Is er iemand wel eens thuis bevallen zonder dat het bed was verhoogd? Ik ben vastbesloten om te gaan bevallen in het ziekenhuis, dit is me de eerste 2 keer prima bevallen en was bij de 1e uiteindelijk ook noodzakelijk vanwege complicaties. Nu ging vooral mijn 2e bevalling redelijk vlot: tussen 5 cm thuis en het ritje van 20 minuten naar het ziekenhuis had ik volledige ontsluiting. Nu is het inmiddels niet meer mogelijk om in dat ziekenhuis te bevallen en zullen we iets verder moeten, naar een ziekenhuis in een grote stad. Normaal gesproken ongeveer een half uurtje rijden, maar wel een veel drukkere stad, waar je echt niet met weeën in de spits doorheen wilt rijden. Ik vertelde mijn vk dat ik daar wel een beetje over in zit, stel dat het nog sneller gaat, en toen zei ze heel luchtig ‘ja, als we het niet redden dan doen we het gewoon thuis’. Nou ja, nood breekt wet natuurlijk, dus als er geen andere opties zijn dan heb je weinig keus tegen die tijd, maar in principe is dat dus echt niet de bedoeling. Maar nu vroeg ik me dus af, eigenlijk een kleinigheidje: wij gaan ons bed niet verhogen. Ik wil niet thuis bevallen, het is haast niet mogelijk met ons bed en de kraamzorg doet er niet moeilijk over, mijn man moet hooguit even helpen met bedden verschonen. Maar stel nou dat je inderdaad in een situatie komt dat naar het ziekenhuis niet meer lukt, wat gebeurt er dan? Je kan moeilijk in die situatie het bed nog op klossen gaan hijsen (wat dus niet kan met ons bed). Ik ben gewoon even benieuwd naar praktijkervaringen.
Ik wil ook in het ziekenhuis bevallen, maar tweede redelijk snel, ziekenhuis hier ook dicht dus moet ook 40min rijden of zo. Van de VK moet ik er maar aan gaan wennen dat ik thuis ga bevallen, maar ik wil dat echt niet. Heb een boxspring, ga niets lopen klossen. Als het zo snel gaat dat je niet naar het ziekenhuis mag gaan ze heus niet eerst alles nog op stelten zetten hahaha
Ik had wel klossen voor de zekerheid (boxspring) en inderdaad thuis bevallen. Áls het kan zou ik het wel doen, want je biedt toch de vk een fijne werkplek.
Het probleem is dat het echt niet gaat met ons bed, is een beetje een rare constructie. En aangezien ik absoluut niet van plan ben om thuis te bevallen vind ik het nogal ver gaan om maar voor het geval dat een ander bed te gaan neerzetten. Maar daardoor dus wel even benieuwd naar de wat nou als-situatie.
Elk bed kan toch gewoon omhoog? Hij staat toch ook ergens mee op de grond? Geen idee hoe hoog je bed in normale stand is, maar als dat te laag is, zal de vk daar niet blij mee zijn. Wellicht is een bed beneden dan een optie voor haar, om de bevalling te kunnen doen? En anders zou ik dit gewoon met har overleggen, want daar gaat t om toch? Ik beval ook in t ziekenhuis, maar het bed gaat wel op klossen, hoe irritant dat voor mij ook is (klein)
Ik zou zeker proberen zo’n goed mogelijke omstandigheden te creeeren in huis maar aan de andere kant: er zullen ook mensen op de bank bevallen omdat ze niet meer boven kwamen en een bevalbad lijkt me qua werkhouding voor de vk ook niet de meest optimale. Zal dus heus wel goed komen
Ik wil ons bed ook niet verhogen. En de kans dat ik zonder inleiding ga bevallen is nihil. Mocht het wel gebeuren zal ik thuis bevallen. Wij hebben 2 ziekenhuizen maar beide zijn min 30 minuten rijden en dat ga ik echt niet doen met weeen. Ik zorg wel voor klossen of bierkratten zodat het bed nog snel omhoog kan als dat nodig is.
Ik zou een extra matras erop leggen, mocht het zover komen. Gewoon een oude, heeft vast wel iemand voor je liggen. Hoef je je ook geen zorgen te maken over dat het vies wordt.
Hier kan het bed ook niet omhoog( is gemaakt van stijgerhouten planken) voor de controles van de kraamzorg leggen we een extra matras erop en mijn man helpt desnoods met het bed verschonen. De kraamzorg had dit zelf voorgesteld. Hier is de kans heel klein dat ik thuis ga bevallen. Anders had ik zeker een logeerbed op klossen laten zetten. Hou er rekening mee dat het hun werk is en dat ze ook met de regels van de arbowet te maken hebben. Het klinkt misschien als zeuren, maar als hun elke dag een baby eruit moeten halen waarbij ze zich in een rare lage positie moeten wurmen dan krijgen de verloskundige en kraamzorg flinke rugproblemen.
Ik wilde geen klossen onder ons bed omdat ik wel graag thuis wilde bevallen en onze slaapkamer door die klossen veel te vijandig werd, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wilde dat het een serene ruimte bleef die vertrouwd en veilig voelde. In overleg met de verloskundige en de kraamzorgorganisatie heb ik de klossen dus weggelaten en uiteindelijk hebben we ze ook nooit gemist. Nu ben ik wel op de baarkruk bevallen (was ook mijn wens) en heb ik na de bevalling behalve ‘s nachts nooit in bed gelegen, dat scheelt ook wel. De kraamhulp mocht verder inderdaad ons bed niet verschonen, maar dat heeft mijn man gewoon gedaan. Mijn tip is: overleg het vooral met je verloskundige! Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt.
Wij hebben ook een boxspring. Een hele zware en elektrisch verstelbaar. Gaat ook niet op klossen. Is gelukkig een hoog bed, tussen de 70 en 75 cm. Bij de eerste thuisbevalling er een extra matras opgelegd bij de 2e al niet meer en ging ook prima
Lief dat iedereen met ideeën en tips komt, maar ik ben dus juist pertinent niet van plan om thuis te bevallen en dus ook niet om toch een manier te vinden om het bed te verhogen. Maar omdat de vk zo lekker nuchter zei ‘en anders doen we het gewoon thuis’ dacht ik opeens ‘uhhh ja, maar ik ga echt niet alsnog allerlei kunst en vliegwerk uithalen om ergens een hoog bed neer te zetten voor het geval dat, dus hoe gaat dat dan?’ En toen vroeg ik me dus af of er iemand wel eens zo’n situaties aan de hand heeft gehad. Maar zoals al een paar door mensen gezegd hier: ze zullen de baby heus niet laten zitten, mocht het zover komen .
Ik ben thuis bevallen en heb gewoon een heel dik luchtbed op ons bed gelegd. Wel met de topper erboven, zodat je wat steviger ligt. Heb de verloskundige en kraamverzorgster er verder niet over gehoord, dus dat zou je ook nog als alternatief kunnen doen? Ik was toen 3 tientjes kwijt voor het luchtbed, en nu ligt ie als reserve voor logees
Dat je pertinent niet thuis wil bevallen is opzich wat voor te zeggen, maar de situatie kan zich natuurlijk ook opeens heel anders voordoen. En daar moet je dan ook op voorbereid zijn. Je kan toch voor de zekerheid een extra matras klaarzetten, zodat als het wel nodig is je die zo op bed kan leggen? Het zou wat zijn als iedereen zo zou denken geen klossen te willen/niet te kunnen gebruiken!