hallo, ikb nu twee miskramen achter de rug en in april is mijn b12 op eigen verzoek gecontroleerd. Ze zeiden dat deze normaal is en heb ik het tijdje laten rusten. Nu heb ik twee miskramen gehad en vroeg mijn b12 op. Deze was voor de miskramen in april dus 270. netjes vond de dokter, maar op stichting b12 lees ik hele andere verhalen. Hier ben ik mee naar de huisarts gegaan? Hij is het nu aan het uitzoeken. Ik heb heel veel klachten die met b12 overeenkomen, zoals tintelende vingers, heel erg moe. En na mijn eerste miskraam is het juist erger geworden. ook is mijn cyclus in de war en menstrueer ik hevig. Wie heeft ook zoiets meegemaakt of heeft tips? Groetjes Gaby
Hoi Gepke, Wat vervelend voor je dat je die miskramen hebt gehad en ik snap dat je nu een soort oorzaak probeert te vinden. Maar zelf denk ik niet dat het aan je vit B12 tekort lijdt na je miskraam, dit omdat voor je miskramen het hebt laten opmeten. Verschijnselen van een vit. B12 tekort treden vaak pas jaren later op. Misschien heb je last van bloedarmoede? dat je te weinig ijzer in je bloed hebt. Ik ben een soort van voedingskundige dus daarom denk ik dat het niet kan komen door de vit B12 tekort. Ik hoop dat je dokter wat vindt, waaraan het kan liggen. succes ermee!
Ik heb hier een tijd geleden ook een topic over geopend, maar kan em niet meer vinden. Ik ben zelf B12 patient en ook bekend met de stichting. Zelf had ik ook op B12 laten prikken samen met homocysteine,mma,B11,B6 en nog een aantal waardes die de stichting adviseerd. Mijn waarde was 201 en volgens de gyn goed, ondaks dat mijn homocysteine te hoog was. wat je al gelezen hebt kan 270 dus ook last geven. Ik weet niet of er nog andere waardes zijn geprikt? anders op je strepen gaan staan en zorgen dat je de onderzoeken krijgt. Gezien je klachten is het geen overbodige luxe. Als je die terug hebt zou ik gewoon brutaal om de spuiten vragen, eerst de opstart dosis dan op gevoel afbouwen. Hydroxocobalamine is lichaamseigen stof, dus als je huisarts bezwaar maakt vraag maar eens wat het probleem is. Ik weet niet of je folium slikt? Daar zou ik voor nu even mee stoppen, het kan waardes maskeren en is geen goede combi met B12. Zodra je bent gaan spuiten kun je veilig weer beginnen. Pff dit is even kort de EHBO bij B12, maar je zult het ongetwijfeld gelezen hebben. Meld je anders aan bij het forum van de stichting, ook daar kunnen ze je een heel eind verder helpen. Ik zit er zelf ook en ik heb er een hoop aan.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Er is niet bekend hoelang Gepke met een lage waarde loopt, dus kunnen er wel degelijk klachten zijn. Als je de studies en artikelen naleest van oa het Erasmus kun je ook terug zien dat waardes onder de 300p/mol nader onderzoek vereist en dat een tekort niet uitgelsoten kan worden. Gezien de klachten die er zijn, is er zeker indicatie voor nader onderzoek. Dan nog is het wijs om te injecteren (wel na het bloedprikken), want een zwangerschap vraagt aardig wat. Ik herken ook het toenemen van de klachten na een miskraam, tenslotte is je reserve weer aangesproken. Dit verhaal heb ik ook mijn huisarts en nieuwe gyn voorgelegd en hun staan er ook helemaal achter, dus als ervaringsdeskundige ben ik goed op de hoogte.
Nou goed om te weten, ik zal die on derzoeken even nalezen, ik dacht ook dat die miskramen nog niet zo lang geleden waren (verkeerd gelezen dus).
Ik heb een opleiding voeding en dietetiek afgerond maar ben geen dietiste. heb niet voor die richting gekozen. maar heb wel 1ste 2 jaar veel over voeding geleerd etc.[/img]
De miskramen zijn nog niet zo lang geleden, maar bij een waarde van 270 kan het wel problemen geven. Het zou mij ook niets verbazen dat de waardes nu zelfs nog lager zijn. 270 valt in het zogenoemde grijze gebied en vereist dus onderzoek. Hier in nl zijn de waardes ook erg laag ingesteld, bijv in Japan krijg je al standaard injecties als je waarde onder de 500 is. Zo zijn er meer landen die hogere ondergrenzen hanteren. Maar google eens op hendrik de jong en de b12 stichting, daar kun je de meeste linken naat studies wel terug vinden.
Hoi, ik snap je frustratie heel goed. Zelf ben ik vorig jaar mijn dochtertje verloren na 13 weken zwangerschap. Ze bleek een open schedeltje te hebben en we hebben toen de moeilijke beslissing moeten nemen om de zwangerschap af te breken. Bij navraag (ik wilde toch hel graag weten hoe dit toch kon gebeuren) bleek ik een b12 waarde van 127 te hebben... Dit was gemeten met 6 weken zwangerschap en dat terwijl ik foliumzuur slikte (die de waarde dus kan maskeren waardoor ik vermoed dat mijn waarde zelfs lager was). Op de site van de b12 stichting kun je lezen dat je bij een waarde onder de 180 meer kans hebt op een kindje met een neurale buis defect maar ook bij hogere waardes zijn miskramen niet ongebruikelijk. En ik heb moeten vechten om nader onderzoek te krijgen over de oorzaak van mijn b12 tekort. Zelfs nu nog krijg ik geen injecties omdat het volgens mijn arts ligt aan het feit dat ik vegetarier ben. Echter, ik slik nu al bijna een jaar 1000 mcg b12 en mijn waarde is gestegen tot een gammele 300... Het is echt een gevecht met artsen om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Maar je moet proberen op je strepen te blijven staan! Meld je aan bij de stichting b12 tekort, zij kunnen je meer vertellen. Sterkte met alles en ik hoop dat je je snel beter voelt en zwanger mag raken van een gezond kindje. Om je wat hoop te geven: ik ga binnekort bevallen van een gezonde zoon, dus het kan wel!
Ik zit in hetzelfde schuitje met meerdere miskramen en een te lage b12-waarde (rond de 225). Het is ontzettend gevecht met artsen geweest, maar gelukt. Ik krijg nu sinds een maand b12-injecties en ik barst werkelijk van de energie. Al mijn waardes inc. hb zijn ontzettend gestegen. Het feit dat ik me nu zo goed voel, is voor mij het bewijs dat het werkt. Voordat ik het bij de artsen heb neergelegd heb ik me ontzettend ingelezen in het onderwerp. Mijn gyn was namelijk ook van mening dat er geen verband was tussen b12 en miskramen. Ik had een flinke lijst met publicaties (zie ook pubmed) over dit onderwerp opgezocht en hij raakte geinteresseerd. Uiteindelijk had hij zoiets baad het niet dan schaad het ook niet. Ook heb ik contact gezocht met een internist, die aangaf dat volgens hem inziens wel een verband lijkt te zijn (speculatief). Bereid je goed voor en vraag of ze een experimentele b12-behandeling willen starten. Als het werkt ga je binnen een paar weken verandering voelen. Succes!
Wat een vervelend verhaal, ook omdat jevoor zo een keuze moet staan, ljkt me echt heel moeilijk. Ik wilde even reageren op je inname van vit. b12, je lichaam neemt plantaardige vit b12 niet of nauwelijks op (wat in de vit. pil zit). En aangezien je een vegetarisch dieet hebt, krijg je ook minder dierlijke vit. b12 binnen (die ons lichaam wel opneemt) Daarom kan je waarde dus niet goed gestegen zijn en is het dus goed dat je die injecties krijgt. Succes met de bevalling, dat komt vast helemaal goed!
Een stuk uit de mailwisseling die ik met de internist hebt gehad. Wie weet heb jij hier wat aan voor de discussie met je arts of gynaecoloog? Tijd ontbreekt mij om e.e.a. verder uit te zoeken, maar ik heb hier een stukje uit lopende onderzoeken in de USA. Via NIH/GOV ("Pubmed") kunt u veel te weten komen. (en de wetenschapswinkel in Groningen bijv. kan studenten vragen het onderzoek te doen) Mijn redenering voor uw gynaecoloog: 1. Homocysteïne is omgekeerd evenredig met B12 spiegel, dus hoe hoger de 1 hoe lager de ander. 2. Homocysteïne is lineair geassocieerd met vaatproblemen (en zenuwproblemen) dus: hoe hoger, hoe meer problemen. (als je er gevoelig voor bent, vergelijk "roken".) zie bijlage vorige mail hartstichting. 3. Een gedeelte van de miskramen berust op placentaire problemen. 4. Een gedeelte van 3. zal op bloedvatproblemen berusten. 5. Als homocysteïne, net als cholesterol, etc. schadelijk is voor de bloedvaten zal homocysteïne geassocieerd zijn met miskramen en pre-eclampsie. (zie bijlage onderzoek deze mail) 6. Daarom zou mijn advies zijn de B12 zo hoog mogelijk te houden, want: homocysteïne zo laag mogelijk en misschien is er nog wel een ander direct positief effect van B12. Het lijkt de zogenaamde 'oxidatieve' stress te verminderen, misschien wel doordat het de doorbloeding van weefsels verbetert. In dat laatste geval zou het dus heel gunstig kunnen zijn bij het helpen voorkomen van miskramen door placentaire doorbloedingsstoornissen. Punt 6 is dus (nog) geheel speculatief mijnerzijds. Maar een geïnteresseerd gynaecoloog is altijd welkom om een onderzoekje onder vrouwen met miskramen mee op te zetten! Hopelijk helpt dit u en misschien veel lotgenoten (!) een stukje verder. Ik verneem graag hoe het u verder gaat!
Oh mamasan ik zie nu pas dat je weer zwanger bent! Wat geweldig. Ik hoop en duim voor je dat alles goed mag gaan.
http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=102282&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= Dit is andere discussie hierover. Veel succes meid en laat je idd niet afschepen!
hallo, ik wil wel even reageren op anoniem. In april is er gerpikt en in juni heb ik de eerste miskraam gehad. Sindsdien ben ik mij SLECHTER gaan voelen. daarvoor was het al niet veel, maar daarna alsmaar slechter. Lijkt met de week te komen. Voordat ik in april mijn b12 heb laten prikken op advies van mijn dieetist omdat ik heel vaak misselijk was na het eten. Ook schommelt mijn suikerspeigel heel sterk en daalt te snel. Ook heeft een collega mij op b12 geaddenteert omdat ze veel van mijn klachten herkende in mij van haar man. Daarvoor had ik er nog neits over gehoord. Mijn eerste zwangerschap liep ook niet zo als het hoorde. heb 8 maanden niet kunnen eten en heb hiervoor sondevoeding gekregen. Dus nee het gaat niet nu pas slecht met mij nu al meer dan twee jaar en heel veel klachten heb ik al meerdere jaren, maar ja niet op woorden kunnen komen, koude voeten, ja loop je de huisarts ook neit plat. Misschien een goed idee om je wat meer te verdiepen in b12 want een ding is zeker heel veel geleerden weten er maar weinig van af. En tuurlijk wil ik een oorzaak voor mijn miskramen, maar voorla wil ik mij weer gezond voelen en dat doe ik al een hele tijd niet. groetjes Gaby
Hoi Gaby, Wat je allemaal beschrijft lijkt me heel vervelend en ook dat het ook al zo lang duurt. Zou eigenlijk niet mogen, maar ja inderdaad als jeje zo slecht voelt ga je ook niet Effe naar de huisarts. Het zou dan ook wel misschien kunnen dat je eigenlijk al voor je zwangerschappen last had van een vitB12 deficientie en dat he tdan door die zwangerschappen erger is geworden, omdat dat ook veel van je lichaam vraagt. Ik zag wel in een onderzoek dat bij een normale zwangerschap je B12 level elke trimester verlaagt. Krijg je nu wel vit b12 injecties? Nou iedergeval veel sterkte ermee en ik hoop dat jeje snel veel beter mag gaan voelen groetjes
@Trees, ja het is weer spannend hiero... Spuiten is nu verdubbeld, dus beeb krijgt nu zeker voldoende B12. Over je mailwisseling met de internist, je zegt dat dit een deel is,zou je mij het hele verhaal willen PBen? Ik ken nog een flink aantal dames die tegen hetzelfde probleem aanlopen en deze info heeeel graag aan hun arts overhandigen. Het staat ook duidelijk in normale taal uitgelegd, want veel info is vaak nogal 'academisch' en moeilijk te volgen. @Gaby, Ik hoop dat je er snel uitkomt met de arts. Vooral nu ik lees dat je ook problemen hebt om uit je woorden te komen, een heel typisch neurologisch B12 kwaaltje. Ik heb er zelf ook extreem veel last van, heel irri, want het wordt zo heel moeilijk om uit te leggen wat er speelt. Ik hoop dat je gewoon snel mag gaan spuiten en in jouw geval na de opsartdosis nog 1 of 2 jaar wekelijks blijven spuiten. Ik ben fysiek nu redelijk opgeknapt, maar ik heb ook al flink wat injecties gehad, het neurologische gedeelte duurt wat langer als het ooit helemaal goed komt. Daarover is geen zekerheid. Maar je gewoon een heel stuk beter voelen is al heel wat als je al een tijd gammel bent. Mocht je nog artikelen of info nodig hebben, geef gewoon een gil op het forum van de stichting. Die weten precies waar je wat aan hebt en waar je mee geholpen bent. Succes meid, nogmaals ik duim dat je heel snel mag gaan injecteren.
Hallo, Morgen wordt een spannende dag, dan heb ik weer een afspraak bij de husiarts. hij wou ng wat dingetjes bespreken. Ik ben erg beniewd en hoop dat hij verder wil kijken. ok heb ik hem de site gekeken waar hij zich in kon lezen en hefet overleg gehad met de internist en de gyn. Ik hoop dat ik snel zwnager ben, mocht het weer misgaan wil ik naar de gyn gestuurd worden en mocht ik niet verder gekoemn zijn met de huisarts, dan begin ik er opnieuw over bij de gyn. Groetjes Gaby
hallo, Ik heb met de huisarts gesproken. Hij heeft veel goede woorden over voor de website van stichtingb12 tekort. Deze site heb ik hem vorige week gegeven. Ook heeft hij hier gelezen dat er mensen zijn die klachten hebben bij een minderen waarde. Hij neem het erg serieus. En stuurt mij door naaar de internist. Ik hoop nu wel dat de internist mijn verhaal ook zo begrijpt. Hij vroeg wat ik vond van een proefbehandleing en heb dus gezegd dat ik dan erg bang ben, dat als de prikken helpen en het dan goed is dat er da gestopt wordt met spuiten. OOk is de b12 in mijn bloed dan beter en komen ze er misschien nooit meer achter. Dit vond hij ook, dus nu in ieder geval een flink stuk voorruit. Groetjes Gaby