
Cindy, gefeliciteerd! Wat fijn dat het zo snel na de bbz weer gelukt is! Wanneer krijg je je eerste echo?
Ik heb wat zitten lezen in dit topic, en wat veel herkenbare dingen zeg! Nu heb ik een vraag aan jullie: is er jullie wel eens iets verteld over verklevingen die kunnen ontstaan door een operatie nav bbz? Bij mij is mijn rechtereileider verwijderd middels een soort van kijkoperatie. Dat is nu al weer 1,5 jaar geleden en helaas is het nog niet gelukt om zwanger te worden. Nu ben ik sinds kort onder behandeling van een osteopaat die aangaf dat mijn eierstokken en eileider 'vast zaten' door ontwikkelt littekenweefsel. Dit zou door de operatie komen! Met haar behandelingen maakt ze alles weer beweeglijk waardoor de organen weer goed kunnen functioneren. Inmiddels 3 behandelingen achter de rug en ik merk echt dat er wat veranderd is in mijn buik. Over een paar dagen mijn nod, ik ben best hoopvol aangezien ze al best vaak mensen geholpen heeft die in hetzelfde schuitje zitten als ons.
mpo: jeetje wat vervelend! hoop dat je osteopaat het weg krijgt.. Ja ik heb altijd hier gewaarschuwt: doe rustig aan, ga niet meteen proberen zwanger te raken en probeer eerst te herstellen want verklevingen zijn killing.. Wordt 4 van de 5 keer niet van mij aangenomen, wij vrouwen zijn ongeduldig en eigenwijs.. Maar mijn doktoren hebben mij dit op het hart gedrukt.. dus heb zelf idd heel rustig aan gedaan 2 maanden want mn lijf is mij belangrijker dan een kinderwens.. Heel veel sterkte en laat dit een les zijn voor de volgende dames die helaas met een BBZ worden geconfronteerd
En ik zag net trouwens dat ik al eens eerder gereageerd heb hier met ongeveer hetzelfde verhaal ...sorry!
@dropje toen ik het ziekenhuis verliet na de operatie had ik echt geen idee wat ik wel en niet mocht! Geen enkele uitleg van een arts of assistent! Zo slecht... Ik ben er middels dit forum en toch maar eens bellen achter gekomen dat ik het echt heeel rustig aan moest doen na de operatie, niet dat ik ook maar iets kon doen van de pijn hoor... Wij hebben ook meer dan een maand gewacht met opnieuw proberen, gewoonweg omdat ik nog pijn in mijn onderbuik had.
Hè Anne, Ik heb woensdag de eerste echo ivm de laatste keer bbz. Daarom ook een snellere echo dan normaal. Ik ben zo blij als hetwoensdag is ik wil gewoon te horen krijgen dat het goed zit, dat ik kan genieten. Ben benieuwd hoe ver ik ben? Maar goed niet te geloven dat ik zo snel indd weer zwanger ben had ik echt niet verwacht. Ik denk zoiets overkomt iedereen maar niet mijzelf, zo zie je 8 weken geleden lag ik nog in het zh en dacht ik dat het nooit meer goed zou komen. En nu ben ik al weer zwanger! Daarom iedereen hier houd moed, er zijn ook positieve verhalen bij. Wens iedereen heel veel succes en geluk duim voor jullie Xxxx
Mpo en dropje, komen die verklevingen niet door de operatie? Je krijgt geen verklevingen door meteen weer zwanger te raken toch? Als je meteen weer zwanger bent ben je zwanger... Dan was er geen probleem. En als het niet lukt (door bijv verklevingen) heeft dat er toch niks mee te maken dat je sex gehad hebt? Mijn gyn zei tegen mij dat het allemaal niks uitmaakt... Met die baarmoeder is niks aan de hand en met die andere eileider/eierstok ook niet, dus geen reden om niet meteen weer zwanger te worden... Hoe ging bij jullie allemaal je cyclus na de operatie? Cindy wat spannend!!! Ik ga heel hard voor je duimen dat het allemaal goed zit, denk dat je nog wel heel vroeg bent en nog geen hartje kan zien??
Anne: Na een operatie moet je buik herstellen.. (alles is kapot in je buik want ze moeten met naalden en haken door je buikwand, vet wand bij je ingewanden etc etc) dit betekent: littekenweefsel wat moet genezen.. wachten tot dit is dichtgegroeid en je buik weer is geheeld.. dit duurt echt wel ca 2 maanden, en dan bedoel ik niet van buiten, (huid gaat veel sneller) maar je binnenkant. Als je meteen zwanger wordt (wat natuurlijk kan) dan gaat je baarmoeder weer groeien in een buikwand die nog niet genezen is.. tuurlijk kan dit, gaat wel meer pijn doen, en kans dat je later een lelijke buik er aan overhoudt en verklevingen na een zwangerschap. en dan heb je inderdaad ook kans op verklevingen voordat je zwanger raakt zoals MPO nu heeft.. Zelfs als je wel alle adviezen opvolgt kun je verklevingen krijgen. Ik denk dat doktoren dit niet genoeg benadrukken omdat ze geen paniek willen zaaien.. maar ik zit lang genoeg bij BBZ praatgroepjes om te weten wat dit echt de werkelijkheid is. Je hebt maar 1 lichaam en daarmee moet je het doen. Ik ben 2 a 3 maanden na mijn BBZ weer zwanger geraakt en ik kan je vertellen dat ik de eerste weken doorging van de bandenpijn, maar dat verschilt per persoon cyclus: eigenlijk na 40 dagen, toen 35 dagen en toen zwanger Cindy: hoe was je echo?
@Anne, het klopt idd wat dropje zegt. Bij mij zijn verklevingen c.q. littekenweefsel ontstaan door de operatie. Niet door het proberen om weer zwanger te worden. Wij mochten ook gelijk weer proberen om zwanger te worden, maar ik had gewoon teveel pijn de eerste weken tijdens sex, ging gewoon niet. Maar je moet je lijf echt rust geven na zo'n operatie. Ook om ongemakken op latere leeftijd te voorkomen, zoals incontinentie (heb ik gehoord tenminste). De arts heeft ons ook niets gemeld over de kans op verklevingen door zo'n operatie, terwijl ik wel expliciet gevraagd heb naar de gevolgen van zo'n operatie. Iets waar ik achteraf nog even vrij boos om ben geweest, maar goed, je hebt er niets aan. Tijdens de operatie hebben ze de 'rest' van mij ook bekeken en dat was allemaal in orde. Overgebleven eileider is goed doorgankelijk enzo, maar ondanks dat helaas nog niet zwanger. Dus ik hoop dat de behandeling bij de osteopaat zijn vruchten gaat afwerpen, anders maar op naar het ziekenhuis!
@mpo, ik zie dat je bbz anderhalf jaar geleden is geweest. Ik heb met mijn gyn afgesproken dat als ik binnen een jaar niet zwanger zou zijn dat ik dan weer een afspraak zou maken. Heb jij dit al gedaan?
@angel nee ik heb toen der tijd niet zo'n afspraak gemaakt met de gyn. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen. Wat kan een fertiliteitsarts doen bijvoorbeeld? We zijn beide vruchtbaar, anders was het de eerste keer ook niet gelukt. Het voelt voor mij nu als verspilde moeite als ik daarheen ga... liever ga ik ook gelijk naar de gyn maar weet niet of dat zomaar kan?? De HA wil ons naar de fertiliteitsarts sturen overigens....met de HA hebben we in aug. een afspraak gehad hierover.
Vreemd he, dat verschillende gyneacologen zoveel verschillende dingen zeggen en niet duidelijk zijn! Mpo, ik zou idd wel verder stappen ondernemen, wie weet wat ze voor je kunnen doen! Herkennen jullie trouwens het volgende? Ik heb sinds gister een zeurende pijn aan mijn rechterkant, ter hoogte van de eierstok en waar vroeger de eileider zat...maar ik heb niks gedaan waarvan ik denk dat dat zou komen. Het is nu 16 dagen na mijn operatie.... vraag me af of het mijn eisprong is? En wat gebeurt er eigenlijk met dat eitje als die rechts springt maar de linker eileider doet er niks mee? Ben blij dat ik de 27ste naar de gyn ga, heb eigenlijk zoveel vragen, in het ziekenhuis heb ik hem wel kort gesproken maar toen ging dat allemaal een beetje langs me heen.. Cindy, succes vandaag met de echo... ben benieuwd!