Inmiddels ben ik 10 weken zwanger van een tweeling en nu komen er heel veel angsten naar boven. Mijn zoontje werd 2,5 jaar geleden geboren, tijdens die zwangerschap kreeg ik met 24 weken bekkenpijn, met 28 weken ben ik gestopt met werken, staand werk ivm bekkeninstaniliteit werkte niet meer, dus ik ging de ziektewet in. Ik ben bevallen met 39+5 en ivm streptokokken infectie hebben wij toen beiden in het ziekenhuis gelegen. Na de geboorte werd zoontje de volgende ochtend overgeplaatst naar een ander ziekenhuis buiten onze woonplaats, omdat er in onze stad geen plek voor hem was. Ik zelf had mijn zoontje slechts een half uur gezien (na de bevalling) en mijn partner ging met hem mee en ik bleef alleen over in het ziekenhuis op een kraamzaal met 3 andere vrouwen. Pas na 5 uur mocht ik ook met een ambulance naar het andere ziekenhuis. Daar was dus de hele familie die mijn zoontje dus langer hadden gezien dan ik zelf! Uiteindelijk moest ik 3 dagen blijven aan een infuus (ik had ook een infectie opgelopen) op de kraamafdeling (wel eigen kamer) en mijn zoontje lag een week op de medium care. Ik mocht er 3x per dag heen met de rolstoel om hem te voeden en verder lag ik op mijn kamer te kolven of te slapen. Mijn vriend moest elke dag gewoon terug naar huis en pendelde dus heen en weer tussen ziekenhuis en thuis. Na 3 dagen ben ik dit ook gaan doen, de gezinskamers werden verbouwd dus verblijven in het ziekenhuis was geen optie. Nu heb ik dus het idee gehad dat ik echt een hele mooie tijd van vlak na de bevalling heb moeten missen. Voor mijn gevoel was ik vaak alleen en heb ik mijn zoontje veel te weinig bij me gehad de eerste week en vooral de eerste 1,5 dag. Nu bij de tweeling ben ik dus als de dood dat ik weer de mooie kraamtijd op deze manier moet gaan meemaken, anagezien ze vaak te vroeg worden geboren en ik nog steeds de streptokokken bacterie bij de draag. Ook heb ik nu al last van erge bekkenpijn, en ik weet niet tot hoelang ik dit keer kan werken, maar ik ben dus bang dat mijn bevallingsverlof ivm te vroeg geboren kindjes niet zal worden aangevuld omdat ik al eerder dan ingang van zwagerschapsveriof in de ziektewet zal zitten, en ik dus nog korter kan genieten van alles en de tweeling. Stel dat z enog 3 weken in het ziekenhuis moeten liggen, dan zal ik maar 7 weken van ze kunnen genieten thuis. Wie pept mij even op? Wat zullen straks mijn mogelijkheden zijn? Ik ben gewoon heel bang dat alles straks weer aan me voorbij gaat zonde dat ik kan genieten..
ik weet niet hoe het zit met een tweeling, maar je hebt toch met een eenling áltijd 10 weken verlof na de bevalling, stel dat je met 34 weken met verlof gaat ivm ziektewet? (of dat je dus door ziekte met 24 weken al niet meer kunt werken...dan blijft het verlof ingaan met 34 weken en dan hou je 10 weken erna..) en met een tweeling begreep ik dat je nog veel langer verlof hebt in principe? En anders even informeren bij het uwv oid? Ik snap je zorgen en angsten, maar onthoud dat geeneen zwangerschap hetzelfde is , en dat het ook totaal geen zin heeft om je nu al druk te maken om hoe het míssschien zal gaan lopen. En misschien aangeven bij je gyn of vk dat je bang bent dat je weer de eerste weken je ukjes nauwelijk te zien krijgt? Misschien kunnen zij je wel geruststellen daarin of iets betekenen. Hopelijk kun je vooral van je zwangerschap genieten zonder teveel zorgen..
Oh meid maar dat is ook echt niet goed gegaan! Onacceptabel hoe er met jou in je kraamtikd om is gegaan. Ik zou je angsten bespreken met je gyn en aangeven dat je hier heel veel last van hebt. En dat dit de volgende keer niét gaat gebeuren! Mijn oudste probeerden ze ook van mij te scheiden. Ik beviel in het Lumc maar moest daarna naar het rijnlands omdat er geen plek was. Hij moest de couveuse in en enkel omdat ik kraamvrouw was en ze voor mij geen verantwoordelijkheid wilden nemen (verzekeringtechnisch) mocht ik niet blijven. Terwijl ik wel had mogen blijven als ik geen kraamvrouw was. Bovendien mocht ik er in elk ander zkh ook gewoon bij blijven, maar net hier niet. Ik was zo verdrietig en was helemaal niet opgewassen tegen het personeel. Gelukkig was daar mijn moeder die erop stond dat ik bij mijn zoontje mocht blijven. Zij belde de ha, een lk en dreigde met een klacht als ze geen bed voor mij bij zouden zetten. Met veel gemor is dit gelukt maar ik ben er nog boos om dat het op deze manier moest. En wat jou is overkomen is écht niet ok! Dit móet anders de volgende keer en dat kan. Linksom of rechtsom. Zorg voor een sterke achterban zoals je partner en familie. Zij kunnen voor je opkomen. Wbt de bekkeninstabiliteit. Dit heb ik ook heel erg gehad. Ik heb goede ervaringen met acupunctuur.
Tijdens mijn tweelingzwangerschap heb ik ook veel last gehad van mijn rug en mijn bekken. Ik kon op het laatst echt niets meer, zelfs niet voor mijn eigen zoontje zorgen. Ik heb vanaf week 34 weeën gehad die steeds een uur aanhielden en dan weer weg waren. Uiteindelijk zijn de meiden bij 37.1 geboren en ze zijn de hele tijd bij mij op de kamer gebleven nadat ze geboren waren. ze hebben zelfs een mobiele couveuse gehaald toen een van de twee het moeilijk had met haar temperatuur. Als ze op de NICU terecht waren gekomen dan had ik er ook gewoon bij kunnen blijven. Ze waren dan naar dezelfde kamer gegaan en ik zou daar bij kunnen blijven. ze hebben daar zelfs een kolf en alles staan. Ik weet niet precies waar je woont maar probeer een ziekenhuis uit te zoeken met een NICU. Dan ken je de gynaecologen daar vast en dan ben je daar vast bekend. Hoe het zit met verlof weet ik niet precies maar ik weet wel dat er recent onder het kopje UWV een vraag is gesteld over het tweelingenverlof.
Volgens mij heb je sowieso recht op 10 weken na je bevalling. Plus dat het aantal dagen ziekenhuis (minus een paar) van je kleintje aan deze dagen worden geplakt. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar het uwv wel
Fijn jullie reacties! Vandaag te horen gekregen dat ik als ik wil over 2 weken weer terug kan naar mijn oude vertrouwde ziekenhuis voor de verdere zwangerschap. Daar ga ik over 3 weken dan naartoe en met mijn eigen gyn. eens alles bespreken qua zorgen en bevalling. @Kija: Ik weet dat ik recht heb op 10 weken verlof, maar ben gewoon bang dat ze dalijk bijv. 2 of 3 weken in het ziekenhuis moeten blijven en dat ik dan nog maar 7 weken ofzo van ze thuis kan genieten voor ik weer moet werken. @Little man: Goede tip om uit te zoeken waar ze een NICU hebben. Ben jij ook de ziektewet in gegaan voor je verlof in ging? En hoelang verlof had je dan nog na de bevalling? Moesten ze lang blijven of konden ze gelijk mee naar huis? @Fortunae: Ik heb hier veel topics gelezen over vroeggeboren kindjes en verlof, maar veel vrouwen geven aan gewoon na 10 weken aan het werk te moeten, ongeacht of de kindjes nog in het ziekenhuis liggen of pas een paar weken thuis zijn. Dat is ook een grote angst, dat ze te vroeg komen, daardoor moeten blijven en dat als ze eenmaal thuis zijn mijn verlof al bijna om is..
@LW85: Ik studeer nog en ik heb me voor dit collegejaar niet ingeschreven op school. Wanneer ik er aan toe ben mag ik me weer inschrijven en dan kan ik mijn programma weer voortzetten. De meiden mochten eigenlijk dezelfde avond mee naar huis maar ze vonden het fijner om ons een nachtje daar te houden. Ze vonden het gewoon een minder fijn idee om me met twee baby's en zonder veel kraamzorg naar huis te sturen en de nacht in te laten gaan. Het was toch niet druk op de afdeling dus ik kon ook mooi op dezelfde kamer blijven. Ik heb zelfs het grootste gedeelte van de nacht een verpleegster op mijn kamer gehad die toch niet veel te doen had en wel lekker wilde knuffelen (ik kon toch niet slapen). De ochtend daarna zijn we naar huis gegaan.
Gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap! Een tweeling dragen is inderdaad heel wat anders als een eenling, lichamelijk is het echt wel wat intensiever. Vaak moet je een stuk eerder ( tussen de 20-28 weken ) stoppen met werken om genoeg te kunnen rusten maar daarvoor kan je dan gewoon in de ziektewet. Er zijn ook maar weinig tweeling moeders in dienstverband die met 10 weken alweer kunnen gaan werken hoor, zeker als je kindjes zo ziek zijn gweest als jullie toen bij je zoontje. Dan blijf je dus gewoon in de ziektewet na je verlof hoor! Hoe je zwangerschap gaat verlopen kan je niet weten van te voren. Het klopt dat tweelingen wat vaker eerder komen maar de overgrote meerderheid komt tussen week 36-37 en 38. Ook afhankelijk van of je 1 of 2 placenta;s hebt. Dat is heel belangrijk! Ik heb zelf bv een heel goede zwangerschap. Wel zwaar en ik moet heel veel laten en veel hulp inroepen. Maar ik ben nu 34 weken zwanger en de kindjes zitten nog in mn buik, ik kan nog een klein beetje voor mn gezin zorgen (naar school brengen en koken, dan houd het op ) en tel mn zegeningen dat de kindjes nog niet zijn geboren! Er is hier een tweeling zwangerschap draadje bij zwangerschapsclubs en op facebook zijn ook meerdere actieve groepen. Erg fijn want het is zo anders als bij 1 kindje!
Dan plak je er toch nog vakantiedagen achteraan. Ik heb dat bij beide kids gedaan. 1ste stopte ik bij 35 weken, 11 weken na geboorte en 3 weken vakantie, had dus 14 weken vrij na geboorte. Bij tweede ook gedaan, helaas met 20 weken de ziektewet al in ivm bekkenpijn/hernia. Dus had 10 weken erna en heb er 3 weken vakantie aangeplakt.....dus 13 weken na geboorte. 2 dagen gewerkt en toen zat ik weer thuis, weer hernia.
Iksnap je angst/gedachte. Weet noet hoe het precies exact zit. Weet wel dat een vriendin van mij haar dochtertje het zwaar had na de bevalling en paar weekjes heeft lopen tobben met het zh. Zij had het er toen over dat ze langer verlof aan ging vragen omdat de baby een deel vd 10 weken helemaal niet thuis was geweest. Misschien eens navragen bij het uwv, dan weet je gelijk hoe het zit en kun je dat van je zorgenlijstje afstrepen?
Helaas het is momenteel echt tien weken na je bevalling als die met 36 weken of later is. Je bent verplicht met 30 weken met verlof te gaan, mochten ze met 32 weken komen, dan heb je recht op 16-2 weken is, 14'weken na de bevalling. En dus ben je genoodzaakt als je geen extra verlof kan financieren om je prematuur geboren tweeling met 6 (!) weken naar de creche oid te brengen. Zeer slecht geregeld dus. Op website van nvom kan je hoop info lezen, oa dat er een wetwijziging voorstel is gedaan. TO heel veel succes hoor, kom lekker meepraten met de facebookgroep tweeling mama's of ouders. Of het tweelingtopic