BV/Kolven in VO

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mich87, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben aan het solliciteren naar een baan in het VO per 1 april. Ik maak me nu al zorgen over de borstvoeding en het kolven. Mijn ervaring met vorige banen is dat je als docent vaak niet aan een pauze toekomt, laat staan aan 'pauzes' om te kolven. Ik ben nooit echt goed geweest in kolven en heb toch echt de tijd (zeker 3 kwartier) nodig om beide borsten te kolven. Daarnaast zoek ik een nieuwe werkgever en die zal niet staan te springen om een nieuwe medewerker die extra pauze wil om te kolven ben ik bang...

Mijn zoontje is tegen die tijd ruim 7 maanden. Blijft de borstvoeding tegen die tijd in stand zonder dat ik overdag kolf? Dan zou ik hem in de ochtend en in de avond nog borstvoeding kunnen geven. Maar ja...dan zit je natuurlijk ook nog met het probleem wat hij dan op de opvang overdag drinkt...

Hoe deden jullie dat, of wie heeft een idee hoe ik dit kan oplossen?

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Kolven in de lunchpauze? Heb ik altijd gedaan want ik kan ook geen pauzes tijdens mijn werk (ik gee cursussen) inlassen.
    Met 9 maanden zou je overdag zonder kunnen, dus dat is 2 maandjes overbruggen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt vragen of ze elke dag een tussenuur voor je inroosteren. Dan ben je wel een uur langer van huis, maar je hebt wel tijd tussendoor om te kolven (en andere dingen die met werk te maken hebben) te doen.

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik kolf nu nog 1 keer na mijn lunchpauze.
    Dat is net niet genoeg, maar ik heb dan weer genoeg vriezervoorraad om het aan te vullen.
    Het hangt er vanaf hoeveel je kolft en hoeveel je nodig hebt.
    Roan drinkt overdag weinig, maar haalt 's avonds en 's nachts in.

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Heb je wel een dubbelzijdige kolf? Dat scheelt heel veel tijd namelijk. En op wat voor manier kolf je moeilijk. Duurt het lang voor je een tsr hebt? (dan zou je neusspray kunnen gebruiken namelijk).
    In de lunchpauze kolven is ook een optie, maar dan moet je wel korter dan 45 minuten kolven, anders kom je niet aan je boterham toe...
    Wie weet wat je productie doet als je overdag niet kolft. Met zeven maanden zou je productie redelijk stabiel moeten zijn, maar ieder mens is anders natuurlijk.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kon tegelijkertijd kolven en een bammetje eten hoor! En ook nog thee drinken.

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zit ook te denken aan dat een dubbelzijdige kolf je zou moeten kunnen helpen. Eventueel ook borstcompressie uitoefenen tijdens het kolven? Op die manier kolf ik veel sneller mn borsten leeg.

8. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Ja het duurt bij mij erg lang voordat ik een tsr krijg. Mss toch een keer de neusspray proberen. En ik heb een enkelzijdige kolf. Dacht er al een tijdje aan om een dubbelzijdige aan te schaffen, dus ga dat nu ook doen! In de pauze kolven zal idd de oplossing zijn. Maar mijn ervaring is dat je als docent ook vaak nauwelijks pauze hebt...Maar dat zal ik dan moeten afdwingen. Ik ben er toch best zenuwachtig over, want ik zou het heel erg vinden als mijn voeding zou teruglopen omdat ik een baan krijg waar ik nauwelijks kan kolven overdag...

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou idd ook voor een neusspray en dubbelzijdige kolf gaan.

10. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ok, zit nu even naar een dubbelzijdige kolf te kijken, maar krijg bijna een hartaanval van de prijzen. Heb nu een philips Avent enkelzijdig, maar die dubbelzijdige is echt niet te betalen. Nu zag ik de 'Ameda lactaline personal' of de 'Medela Pump in Style Advanced'. Laatste is nog wel iets duurder, maar lees ik meerdere goede verhalen over op internet. Zijn hier meer mensen die van avent naar een dubbelzijdige (een van de bovenstaande?) zijn overgestapt? Wat zijn de ervaringen?

11. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Of deze...Medela Freestyle

12. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Mich: ik heb alleen maar dubbelzijdig gekolfd, dus geen ervaring van enkelzijdig naar dubbelzijdig. Ik kolf nu met een medela pump in style traveler. Een voorganger van de freestyle. De dubbelzijdige kolven van medela zijn super. Ik heb de mijne via MP aangeschaft voor 90 euro. Nieuw kolfsetje erbij gekocht en klaar. Echter als ik had geweten dat ik fulltime zou gaan kolven dan had ik een nieuwe gekocht. Ik had hem aangeschaft om alleen op het werk te kolven (vergelijkbaar met jou situatie).
    Het voordeel van een dubbelzijdige kolf is dat het sneller gaat dan enkelzijdig. En door beide borsten tegelijk te kolven is je opbrengst hoger, en maak je gelijk gebruik van de tsr in je 'andere' borst (als je enkelzijdig zou kolven, volg je me nog?? :) )

Borstcompressie is ook al genoemd, en dat werkt bij mij ook erg goed. Als de melk bij mij er niet meer uit spuit, dan lukt het met masseren en compressie om er nog heel wat cc's extra uit te krijgen. Zo kolf ik ze helemaal leeg.

Wat betreft de tijd krijgen op je werk om te kolven... Je hebt er recht op! Als jij doet alsof het heel vanzelfsprekend is dat je daar tijd voor krijgt (en er niet om vraagt, maar 'eist' op een vriendelijke manier), dan vinden de mensen om je heen dat vaak ook.

succes in elk geval!

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja ik had een Swing (eigenlijk heb ik die nog steeds) en via MP een dubbelzijdige kolf aangeschaft (medela mini elektric plus: KOOP DIE NIET *rotding*) maar als ik had geweten dat ik lang zou voeden had ik een nieuwe gekocht. Mijn Swing heb ik nog steeds maar die had ik dan verkocht.

Over pauzes: ik ben slecht in pauzes nemen maar het kolven heb ik nooit overgeslagen en het is nooit klem gelopen met mijn werk hoewel ik er érg tegenop zag. Tip: oefen met hands free kolven (die dingen in je bh hangen). Ik werkte gewoon door tijdens het kolven achter mijn laptopje, met een kopje thee (bevorderde mijn TSR - ik kon een tijdje geen thee drinken zonder te gaan sproeien)

14. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb de Ameda lactaline personal gekocht. Ben benieuwd...krijg hem morgen binnen. Ik begin over 2 maanden op mijn nieuwe werk, dus tijd genoeg om te oefenen. Ben nu de Avent gewend, maar hoop dat ik met deze ook een tsr krijg. Enkelzijdig duurt het bij mij best lang voordat ik een tsr krijg, hoop dat dit door dubbelzijdig te kolven sneller gaat. Zal wel een opluchting zijn als het kolven niet meer 3 kwartier duurt :)
    Ja, ik ga erop aansturen om dan 1x per dag te kolven in mijn lunchpauze. Als ik dubbelzijdig kan kolven, zal ik dit wel redden hoop ik. Ik zou het zo erg vinden als ik geen borstvoeding meer kan geven, omdat het kolven op mijn werk niet lukt...:( Maar omdat ik aan een nieuwe baan begin, ligt het voor mij wat moeilijker om pauzes te 'eisen' dan als ik terug zou komen bij mijn baan voor mijn zwangerschap.

15. jensje

jensje Lid

18 aug 2010
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees dat je de ameda lactaline hebt gekocht. Ik heb hem ook en ben er enorm tevreden over.
    Ik had eerst een enkele kolf (medela swing) maar was daardoor ook 3 kwartier tot een uur bezig met kolven (en dat zelfs met neusspray!) Met de ameda lactaline ben ik toch wel met 25 minuten klaar.
    Ik had wel een beetje pech gehad met die van mij, hij was van de een op andere dag stuk. Maar ameda heeft een hele goede service. Het bedrijfje (kraamzorgbureau) waar ik m van gekocht had kwam direct langs om een nieuwe te brengen. De oude ging terug naar Ameda. Er zit garantie op voor 2 kindjes. Dus je kan er wel even meer vooruit!
    Mede dankzij deze kolf geef ik mijn zoontje nu al 9 maanden borstvoeding!

16. moon81

moon81 Actief lid

22 apr 2010
    230
    0
    0
    Utrecht
    Lastig he. Je wil zo graag BV blijven geven, maar het wordt lastig zo.

Als je mannetje 7 maanden is, krijgt hij op de opvang ws 's ochtend een fruithap. Met de lunch een boterham (proberen) en BV/FV en dan 's middags weer BV/FV.
    Je kunt de twee voedingen op het kdv flesvoeding geven en dan zelf thuis nog 2 keer borstvoeding. Je kunt ook kijken hoe het gaat om toch te kolven. Je hebt er recht op theoretisch. Praktisch werkt dat niet (altijd) zo. Ik werk ook in VO en sta niet voor de klas, maar zelfs dan komt het niet uit/ te veel werk/ afspraken etc.

Wel goed dat je het vol wil blijven houden! Heb je een idee hoe lang je borstvoeding wil blijven geven?

Succes met solliciteren!

17. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Net dezelfde situatie hier. Ik ben na drie maand opnieuw gaan werken. Nieuwe job in het onderwijs( geef les in België aan het secundair onderwijs). Ik kan ook geen pauze nemen overdag (heb er gewoon geen recht op) dus moet ook in de middagpauze kolven. Vaak moet ik zeggen tegen collega's dat ik even niet kan luisteren of helpen want dat ik meot kolven. Ik sla nooit over want stiekem vind ik het wel leuk, even een kwartiertje voor mezelf haha. Ik kolf ook dubbelzijdig en dat gaat best snel, in een kwartiertje ben ik klaar :) Veel succes!

18. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik werk ook in het VO en in overleg heb ik mijn kolfrecht als volgt ingevuld: elk derde uur uitgeroosterd zodat ik de kleine pauze wel met collega's kon doorbrengen en in de grote pauze kolfde ik ook nog even (sneller). Toen mijn kolfrecht was afgelopen, ging net de zomervakantie in, dus dat kwam mooi uit. Na de vakantie heb ik alleen nog gekolfd in de grote pauze.

Dit jaar wil ik het zo gaan doen:
    - in oktober, na de herfstvakantie aan het werk
    - tot februari gebruik maken van mijn kolfrecht: dat houdt in dat ik drie uur minder hoef te werken en dan wordt dus elke werkdag (ik werk drie dagen) het derde uur vrij gehouden. In de grote pauze kolf ik dan weer.
    - In februari is mijn kolfrecht afgelopen, maar ik wil dan nog wel blijven kolven, daarom heb ik het verzoek ingediend om die drie uur op te nemen als ouderschapsverlof tot aan de zomervakantie.

Mijn werkgever is heel erg coöperatief, gelukkig.

Ik gebruik ook neusspray en een elektrische kolf.

19. prettymum

prettymum Niet meer actief

Mich, Avent is idd vreselijk duur. Ik heb de mijne gekocht op de website van Philips. Daar zit een button uitverkoop en daar had ik een dubbelzijdige Isis Aven inclusief zakelijk ogende zwarte kolftas, extra onderdelen om een handkolf ervan te maken, twee koeltassen en vier koelelementjes voor 99 euro. Nieuwprijs was meer dan 500 euro. Het is wel een zware/vrij grote motor dus ikniet er wel wat sjouwen voor over hebben maar dankzij die tas is het wel te doen. Ongeveer net zo zwaar als een volle laptoptas is het. Ik hoop datje geluk hebt en ook zoiets vindt! Het is een prima kolf, misschien een oud model?

20. prettymum

prettymum Niet meer actief

Oh! Ik ben te laat zie ik nu. Jammer. Hopelijk heeft iemand anders er nog wat aan

Deel Deze Pagina