Beste Teddy, Ik heb even een vraagje. Ik ben 2 weken geleden bevallen van een zoontje, die op dat moment 30 weken was. Het is heel hectisch geweest de afgelopen weken; ik lag al vanaf 26 weken op en af in het ziekenhuis. Na de bevalling ben meteen begonnen met kolven en ook snachts, op advies van het ziekenhuis. Nu is mijn zoontje inmiddels 32 weken en krijgt 22 cc per voeding, 12 x per dag. Ik kolf zo'n 6 x per dag, gemiddeld zo'n 100 cc per keer. In principe dus meer als genoeg voor mijn zoontje. Alles wat ik over heb, vries ik in. Nu merk ik dat het snachts kolven me wel zwaar valt. Ik ben erg moe overdag en merk dat ik echt bij moet slapen. Is het snachts kolven echt aan te raden, of kan ik er best een paar uurtjes tussen laten, bijvoorbeeld om 00.00 en dan pas weer om 07:30. Voor nu produceer ik genoeg maar als mijn zoontje steeds meer krijgt, wordt mijn productie op deze manier niet minder als ik snachts niet meer kolf? Vriendelijke groetjes, Maartje
Hoi Maartje, Ik snap dat het 's nachts kolven je zwaar valt. Toch zou ik willen dat je nog meer melk zou produceren, ook al heeft je kleintje nog niet zoveel nodig. In de eerste weken leg je de basis voor een goede melkproductie op langere termijn. Als je nacht overslaat zou het fijn zijn als je die keer kolven overdag kunt inhalen. Mijn beleid is er op gebaseerd dat je je kindje als hij thuis komt gewoon borstvoeding wilt geven. Mocht dat niet je wens zijn, dan kun je volstaan met 6 x daags kolven. Wil je wel echt borstvoeding gaan geven straks dan is 6-8 x daags kolven nodig. Maar jij bepaalt waar je grens ligt. Ik werk zelf in een ziekenhuis met moeders van prematuren en ik weet dat je geleefd wordt. Sterkte meid en ik duim voor die kleine van je.
Hoi Teddy, Bedankt voor je antwoord. Ik wil wel echt borstvoeding gaan geven wanneer hij thuis komt.. Denk je dat het volgende schema afdoende is? 09:00 12:00 15:00 18:00 21:00 00:00 05:00 En dan weer om 09:00. Of zit er dan teveel tijd tussen snachts? Groetjes, Maartje
hoi op deze manier kom je aan 7 keer per dag. Dat is prima. Een keer een wat langere pauze in de nacht is niet erg. Wel fijn dat je 1 keer per nacht kolft, meestal is s nachts de productie het hoogst! Hoeveel ml kolf je per keer? Mirjam