Hallo, Ik ben 100% afgekeurd en krijg wajonguitkering en heb hierbij zelf wsw indicatie aangevraagt om toch een beetje aan het werk te gaan. Ik werk bij een sociaal werkvoorziening maar helaas kan ik niet met mijn baas goed op weg. Als ik ontslag neem kan dit invloed hebben op mijn wajonguitkering en moet ik dan verplicht werk gaan vinden ook al ben ik 100% afgekeurd. Klopt het wanneer je meer dan 3 jaar ergens werkt de wajonguitkering vermindert naar 70% en als ik ontslag neem wat gaat er dan gebeuren zal de uwv mij regelmatig oproepen omdat ik nog 26 jaar ben. Wat zijn de nadelen als ik ontslag neem want ik raak steeds in conflict met mijn baas wat kan ik hiervoor doen, kan de uwv mij helpen? omdat ik momenteel ook zwanger ben zijn de klachten verergert maar jammer genoeg wil mijn baas mij niet begrijpen en word gedwongen zwaar werk te verichten waarop ik lichamelijk klachten krijg... De sociaal werkvoorziening krijg je aangepast werk maar er komt regelmatig nieuw werk binnen die niet geschikt voor mij zijn en toch word ik gedwongen om zwaar werk te verichten omdat er geen andere werk is en mijn baas vind dat ik continu non stop door moet werken want alles moet op tijd af zijn waarom zit ik godsnaam bij de sociaal werkvoorziening ik ben 100% afgekeurd... Groetjes, Orchidee
Beste Orchidee, Als je een Wajong-uitkering ontvangt en daarnaast werkt, overleg je met je WSW-coach of je arbeidsdeskundige van de Wajong als er zich problemen op je werk voordoen. Met hem/haar overleg je of je de werkzaamheden nog kan doen. Is dit niet het geval dan kijken jullie samen of er een oplossing te vinden is. Als je met toestemming van het UWV ontslag neemt, kun je weer je volledige Wajong-uitkering gaan ontvangen. Of dit aanleiding is om je op te roepen voor een herbeoordeling kan ik niet inschatten. Dit kun je navragen bij je arbeidsdeskundige. Het is niet zo dat je betaling van de Wajong wordt aangepast naar 70% als je ergens 3 jaar of meer werkt. UWV past de hoogte van je Wajong aan op het inkomen dat je verdient met werken. Dit gebeurt al vanaf je eerste werkdag. Op deze pagina kun je kiezen of je de Wajong voor of na 1 januari 2010 hebt aangevraagd. Vervolgens vind je de actuele informatie die bij jouw uitkering hoort. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en sterkte met de lastige werksituatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare