Na het verlof...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door nientje26, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nientje26

nientje26 Nieuw lid

19 nov 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn kindje is met 28 weken zwangerschap geboren. Ik heb nog zwangerschaps-/bevallingsverlof tot en met december. Helaas ziet het er niet naar uit dat mijn kindje tijdens mijn verlof naar huis komt. Als mijn kindje wel thuis komt heeft ze in het begin extra zorg nodig die ik niet aan oppas of opvang kan overlaten. Heb ik na mijn verlof nog recht op iets?
    Met vriendelijke groeten,

Janine

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Janine,

Allereerste gefeliciteerd met de geboorte van je baby. Ik hoop voor je dat het goed met hem of haar gaat.

Dat je kindje te vroeg geboren is, heeft gevolgen voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Omdat het voor de ingangdatum van het verlof is geboren, gaat het verlof in op de dag na de bevalling. Daarna heb je recht op 16 weken WAZO-uitkering.

Als jij na het verlof nog niet kunt werken door zwangerschaps- of bevallingsgerelateerde klachten, kun je een ziektewet-uitkering krijgen. Daarvoor meld je je op de eerste dag na het verlof ziek bij je werkgever. Hij kan voor jou een zieketewet-uitkering aanvragen.

Ben je op zich wel in staat om te werken, maar kun je heeft je kindje na de bevalling nog extra verzorging nodig? Dan heb je geen recht op een ziektewet-uitkering. Je kunt in dat geval mogelijk een beroep doen op zorgverlof.

Zorgverlof is echter een regeling die niet door UWV wordt geregeld. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over je rechten. Zorgverlof vraag je aan bij je werkgever.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina