Hi meiden, Al een jaar lang voed ik probleemloos, nooit ergens last van gehad. Maar nu heb ik ineens ontzettend last van kloven. Hebben jullie enig idee hoe dit kan? Het voeden doet nu ontzettend zeer.
Hebben jullie spruw? Dat gaat vaak samen met kloven. Kenmerken van spruw zijn steken in de borst of tepel ook na het voeden. Je kunt het vaak zien aan een roze, glanzende verkleuring op je tepel/tepelhof of het mondje van je kind, of aan witte vlekken in het mondje. Maar het is ook vaak helemaal niet te zien. Ook kan het natuurlijk zijn dat je kindje sterker drinkt, slordiger aanhapt, zich afzet etc. Dat was bij ons best een probleem. Maar ik heb er nooit kloven van gekregen. Ieg goed aan de lucht laten drogen, evt vette creme en katoenen bh's. Als je ook denkt dat het spruw kan zijn, daarvoor middeltjes halen bij de HA of gentiaan violet, en zeer hygienisch te werk gaan een tijd; alle flesjes ed 10 min uitkoken, alle stoffen dingen (lapjes, bh's, kleding, beddegoed etc) dat met melk of mondje of borst in aanraking komt dagelijks of 2x daags wisselen en minimaal op 60 graden wassen.