gastouder

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Xaneda, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xaneda

Xaneda Actief lid

5 mrt 2009
    103
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Ik wil straks misschien gastouder worden. Nu is mijn vraag; mocht het zo zijn dat het gastouderbureau tijdelijk geen kindjes heeft om op te passen, heb je dan nog ergens recht op qua uitkering? Hiervoor heb ik eigenlijk altijd gewerkt als verkoopster (ca. 12 jaar)
    Bedankt alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Xaneda,

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je voldoen aan de wekeneis.
    Dat houdt in dat je van de laatste 36 weken ten minste 26 weken in loondienst moet hebben gewerkt.

Meestal ben je als gastouder niet in (loon)dienst van het gastouderbureau.
    Je werkzaamheden tellen dan niet mee voor de wekeneis. Daarom heb je in dat geval geen recht op een WW-uitkering als het gastouderbureau tijdelijk minder werk heeft.

Ben je wel in (loon)dienst bij het gastouderbureau? Dan ben je verzekerd voor de WW. Je werkgever moet je het minimale aantal contract-uren betalen. Heb je steeds meer uren gewerkt dan dat aantal? En kun je door het werkaanbod tijdelijk minstens 5 uren per week minder werken? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

Wat in jouw geval van toepassing is, kan ik op basis van de informatie niet beoordelen. Je kunt dus het beste navraag doen bij het gastouderbureau over je contract.

Actuele informatie over werkloosheid vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina