ik heb er bijna niks aan gedaan en was er binnen een paar dagen af! uit kijken onder de douche met warme stralen.....niet teveel aanzitten, paracetamol tegen de pijn, en een stevige (niet TE strakke sportbh ) Ik geloof ook niet in dat 1 keer kolven. je borsten denken dan, oh er wordt gedronken, we maken weer melk. Je stelt het daardoor alleen maar uit.... en die pilletjes schijnen vreselijk veel bijwerkingen te hebben, en bij de meeste wordt hier de stuwing alleen mee uit gesteld. stop je ermee, komt er alsnog stuwing... Succes! gewoon even door de zure appel heen bijten. Kraamweek is nou eenmaal niet zo'n roze wolk als sommige mensen beweren hihi (vond ik niet athans, ) slapeloze nachten, zere tieten, zere muts, ik had ook nog gekneusd stuitje en schaambot van de bevalling. vreselijk.... alle kwaaltjes voor lief nemen, en genieten van je uk. voor je t weet rennen ze rond en slopen ze de boel (hihi )
weet niet welke nadelen aan die pilletjes zitten.(Dostinex).. ik heb ze alle 4 de keren ingenomen na bevalling.. en nergens last van gehad.. zijn 2 pilletjes die ik in 1 keer inneem paar uur na de geboorte.. geen stuwing en ook geen enkele andere bijwerking
Deze zin klinkt wel heel dramatisch hoor! Ik ben zelf ook gelijk met fv begonnen,ivm medicijn gebruik anders had ik mischien wel bv geprobeerd maar ik kan me zo goed voorstellen dat de ts het doed ivm rust.In mijn ogen is dat toch het allerbelangrijkste voor moeder/kind. Fv is mij trouwens gelijk uitstekend bevallen,en mijn zoon ook,hij doed het prima Stuwing heb ik nooit gehad gelukkig want daar zag ik wel tegen op,dus dat kan ook nog!
Als je wat natuurlijks wilt nemen zonder al te veel bijwerkingen kan je ook salvia (= dus salie maar dan sterk) van dr. vogel nemen. Paar druppels in je mond en dat maakt de stuwing ookminder, het is zelfs zo dat we het onder geen beding mee mochten geven aan zwangere vrouwens als ze er niet explciet om vroegen en dus wisten wat het deed en daarnaast moesten we het er nog bij zetten. Het is oorspronkelijk tegen nachtelijke opvliegers en overmatig transpireren, nou vind ik dat zelf geen erge bijwerkingen dat ik daar dan ook geen last van heb. hihi.. Weet nog niet hoe snel enz. het werkt.
Salie, in de vorm van druppels of saliethee is inderdaad heel effectief tegen stuwing. Het werkt zelfs beter dan Dostinex, zonder alle nare korte en lange termijnbijwerkingen.
Nou 'tegenwooridg'...vroeger waren ze wat scheutiger met die pilletjes. Dat zijn trouwens heel heftige PILLEN hoor, normaal gesproken worden ze voorgeschreven aan mensen met Parkinson of mensen die een tumor in de hypofyse hebben. De bijwerkingen op lange en korte termijn zijn niet mis, en eigenlijk werken ze maar in ongeveer 60% van de gevallen tegen stuwing. Veel vrouwen krijgen ondanks die pillen toch nog stuwing, of krijgen als ze er mee gestopt zijn stuwing. Overigens, bijna de helft van de vrouwen krijgt geen stuwing of merkt het nauwelijks. En dan zijn pillen volledig overbodig. In de meeste protocollen in de Westerse wereld staat dat ze alleen nog maar in noodsituaties (kindje dood, moeder in psychose, dat soort nare dingen) gegeven mogen worden.
Inderdaad, Dostinex (werkzame stof Cabergoline) is een medicijn dat normaal gesproken voorgeschreven wordt aan mensen met Parkinson of een tumor in de hypofyse. Het is een zwaar middel, en het is onbegrijpelijk dat er hier blijkbaar nog zoveel vrouwen zijn die het voorgeschreven gekregen hebben. Het zijn nou niet bepaald Smarties. De risico's op korte en lange termijn zijn niet mis.
Goed spul (Dostinex) dat goed werkt, zo is er altijd wel wat. Pindakaas zou ook kankerverwekkend zijn. Ik bedoel meer zo is voor alles wel wat te vinden maar als het werkt zonder nadelen of bijwerkingen voor vrouwen dan werkt het.
Dat is nou net het punt. Het heeft veel nare bijwerkingen en het werkt in veel gevallen niet. Waarom zou je jezelf vergiftigen met een zwaar medicijn als koolbladeren en saliethee veel effectiever (en beter voor je gezondheid) zijn?
Ik heb er bij mijn dochter ook voor gekozen om direct fv te gaan geven en mensenkinderen wat heb ik een stuwing gehad zeg. Afschuwelijk was het, erger dan die hele bevalling bij elkaar. Het begon bij mij op de 3e dag (eigenlijk 's nachts) en ik heb er zo'n pijn van gehad. Mijn bombonella's waren huge, Pamela A. was er niks bij en wat deden ze een pijn zeg, ik heb er gewoon van liggen janken. Gelukkig was dat ook gelijk het hoogtepunt (of dieptepunt, het is maar hoe je het bekijkt ), maar ik vind het wel jammer dat mijn kvz nooit heeft geadviseerd om eenmalig te kolven. De pilletjes had ik wel van gehoord, maar heb ik niet gekregen. Anyway...hier hielp helemaal niks, er konden geen koude compressen of wat dan ook tegen op. Niet echt een bemoedigend verhaal misschien, maar goed...
Nou, die pilletjes ga ik sowieso niet doen. Ik slik na de bevalling alweer andere medicijnen, dus dat gaat vast niet samen dan. Misschien dan toch maar een keertje afkolven....? Heeft de kraamhulp een kolfapparaat te leen voor dit soort eenmalige acties?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een goede vriendin is ook meteen flesvoeding gaan geven. Die gebruikte ook koolbladeren en soms ook koude kompressen op haar borsten. Ook kreeg ze de tip om zo kort mogelijk met haar borsten onder de douche te staan en een strakke bh aan te trekken. Uiteindelijk heeft ze volgends mij 2 dagen flinke stuwing gehad, daarna was het over.
De verloskundige vertelde mij dat ik vanaf het begin een strakke bh aan moet doen, ook onder de douche. Maar hoe deden jullie dat dan bij de bevalling? De vorige keer had ik wel een hemd en pyjama-shirt aan, maar geen (knellende) bh. Toen ben ik ook met bv. begonnen. Maar 't lijkt me maar niks om met een bh te bevallen... tenminste... 't lijkt me dat je daar 'last' van gaat krijgen? Of valt dat nou ook wel weer mee? Of kan ik gewoon zonder bh bevallen zonder dat het gevolgen heeft voor de melkproductie die ik niet op gang wil laten komen?
Je kan rustig zonder bh bevallen, maar als je gedoucht bent enzo dan gewoon een strakke bh aantrekken. Ik had een sportbh aan. Overigens, je productie komt toch wel op gang, ook als je gelijk een strakke bh aantrekt. Ik heb ook vanaf het begin een strakke bh aangehad, maar had wel echt verschrikkelijke stuwing en bombonella's die zowat uit elkaar klapte zo groot als ze waren.
Moet er goed uitgezien hebben In het ziekenhuis zeiden ze idd tegen mij (heb helemaal geen stuwing gehad) dat iei 1x kolven goed is tegen stuwing (ik heb doorgekolfd i.v.m. sondevoeding), maar ook na 1 maand bijna cold tureky stoppen geen stuwing gehad, dus misschien ben ik een 'geluksvogel'?
Ik ben ook gelijk met fv gestart en heb 1x een dag en nacht last gehad van stuwing, verder niet. Gewoon de eerste 2 a 3 weken een strakke bh aan (24 uur). Verder niet te veel aanzitten en helemaal niet als je stuwing hebt. Verder heb ik njiets bijzonders gedaan. Maar de maat van mijn borsten zijn zeker nog niet weer als voor de zwangerschap...
Een strakke BH oefent druk uit op je borsten, daardoor heeft een strakke BH een kolvende werking. Met een strakke BH hou je je stuwing langer in stand. Leuk als je later qua voeding nog van plan wilt veranderen, minder leuk als je gewoon zo snel mogelijk van je stuwing af wilt. Daarnaast verhoogt een strakke BH de kans op afknelling (vooral als je slaapt) en daarmee de kans op een borstontsteking. Ook al iets waar je niet op zit te wachten als je net bevallen bent en lliever niet aan je borsten herinnerd wilt worden. Niet doen dus, dat afbinden of die strakke BH's. Gewoon gekoelde koolbladeren en de boel met rust houden. En als je last hebt, een paracetamolletje.
En die gekoelde koolbladeren dan in een gewone bh stoppen? Toen ik de bv. ging afbouwen (na 3 weken) bij mijn zoontje, deed ik 's nachts ook koolbladeren in mijn bh. En onder de douche kneedde ik de harde plekken uit m'n borsten om borstontsteking te voorkomen. Maar misschien dat het nu anders gaat omdat ik sowieso vanaf het begin geen bv. ga geven. Trouwens, wat voor kool was het ook alweer? Witte kool of groene kool? Of maakt dat niks uit?