Ik voel mij al behoorlijk verdrietig en ik maak mij zorgen nu een jaar verder zijn zonder resultaat. Terwijl ik niet het gevoel dat er iets met een van ons aan de hand is. Ik heb een regelmatige cyclus, met een gewone menstruatie en elke maand een ovulatie. Toch wil het niet lukken. ER kan natuurlijk wat anders aan de hand zijn, dus daarom na de dokter. Maar zijn er veel koppels die gewoon na een jaar proberen gewoon spontaan zwanger worden? Of betekent het echt minder kans hebben op uberhaubt een zwangerschap?
Beste pukjepuk Wij hebben 1,5 jaar gedaan over onze eerste zoon. Nu zijn we inmiddels bezig sinds maart vorig jaar voor een 2e kindje maar ook deze keer duurt het wachten weer erg lang. Het is echt wel mogelijk. Ze zeggen dat je na 2 jaar pas echt "zorgen" moet gaan maken..
statistisch gezien heb je wel iets minder kans, maar het hoeft nog helemaal niets te zeggen. Wij hebben 20 maanden over nummer 1 gedaan. Bij nummer twee dachten we dat het misschien weer zolang zou gaan duren dus we wilde niet te lang wachten met 'proberen'. Toen was het in één keer raak.
Mijn man en ik wonen 2,5 jaar samen, we hebben nooit beschermende gemeenschap, en ik werd maar niet zwanger. In februari doorgestuurd naar de gynacoloog, daar hebben ze vastgesteld dat ik PCOS heb.(luie eitjes en eierstokken, eitjes rijpen heel langzaam en onregelmatig.) dus kans op natuurlijke zwangerschap is klein. Maar ik ben toch natuurlijk zwanger geraakt en nu ben ik alweer 12 weken ver. Dus de kans is kleiner, maar zeker niet onmogelijk.
Natuurlijk kun je spontaan zwanger worden na een jaar. Een jaar is waar je gemiddeld van uit moet gaan. Ik ben 5x spontaan zwanger geweest met wisselende maanden: 1e: dwars door de pil en condoom heen= miskraam 2e: na 3 jaar 3e : na 5 jaar 4e: na 14 mnd= miskraam 5e= 6 weken na de miskraam positieve test. nu zijn we ook al weer 14 mnd aan het proberen. Zoals je ziet, zegt het dus niets.
goed om te lezen! Bedankt voor de reacties! Dat maakt dat ik mij wat gerustgesteld voel. Misschien had ik teveel verwacht dat ik sneller zwanger zou zijn of zo. Misschien ben ik er teveel mee bezig en dat het daarom niet zo snel lukt. Maar het is fijn om te lezen dat er na een jaar nog genoeg mensen spontaan zwanger worden! En het is zeker fijn om mijn verhaal/ zorgen kwijt te kunnen!!
Ik ben ook meer dan een jaar bezig, mankeren niks, gewoon pech. Maar afgelopen keer in ronde 15 was het raak, helaas vmk. Nu ben ik weer direct in 1e ronde na vmk zwanger. Alsof m'n lijf daarvoor de 'aan' knop niet kon vinden Maak je niet te snel zorgen. Een jaar is het gemiddelde, sommigen dus binnen 6 maanden, anderen binnen 1, 5 jaar etc. Ik heb deze laatste ronde wel tarwekiemolie gebruikt en zwanger vitamines. Weet niet of het er mee te maken heeft, maar kwaad kan het sowieso niet
Pukje, ik begrijp je verdriet. Statistieken zijn echter maar cijfertjes. Het menselijk lichaam zit veel ingewikkelder in elkaar dan die suffe cijfertjes. Echt alle omstandigheden moeten goed zijn, wil er een kindje komen. Eigenlijk is het een wonder dat er überhaupt kinderen worden geboren. Natuurlijk is het mogelijk om nog zwanger te worden! Ik werd pas zwanger van mijn zoon na twee jaar. Ik hoop voor je dat je niet nog een jaar hoeft te wachten, maar houd moed! Knuf, Marrie
Ik heb één keer ook het gevoel gehad dat er iets begonnen was, maar toen werd ik toch (wel een dag te laat) ongesteld. Maar mijn menstruatie was toen wel behoorlijk veel, met enkele grote klonten wat ik normaal niet had. Ook kreeg ik toen opeens heel heel veel hoofdpijn en was ik super moe. Mogelijk was dat ook vmk, maar zeker weten zal ik nooit. Omdat ik toen niet getest had. Ik heb wel multi-vitamines speciaal voor vrouwen gekocht, gewoon zodat ik alle nodige vitamines genoeg binnen krijg. Dus een jaar is wel gemiddeld.
Ik moet gewoon niet teveel op die cijfers letten. Wij proberen gewoon moed te houden. Verder is mijn cyclus regelmatig en is mijn menstruatie normaal. Verder heb ik netjes elke maand een ovulatie. Wel had ik een keer het gevoel dat ik mogelijk een zeer vroege miskraam had gehad (zie een reactie van mij voor deze reactie). Liefs, Puk
Van de site oei ik groei: Tot 30 jaar hebben vrouwen gemiddeld iedere maand 15% kans om zwanger te worden. Na het 36ste levensjaar neemt de vruchtbaarheid van vrouwen snel af. Zwangerschapskansen Van alle vrouwen (ongeacht de leeftijd) die zwanger willen worden is: 30% binnen drie maanden zwanger 70% binnen een half jaar zwanger 80% na een jaar zwanger 90% na twee jaar zwanger
Steeds 85 procent kans dat het niet raak is.... Ik vind het oprecht een wonder dat er zo ongelofelijk veel babies worden geboren!
Het is 20% kans elke maand. Dit zegt de gynaecoloog. 1 op 5 kans elke maand dus er van uit gaande dat je "normaal" vruchtbaar bent.
Wij zijn ook al langer dan een jaar bezig en ook bij ons nog steeds zonder resultaat. Ik hou wel in mijn achterhoofd dat het ook niet kan lukken... Ik vind het ook moeilijk om hoop te houden. Toch kan ik het goed loslaten in de dagelijkse gang van zaken. Alleen als ik weer ongesteld ben geworden heb ik het er even moeilijk mee. Ik wens je heeeel veel succes! Hoop dat het voor ons binnenkort wél lukt!
Toch zijn er ook veel vrouwen die rondom het jaar proberen zwanger raken. Ik zie dat veel terug komen in de NOD forums hier op deze website.. Je kunt er gewoon geen pijl op trekken wanneer je zwanger raakt; dan kan alles nog zo positief zijn (jonge leeftijd, regelmatige cyclus) het kan toch langer duren dan je hoopt.. Ik denk zelf dat lichaam-geest ook mee speelt, volgens de gynaecoloog had stress hier niets mee te maken, maar ik denk dat je ook teveel er mee bezig kunt zijn waardoor het dus niet lukt. Wetenschappelijk bewijs is hiervoor niet.
Wetenschappelijke resultaten spreken elkaar soms ook tegen, wel is er een verband gevonden tussen depressiviteit en moeilijker zwanger worden gevonden. Tenminste dat las ik ergens. Stress betekent natuurlijk geen depressie, maar stress in combinatie met verdriet/ grote teleurstelling zorgt er wel weer voor dat je soms wat depri en down voelt. En op die manier heeft het volgens mij ook echte wel enige invloed. Bovendien heeft stress wel degelijk lichamelijke gevolgen, bijv op je weerstand. Dus waarom dan geen invloed op het zwanger worden (ook een lichamelijk iets toch). Wij proberen het maar wat meer los te laten en te genieten van mooie momenten die er ook zijn. We gaan gewoon wat vaker leuker dingen doen, zoals uit eten bijvoorbeeld. En als het weer mooier wordt, lekker veel gaan varen!
Bij ons heeft de 1e ook bijna 2jr geduurd. Na een jaar wat onderzoeken laten doen, alles bleek bij beide goed. Intussen had ik ook een hernia die niet wilde herstellen, zou geopereerd worden. Tja focus lag dus op rug en niet op zwangerschap. Vlak voor operatie bleek ik zwanger van de 1e. Enige wat we in die tijd anders hebben gedaan is dat we het in vruchtbare periode 4 dgn elke dag gedaan hebben ipv om de dag wat vaak wordt aangeraden. Bij de 2e was het in 1 keer raak door ook frequentie wat op te voeren.
Eerste zwangerschap: iets meer dan eenmjaar wachten. (13-14 maanden ofzo.) Dat werd helaas een miskraam. Op de volgende zwangerschap moesten we ongeveer 7 mnd wachten. Daar hebben we onze zoon aan overgehouden, hij is inmiddels ruim 2,5. De derde zwangerschap: eerste maand raak, tweeling! Helaas is dat ook mis gegaan. En nu ben ik na 7 wachtmaanden opnieuw in verwachting, al 14 weken.