Na een tijd WW naar jaarcontract, maar waarschijnlijk niet verlengd...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door klusser1980, 18 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Beste UWV'ers,

Wat fijn dat jullie hier zijn! Ik heb vanavond informatie zitten zoeken op uwv.nl en meer sites, maar ik kom er niet uit. Ook in dit forum zie ik zo snel geen gelijke situatie aan die van mij, dus toch maar even mijn vraag hier posten.

Mijn situatie:
    - Vanaf mijn 18e (en daarvoor ook al) altijd genoeg gewerkt om arbeidsverleden op te bouwen (geboren maart 1980).
    - Van circa januari t/m circa 23 april 2010 zwangerschapsverlof.
    - Per 1 mei 2010 samen met een grote groep collega's werkloos geworden ten gevolge van een reorganisatie om bedrijfseconomische redenen, bij een projectontwikkelaar.
    - Van ex-werkgever ontvangen: ontslagvergoeding van 3 maandsalarissen, 1 extra maandsalaris van uit sociaal plan, 2 maanden fictieve opzegtermijn.
    - Vervolgens WW ontvangen, ik dacht vanaf oktober (??) 2010.
    - Per april 2011 aan de slag gegaan voor 32 uur / week bij werkgever X.
    - Medio april 2011 andere baan aangeboden gekregen bij een groot bouwbedrijf hier in de regio. Omdat dit beter paste bij mijn carriere, toen per mei 2011 begonnen bij het bouwbedrijf. Begonnen op basis van een jaarcontract.
    - Inmiddels zwanger van de 2e. Uitgerekend eind mei 2012. Verlof zou moeten ingaan medio april - eind april 2012.

Mijn jaarcontract loopt dus af eind april 2012, als ik net met verlof ben of moet gaan. Mijn eventuele nieuwe contact zou ik dus beginnen met 10-12 weken verlof, geen gunstige situatie!

Afgelopen week te horen gekregen dat mijn contract waarschijnlijk niet verlengd wordt. Wegens teruglopende hoeveelheid projecten en daardoor te verwachten overcapaciteit op mijn afdeling. Is ook echt zo, projecten (nieuwbouwwoningprojecten) verkopen slecht, gaan misschien niet door. Ook andere collega op mijn afdeling met tijdelijk contract (man, kan niet zwanger worden) kreeg dezelfde boodschap.

Mijn vragen:
    1) Is het zo dat ik dan per mei 2012 zwangerschapverlof-uitkering kan krijgen via 't UWV?
    2) En als dat afloopt, heb ik dan recht op WW? Ik wordt niet echt ontslagen zoals vorige keer uit een vast contract, maar mijn tijdelijke contract wordt niet verlengd. Maakt dat verschil?
    3) Als ik recht heb op WW is het dan die 3 maanden (omdat ik het voorafgaande jaar voldoende heb gewerkt) of jullie weer naar het arbeidsverleden om te zien of ik recht heb op extra WW-maanden?
    3a) En wordt het door UWV betaalde verlof (3 maanden) in mindering gebracht op de ww (dus minder maanden ww)?
    4) Als er per mei 2012 naar de afgelopen 5 jaar wordt gekeken, komt er dan wel of niet uit dat ik daarvan tenminste 4 jaar heb gewerkt? Ik heb (in die 5 jaar) volgens mij 6 of 7 maanden ww ontvangen. (Logisch zou zijn okt 2010 - maart 2011, maar op mijnuwv.nl staat voor april 2011 zowel mijn baan bij werkgever x als een maand ww???)
    4) Van 1998 t/m 2010 staat op mijnuwv.nl mijn arbeidsverleden op 'ja'. Dus 13 jaar. In 2011 heb ik vanaf april t/m dec gewerkt, dus dat is dan toch mijn 14e jaar?
    5) Kan ik voor de ww uitgaan van 14 maanden minus de 6 of 7 maanden die ik eerder al opgemaakt heb? Dus maximaal 8 of 7 maanden?

Ik ga er vanuit dat ik wel weer eerder aan de slag raak, worden de maanden die ik dan niet opmaak (weer) bewaard?

Veel vragen he :). Ik heb wel al e.e.a. zitten lezen, maar kom er niet helemaal uit. Ik vind het vooral zo raar dat april 2011 zowel als gewerkte maand als uitkeringsmaand op mijnuwv.nl (dvb) staat!

Ik hoop dat ik het duidelijk heb opgeschreven en dat jullie alles kunnen beantwoorden...

Met vriendelijke groet,
    Klusser

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Klusser,

Bedankt voor je duidelijke informatie en vragen. Ik zal je vragen in dezelfde volgorde beantwoorden.

1) Je contract eindigt in april 2012. En je bent eind mei 2012 uitgerekend. Dan heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) van UWV. De voorwaarde hiervoor is dat je in de 10 weken voor de (uitgerekende) bevallingsdatum een dienstverband of een andere UWV-uitkering hebt. Omdat je dienstverband binnen die termijn ligt, heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Je werkgever kan de WAZO minimaal 2 en maximaal 4 weken voor de ingangsdatum van het verlof aanvragen.

2) Je krijgt niet alleen een WW-uitkering als je wordt ontslagen. Ook als je tijdelijk contract stopt kun je een WW-uitkering aanvragen. De voorwaarde is wel dat je voldoende moet hebben gewerkt. In de 36 weken voordat je werkloos werd moet je ten minste 26 weken hebben gewerkt. Had je in deze periode een ziektewet- of zwangerschapsuitkering? Dan kijken we naar de 36 weken daarvoor.

3) Heb je sinds de vorige WW-uitkering minder dan 26 weken gewerkt? Dan kan je oude uitkering worden voortgezet. Je krijgt dan alleen de resterende maanden van de oude WW-uitkering. Voldoe je wel aan de eis dat je 26 weken hebt gewerkt? Dan heb je recht op een basis-WW van 3 maanden. Voldoe je daarnaast ook aan de jareneis? Dan heb je ook recht op een vervolguitkering.

Bereken de duur van je uitkering:
    Alle jaren uit je (fictieve en werkelijke) arbeidsverleden geven recht op 1 maand WW, met een maximum van 38 maanden. Het fictief arbeidsverleden bestaat uit de periode vanaf je 18e levensjaar tot en met 1997. Omdat je in 1998 achttien werd heb je geen fictief arbeidsverleden. Het werkelijk arbeidsverleden zijn alle jaren vanaf 1998 waarin je ten minste 52 dagen hebt gewerkt. Als dit 13 jaren zijn, heb je recht op een WW-uitkering van 13 maanden.

3a) Het verlof wordt niet van de WW afgetrokken. Als je al WW hebt voordat het verlof ingaat, wordt de WW voor 16 weken onderbroken door de WAZO.

4) Dat er in het DVB op MijnUWV.nl nu nog 13 jaren staan komt omdat 2011 nog niet is afgelopen. Als jij in 2012 WW aanvraagt zijn dit 14 jaren.)

5) Nee, er wordt geen rekening gehouden met de oude uitkering van 6 of 7 maanden. Er wordt alleen beoordeeld of je een nieuw recht op uitkering hebt opgebouwd. Heb je minstens 26 weken gewerkt? Dan wordt weer een nieuwe uitkering berekend. Heb je minder dan 26 weken gewerkt? Dan wordt je oude uitkering weer heropend. Je krijgt dan alleen de resterende maanden van je oude uitkeringsrecht.

Dit geldt ook vanuit de nieuwe uitkering: ga je tijdens de WW-uitkering weer aan het werk? Dan wordt de uitkering beëindigd. Word je binnen 26 weken weer werkloos? Dan wordt de uitkering weer voortgezet. Ga je meer dan 26 weken werken? Dan moet je weer een nieuwe uitkering aanvragen. De duur hiervan wordt berekend zoals bij vraag 3).

Je vraagt waarom er in het DVB op MijnUWV.nl loon en uitkering staan. Dit heeft er waarschijnlijk te maken dat je werkgever in/over april voor het eerst loonbelasting heeft betaald. En dat UWV dat in april voor het laatst heeft gedaan, bijvoorbeeld over het vakantiegeld. Denk je dat deze informatie fout is? Dan kun je via de website een correctieverzoek doen.

Op onze website vind je actuele informatie over zowel de WAZO als over het recht en de duur van de WW.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Beste Robert,

Ontzettend bedankt voor uw uitgebreide antwoorden! Het begint nu helemaal helder voor me te worden!

En ik ben er in ieder geval wat geruster op, dat ik toch wel recht zou hebben op WAZO als mijn contract niet verlengd wordt en ook op een tijdje WW. Ik had al bedacht dat het solliciteren in de verlofperiode echt niet meevalt, met die voedingen om de paar uur en de zorg van de oudste erbij + dat je mentaal toch niet zo sterk bent die eerste periode... ;) En ik heb helaas al eerder ervaren dat sollicitatieprocedures soms een erg lange looptijd hebben!

Ik heb alleen nog een vraagje: Ik zie nu dat ik in mijn 'vragenlijstje' twee keer vraag 4) gebruikt. Zouden jullie die ene vraag 4) van mij ook nog willen beantwoorden?

Ik ben namelijk nog wel even benieuwd. Want de 'jareneis' waarover u in antwoord 3) spreekt, dat heeft volgens mij te maken met de vraag of je 4 van de 5 voorafgaande jaren hebt gewerkt, toch?

En als jullie die jareneis-check doen, kijken jullie dan naar het aantal maanden dat iemand WW ontvangen heeft (6 of 7 maanden in mijn geval, dus dan viereneenhalf jaar gewerkt) of kijken jullie naar de datum waarop de ene arbeidsovereenkomst beëindigd is en de volgende arbeidsovereenkomst begon (1 mei 2010 exclusief doorbetaalde maanden / 1 april 2011 in mijn geval, dus dan vier jaar en een maand gewerkt)?

Ik hoop dat jullie deze post ook nog willen beantwoorden.

Nog een allerlaatste vraag die mij te binnen schiet. Wij werken beide 32 uur en onze oudste gaat 2 dagen per week naar het KDV. Hiervoor ontvangen wij een toeslag van de belastingdienst. Houd deze automatisch op als ik mijn baan zou verliezen? Mijn man is overigens zelfstandig webvideo-producent (als jullie de informatie van het UWV op internet nog zouden willen verduidelijken met korte webvideoclips, kan ik u zijn site/bedrijf aanraden. Video zegt soms meer dan 1000 woorden...)

Want dan zouden wij onze oudste om financiële redenen van het KDV moeten afhalen en kunnen we de nieuwe baby nog niet inschrijven. Dat zou erg lastig zijn op het moment dat ik dat mijn nieuwe baan gevonden zou hebben, want dan moeten we ineens opvang voor 2 kindjes tegelijk vinden op korte termijn....

Nogmaals bedankt tot zover en met vriendelijke groet,
    Klusser

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Klusser,

Excuses, ik had de dubbele vraag 4) over het hoofd gezien.

Alleen als je aan de wekeneis voldoet, wordt vervolgens de jareneis beoordeeld. De jareneis wil zeggen dat je van de 5 jaren voorafgaand aan het jaar waarin je werkloos wordt, ten minste 4 jaren hebt gewerkt. Als je in 2012 werkloos wordt, gaat het dus om de jaren 2007 tot en met 2011.

Je moet in 4 van die jaren ten minste 52 dagen in loondienst hebt gewerkt of loon hebben ontvangen. Overige informatie, zoals de datum waarop de arbeidsovereenkomst is beëindigd, of wat je de rest van het jaar hebt gedaan, is daarbij niet van belang.

Actuele informatie over de jareneis vind je hier.

Je vragen over de toeslagen kan ik helaas niet beantwoorden, hiervoor kun je het beste contact opnemen met de belastingdienst.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina