Hallo dames, Sinds maart 2023 proberen wij (man 40, ik 36) zwanger te worden. Poging 4 eindigde in een vroege miskraam (6wkn). Helaas daarna niet opnieuw zwanger geworden. Wij hebben inmiddels de standaard onderzoeken gehad. Alle uitslagen waren OK. Conclusie we moeten nog 6 maanden door. Nu heb ik al jarenlang last van spotting (niet bruin maar rood/roze, op sommige dagen genoeg om een hele tampon te vullen) in de week voor mijn menstruatie. Ik gebruik LH testen en het begon het afgelopen jaar tussen de 3-7 dagen dpo. Mijn luteale fase is 10-12 dagen. Mijn progesteron is geprikt en zat afgelopen maand op dag 24 rond de 13, waar 5 het minimum was. Volgens de gyn is luteale fase insufficiëntie in NL geen bewezen aandoening en hoeft dit niet behandeld te worden. Maar ik lees/hoor ook dat het beleid per zkh/arts en zeker per land (nl/dld/be) verschilt. Voordat wij over 6 maanden in een fertiliteitstraject terechtkomen zou ik toch graag een behandeling met utrogestan o.i.d. willen hebben geprobeerd om te ervaren wat het voor ons doet. We willen nu als 1e stap een second opinion in NL aanvragen. Welke arts/ziekenhuis staat hier volgens jullie anders in en zouden jullie aanraden? Of maar gelijk de stap over de grens wagen (voelt nog wat overdreven…) Alvast bedankt voor de tips!
Je zou in principe gewoon progesteron in de vorm van Utrogestan op eigen houtje kunnen kopen en proberen... Je moet alleen weten wanneer ermee te starten. Als ik het me goed herinner 36 u na de eisprong. Ik heb in het ziekenhuis met mijn ivf behandelingen ook eigenwijs moeten zijn, zij zagen er ook geen meerwaarde maar zeiden ook dat het geen kwaad kan.