Ik zit met een dilemma. Ik heb de laatste tijd veel frustraties over schoonouders. Ik praat er wel over met schoonmoeder maar word er een beetje moe van. Mijn zoontje gaat af en toe op een maandag daar logeren omdat schoonouders dat graag willen. Dus het is voor hun plezier. Ik heb al meerdere discussies gehad wat ik niet prettig vind en moet me altijd verdedigen en ben er nu gewoon klaar mee. dit zijn een aantal voorbeelden: mijn (stief)schoonvader pakt altijd mijn zoontje vast terwijl mijn zoontje al kan aangeven dat hij dat niet wil (hij word volgende maand 2 jaar) en zoon probeert dan weg te komen, overstrekken en als ik er wat van zeg word het gewoon compleet genegeerd. stief schoonzus doet overigens precies hetzelfde. Na een dagje en nachtje bij opa en oma zoals vanochtend komt hij zo moe thuis niet normaal. hij had daar tot half 10 geslapen en viel hier gelijk weer in slaap en sliep 3 uren achter elkaar wat hij normaal nooit doet. zelfs als wij een drukke dag hebben gehad bijv speeltuin dan is mijn zoontje de volgende dag niet zo. Nu is hij nog steeds moe en zit in zijn ogen te wrijven hij heeft ook nergens geen zin in niet samen spelen niets.. Ik vind dit gewoon vreemd het lijkt net of hij daar snachts niet lekker kan slapen. Stiefschoonvader is nu ook boos..want ik heb besloten ons 2e kindje niet te laten vasthouden de 1e week. Komt ook gewoon omdat ik nu zie hoe het bij mijn zoontje gaat en ze toch niet naar me luisteren. Ik laat nu wel mensen haar vasthouden behalve als er niet meer dan 2 a 3 personen op visite zijn. Schoonmoeder is die week later wel nog geweest en heeft haar vastgehouden. nu maakte mijn schoonmoeder van de week een opmerking: ik weet niet of ik een band kan krijgen met mijn 2e kleinkind. de 1e is toch meer bijzonder. kleindochter word ook meestal niet naar gevraagd. Ik wil ook absoluut niet dat mijn dochtertje daar gaat logeren. Ook gaan ze met mijn zoontje samen in bad of in bed liggen. ik vind dit gewoon iets voor ons en niet voor opa en oma. Mijn zoontje is ook daar geleerd om kusjes op de mond te geven. mijn zoontje krijgt daar soms danoontje als ontbijt Nou er is nog veel meer maar dat word zo'n lang verhaal. Wat ik hier mee kwijt wil is eigenlijk: ik wil ook niet meer dat mijn zoontje daar gaat logeren tot hij kan praten en zelf kan aangeven of hij daar wil logeren of niet. Wat vinden jullie? hoe moet ik dat uitleggen aan mijn schoonouders?
Hoe denkt jouw partner hierover? Maar als jij niet wil dat hij daar gaat slapen dan vind ik niet dat je je hoeft te verdedigen. Zeg dat je het prettiger vindt dat je kindjes gewoon thuis zijn en later heus wel mogen logeren. Als mijn dochter bij mijn (schoon)ouders blijft slapen dan leggen ze haar s'morgens weleens tussen hun in. Ik heb hier verder geen problemen mee. Wat betreft het bad zou je ook aan kunnen geven dat je dit niet prettig vind? Eigenlijk is het toch van het zotte dat jij je moet verdedigen. Succes!
Mijn man is het met mij eens. maar ik doe meestal het woord tegen schoonouders dus ik ben de vreselijke schoondochter Ik moest zelfs me gaan verdedigen waarom ik niet wilde dat als hij daar was om te logeren dat ze niet met hem mocht showen bij mensen die me zoontje geen eens kent. Kom op zeg dan ga je toch leuke dingen doen met je kleinkind.
Hmm, lastig hoor! Ik ben heel blij dat mijn ouders en schoonouders hun best doen om onze 'regels' te hanteren. Ik zou inderdaad kijken of je partner met z'n ouders kan praten. Ik snap je bezwaren, als je kind oververmoeid terug komt van een nachtje logeren heeft hij daar kennelijk niet goed geslapen. Misschien kun je aan je schoonouders uitleggen dat hij bij hun te veel prikkels krijgt? En dat jij niet wil dat hij afgepeigerd thuiskomt na een nachtje logeren, daar heeft je kindje immers niks aan. En dat oppakken terwijl je zoontje dat niet wil.... Heftig vind ik dat. Mijn zoontje geeft ook aan als hij lekker wil spelen en die is behoorlijk beweeglijk, dus bepaald geen schootkindje meer. Het lijkt me akelig om te zien dat hij zich niet prettig voelt, maar dat daar niet goed op wordt gereageerd door je schoonvader. Dat zou ik toch wel gelijk ter sprake brengen. Maar uit je verhaal maak ik op dat je al heel wat discussies hebt gehad... In ieder geval van mijn kant veel succes gewenst!
Ik zou mijn man het woord laten doen geloof ik... Maar zoiets is en blijft lastig denk ik, ik herken het totaal niet, dus ik kan je eigenlijk ook geen advies geven, want ik heb geen idee wat ik in het echt zou doen. Maar het is al wel fijn dat je man het met jou eens is, anders heb je dat er ook nog ns bij.. Ik kan je verder alleen maar succes wensen en wijsheid om hier goed mee om te kunnen gaan
DAT is iets wat je snel moet veranderen. Stop daarmee en laat je man het woord doen. Het is heel anders om te discussieren met je kind dan met dat 'aangetrouwde spul'... Bij ons is de afspraak: dingen met mijn moeder? dan doe ik het woord dingen met zijn ouders? dan doet hij het woord!
Zou het logeren afschaffen als het niet noodzakelijk is. Ik heb tegen iedereen in de familie gezegd dat mijn dochter alleen bij iemand komt logeren als ze dit zelf wil, dus tegen de tijd dat ze gaat praten en zelf zegt dat ze bij opa en oma wil slapen dan is het prima.....eerder niet.
Hier ook met Cygnet eens... Het zijn JOU kinderen en als jij liever niet wil dat ze daar logeren zou ik dat zeker ook niet doen.
niet laten logeren. ze gaan over jou grenzen en ze gaan ook heel duidelijk over zijn grenzen. klaar. dan maar ruzie, en join de club van dat soort schoondochters. ik vind het ook ongelooflijk om met de een een duidelijk grotere band/contact te willen dan met de ander. Al heb je voorkeur, dan hoor je dat neit te laten blijken. das ook neit goed voor de onderlinge band tussen de twee kinderen. krijgen ze later echt moeilijk mee. En hier heb ik ook jaren gestreden om het kussen van mijn dochter eruit te krijgen. en toch heel lang twee hardnekkige volhouders. mijn zwager nam haar gewoon in de houtgreep om een kus af te dwingen. manlief is uiteindelijk woest geworden en nu kust niemand haar (en zij kust ook niemand)(oke, ik doe het stiekum, maar ik geloof dat ze dat accepteert, maar ook omdat ik neit van die enorme kleffe kwijlzoenen geef, want ik hou er ook rekening mee) Anyway, hij heeft een reden om het niet te willen en ze moeten al jong leren dat ze hun grenzen kunnen aangeven en dat mensen dat respecteren. en in bad doen en erbij blijven zodat ze niet verzuipen, helemaal goed. samen in bad gaan gaat veels te ver wat mij betreft. en misschien is dit mijn vreselijk achterdochtige instelling wat sommige dingen betreft, maar is er een reden om te denken dat er iets meer sexueels kan zijn? ook ivm de mondkusjes en het bad en bed, het slechte slapen en de voorkeur voor jongetje? zo niet, sorry, ik bedoel het echt oprecht goed, maar ik zeg het liever ten onrechte dan dat ik te veel mijn mond houd
Wat een vervelende situaties. Ik zou zeker voor jullie zoontje en jullie zelf kiezen en het logeren staken. Misschien 1x per paar maandjes..? Ik begreep niet goed of je elke maandag bedoel, maar als dat zo is vind ik het wel erg veel. Ik herken het wel dat jij het woord doet als schoondochter. Maar ook hier hebben we al meerdere keren besproken én besloten dat mijn man dat meer gaat doen. Ik zou ik jullie geval zorgen dat je man eens met je schoonouders gaat praten en aangeven dat jullie je zoontje wat rust willen geven en dat jullie hem minder vaak laten logeren. Desnoods zorg je dat je er niet bij bent als hij dat gesprek voert. Je kunt gewoon duidelijk zeggen waarom, of anders een beetje draaien als: we vinden het zelf niet fijn zo vaak logeren. We houden hem liever bij ons. Ofzoiets. Kies voor jullie zelf! Als ze zich niet aan jullie grote lijnen kunnen houden, dan bepalen jullie dat bepaalde dingen helemaal niet meer gebeuren. Succes!!
mee eens wij gaan al jaar niet meer om met schoonmoeder maar ik heb het gedaan haar zoon is nATUURLIJK onschuldig
Ben het ook eens met alle voorgaande reacties.... Vooral het samen in bad gaan en zo vind ik erg vreemd. Als ik me dan bedenk dat mijn schoonvader met mijn dochter in bad zou gaan, zou ik me helemaal niet prettig bij voelen!!!! Het is voor ons natuurlijk gemakkelijk gezegd: zou hem niet meer laten gaan. Maar zou zeker je man eens het woord laten doen naar zijn ouders toe... Succes ermee!
ook eens met Cygnet k denk dat je man eens een goed woordje met ze moet gaan wisselen. en als jullie niet willen dat hij daar logeert dan gebeurt dat toch gewoon niet...jullie zijn de ouders! wat betreft bad en in bed liggen, tsja mijn schoonouders doen dan ook wel (schoonmoeder ging met kleinkids graag in bad) k vind dat ook wat raar, maar gelukkig komt dat nu nooit meer voor...inmiddels 5 kleinkids, dus dat past niet in bad haha
Ik vind dat jij je niet hoeft te verdedigen. Als jij het niet meer wilt dan moet dat voldoende reden zijn.
Het is jouw kind, dus als zij willen dat hun kleinkind komt logeren dan moeten zij jouw grenzen en regels respecteren, anders zou ik hem daar echt niet laten logeren hoor. Ik zou het ook niet fijn vinden hoor als mijn (schoon)ouders met mijn kinderen in bad zouden gaan. Maar hij is bijna 2 begrijp ik, dus dan kan hij toch al aardig zelf aangeven of hij naar opa en oma wil? Mijn dochter is bijna 2 en kan al heel goed aangeven wat ze wel en niet wil hoor. En ze gaat gelukkig heel graag naar opa en oma en wil daar graag blijven logeren. Als je zoontje aangeeft daar zelf niet naartoe te willen, dan zou ik goed naar hem luisteren.
cygnet: ik ben het met je eens. laatst had mijn man ook zn moeder aan de telefoon maar altijd wil ze mij spreken. net of het allemaal afkomstig van mij is. we hebben wel duidelijk gemaakt dat we er allebei achter staan. ook belt ze altijd op mijn telefoon en nooit naar haar zoon. en ik ben gewoon wat assertiever geworden. mijn man zegt ook wel eens als zoontje niet op schoot wil dat ze hem moeten laten lopen maar luisteren ho maar. ik ben ook heel boos om die opmerking van schoonmoeder over die band. hoe kan je dat nou zeggen? ik zei ook nog wel tegen haar dat ik echt niet moet gaan merken dat ze mijn zoontje meer voor trekt want dan is gelijk het contact over. ik heb besloten dat vanaf nu mijn zoontje daar gewoon overdag mag zijn.dus dat hij daar sochtends heen gaat en net na het eten komt hij gewoon weer naar huis toe. nu zie ik al op tegen mijn man zijn verjaardag volgende week. savonds komen er 7 familieleden van hem. maar stiefschoonvader zal wel nog bozer worden als hij dan mijn dochter niet mag vasthouden. want dan wil de rest ook dus ze blijft boven. een tijdje terug ging mijn zoontje daar ook naar toe. vroegen ze wederom zelf. hele discussie . het was een warme dag dus ze wilde naar het strandje toe. ik vind goed maar tussen 12 en 2 liever niet. en hij doet dan ook nog een middagslaapje. schoonmoeder bleef me stalken dat het haar kleinzoon is en dat ze dat zelf wel mag bepalen. wat blijkt achter af. schoonvader had gezegd ik ga naar het strand wanneer ik wil en anders komt l. maar niet logeren. en dan zit schoonmoeder weer in tranen dus ik heb maar toe gegeven ik durf wel tegen schoonvader in te gaan maar die man is echt onmogelijk hij word om het minste al kwaad. en dan gaat schoonmoeder panisch doen omdat ze niet wil dat er ruzie is.
ik zie wel dat hij een band heeft met mijn schoonmoeder. maar met schoonvader helemaal niet. daarbij wil hij ook niet zitten en hij loopt er ook niet zelf naar toe.
volgens mij bepaal jij als moeder wat je wel en niet wil.. pff ik had gewoon het gestaakt echt.. das toch niet normaal ze ondermijnt je gewoon.. Nee hoor.. ik heb hier ook al 4 jaar geen tot slecht contact met mijn so.. laatst 3 maandjes geleden overleed mn vent zn opa.. maar ik mocht niet mee :O nou werkelijk toen had ik het echt helemaal gehad.. Ze hebben overigens hun kleindochter nog nooit gezien
schoonmoeder wil alles voor haar man doen. als ze te ver gaat krijgt ze het ook echt te horen. zo smsde ze 3 keer hetzelfde op vaderdag dat mijn man zijn stiefvader even moest bellen om hem een fijne vaderdag te wensen. mijn man had het die dag al moeilijk dat zijn eigen vader niet meer leeft. hij wilde hem een smsje gaan sturen met een fijne vaderdag tegen zijn zin in om geen ruzie te krijgen. (terwijl mijn man helemaal geen band heeft met zijn stiefvader):x heb gelijk gebeld en gevraagd of ze eerst eens beter kon nadenken. nog even over dat vasthouden: ik wil haar helemaal nog niet geven aan mijn schoonvader. toen mijn zoontje nog baby was stak hij zo zn vinger in zijn mondje ieeeuw had het niet meer..en moest van schoonmoeder als schoonvader mijn zoontje vast hield maar aan de andere kant van de woonkamer zitten met als smoes dat ze dan samen een band konden opbouwen ..heb ik btw nooit gedaan pff lucht wel even op van me afschrijven..