Geacht webcareteam, Ik heb mij twee weken geleden 1 dag ziek gemeld vanwege bekkenklachten. Mijn wergever heeft mij daarbij te kennen gegeven dat mijn verlof verplicht 6 weken voor de bevalling ingaat, terwijl ik door had willen werken tot 4 weken voor de bevalling. Ik werk namelijk in het onderwijs en de weken voor mijn verlof vallen in de Kerstvakantie. Dit voelt nogal als een sigaar uit eigen doos. Helemaal omdat ik me ondanks ernstige bekkenklachten voortdurend dwing steeds te werken waardoor ik in mijn vrije momenten niets meer waard ben en steeds op mijn donder krijg van zowel verloskundige en bekkentherapeut. Mocht het namelijk zo zijn dat na één dag ziekmelding ik meteen verplicht wordt 6 weken voor de bevalling (en dus in de kerstvakantie) met verlof te moeten, denk ik niet dat ik me nog enorm gemotiveerd voel mij fysiek tot het uiterste te drijven.... Alvast bedankt voor uw antwoord.
Beste MariaC, Je hebt je één dag ziek gemeld. Ben je na die ene ziektedag inmiddels weer volledig aan het werk? En was die ziektedag voor het verlof is ingegaan? Dan heeft het geen invloed op je verlof. Je bent dus niet verplicht om 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Word je in de periode van 6 tot 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum ziek? Maar herstel je in die periode ook weer? Dan worden alleen de ziektedagen bij het verlof opgeteld. Word je in de periode van 6 tot 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum ziek? En blijf je (gedeeltelijk of geheel) ziek gemeld? Dan gaat je verlof wel 6 weken voor je uitgerekende datum in. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je antwoord! Ik laat dit lezen aan mijn werkgever. Ik ben na die ene dag inderdaad weer volledig aan het werk gegaan.