Ooh, heerlijk meid!!!houwe zo Goed dat je een oppas geregeld heb, want gelijk weer uit z'n ritme halen zou zo zonde zijn. Jullie ook nog gefeliciteerd met jullie dochter, mooie naam! Suc6 met alles!
Een papa of mama dag inlassen? Dat hebben wij met de oudste gedaan. Zo wij hadden er ook helemaal geen lol meer aan hoor. Zij was WEL jaloers en ook van slag.. maar das langzaam weer goed gekomen!
Ik zou hem ook niet uit bed halen. Als het slaaptijd is, is het slaaptijd, klaar. Dat werkt hier altijd het beste. Zo een keer in de zoveel tijd, probeert mijn zoontje het ook altijd uit. Dan bedenkt hij de ene smoes na de andere, brult de hele straat bij elkaar, en komt er nu hij een gewoon bed heeft, ook wel domweg elke keer uit. Het enige dat helpt is hem steeds terugleggen, desnoods 80x achter elkaar. Vorige week hadden we ook weer zo'n fase, maar na 2 avonden was het weer over en ging hij weer zonder probleem slapen. Overdag zou ik wel zorgen dat hij genoeg exclusieve aandacht krijgt en leuke dingen mee mag doen. Mijn man ging na de geboorte van de tweede bijv. vaak samen met de oudste boodschappen doen en dan 'mag' de baby niet mee, want die is nog te klein. Het blijft lastig, ze moeten ineens de aandacht delen, maar ja, dat is nu eenmaal niet anders als je er een kindje bij krijgt, dus je kunt maar het beste zo snel mogelijk een soort van routine daarin vinden en de oudste eraan laten wennen, vind ik.
Alhoewel Emme haar nieuwe zusje meteen geweldig vond, was het toch ook heel erg wennen voor d'r. We hebben haar er veel bij betrokken en ook bewust alleen aandacht gegeven. 's Avonds naar bed was wel eens lastig, maar daar hebben we echt onze poot stijf gehouden en is ze niet van haar kamer geweest. Wel even rustig bij haar gezeten en uitgelegd dat er nu 2 kindjes zijn en dat mama nog evenveel van Emme houdt. En ook aangegeven dat ze nu net als op het KDV wel eens moet wachten en delen. Dat pikte ze heel goed op, want daar is ze natuurlijk al gewend om te delen en te wachten. Pim
En misschien helpt het ook om te benadrukken hoe groot hij al is? "Kijk eens, jij kunt al zoooo goed ....., dat kan de baby nog helemaal niet maar jij wel!!" Hielp hier prima, zoon voelde zich groot en wilde graag bewijzen wat hij nog meer voor knappe dingen kon. En verder inderdaad superconsequent zijn, bedtijd = bedtijd en dan ga je gewoon slapen, klaar. Hoe vanzelfsprekender je dat weet te brengen, hoe sneller ze het accepteren is mijn ervaring. Kort en duidelijk bedtijdritueel, bijv. tandjes poetsen, plasje doen (of schone luier aan, ik weet niet of hij al zindelijk is), pyjamaatje aan, dan verhaaltje voorlezen. En dan de gordijnen dicht, muziekje aan, kus en daaaag!
ik weet precies hoe je je voelt!!! wij hebben het ook gehad, wat een drama. in mijn kraamweek werd ik ook na 3 dagen al helemaal depri. ik huilde de hele dag. ik voelde me zo schuldig tegenover marly, omdat ik haar niet meer de aandacht kon geven die ze zo nodig had. maar voelde me ook schuldig tegenover mara omdat ik me helemaal niet meer blij voelde, terwijl ik dat zeker had moeten zijn en ook wel was, alleen het rotte gevoel trad op de voorgrond. ik was zo bekaf van het "vechten" met marly om gewoon te slapen. dat hysterische gedrag zuigt echt alle energie uit je. ik moest 5 dagen na mijn bevalling marlybij opa en oma laten logeren zodat zij even lekker vertroeteld kon worden door opa en oma en ik me op marakon richten. marly is 2 nachtjes gaan logeren en daarna ging het stukje bij beetje beter. en nu gaat het ech kei goed en is ze ook helemaal blij met haar zusje. maar alsik terug denk aan die tijd......wat voelde ik me ellendig. succes en geloof me het gaat echt over. al zie je de bomen door het bos niet meer.