Hi meiden, Ik wil graag borstvoeding geven. Nu heb ik eigenlijk een vraagje! Hebben jullie je op borstvoeding voorbereid? En heeft dit geholpen? Ik heb nu een boek over borstvoeding wat ik wil gaan lezen. Had me ingeschreven voor een cursus borstvoeding van de kraamzorg maar die ging niet door en de nieuwe datum ligt in december en ben in januari uitgerekend dus weet niet of ik die nog mee kan pikken ! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!
Ik heb getwijfeld om een cursus te volgens tot mijn oma zei: ach meid je hebt zoveel vrouwen om je heen die borstvoeding gegeven hebben! Dus heb me wat ingelezen en het verder op me af laten komen.
Kijk eens op de websites van VBN Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of LLL wanneer er bij je in de buurt een bijeenkomst is. En schaf vast een goed boek aan, bijvoorbeeld 'Borstvoeding geven een antwoord op veel vragen' van Adrienne de Reede of 'Borstvoeding' van Mary Broekhuyzen. Vaak mislukt borstvoeding in de kraamweek al mdat moeder niet goed genoeg voorbereid was...in oma's tijd waren er nog voldoende moeders, zussen, tantes en buurvrouwen met borstvoedingservaring...die missen wij als moeders van nu vaak, voor ons zitten 30 jaren aan flessencultuur.
Thanks meiden! Ik ga eens even na hoe het staat met die cursus van je link dirksmama! Ja valt me echt op dat iedereen in mijn omgeving flesvoeding heeft gegeven... Mijn moeder zegt van maak je niet te druk gaat vanzelf, maar ik wil goed voorbereid zijn omdat ik het echt graag wil geven aan mijn kleine man
ik heb me echt TOTAAL NIET verdiept in borstvoeding voor mijn eerste, maar ik had een goede kraamhulp die me goed ondersteunde. Ik heb uiteindelijk 13 maanden borstvoeding gegeven. Je moet gewoon weten waar je met je vragen heen kan als je het moeilijk hebt. Ik heb 1x een lactatiekundige gebeld toen mijn dochter 3 maanden was en ik te weinig voeding bleek te hebben (gaf elke voeding 1 borst ipv afwisselen).
Ik vind een cursus wel een aanrader! En zo kort op je bevalling vond ik juist handig, dan is alles nog "vers" in je geheugen.
Het gaat dus niet vanzelf, en het is fijn als je daarop voorbereid bent. Ik vind een goede cursus echt een aanrader (kan via kraam maar vaak worden die wel meer georganiseerd), en lees je daarnaast goed in (een boek of bijvoorbeeld borstvoeding.com, scroll hier eens rond op dit forum of bij de lactatiedeskundige). Geef aan bij je kraamzorg en kraamhulp dat je graag bv wil geven en daar ondersteuning bij wil, dat scheelt een hoop. Mijn moeder heeft ons gevoed maar de kennis van toen is nu echt achterhaald. Ben blij dat de mijne up to date was en dat ik sterk in mijn schoenen stond om het zo te doen als voor mij goed voelde.
Ik heb me niet kunnen voorbereiden, voor mijn verlof begon was ik al bevallen! Maar bij de volgende ga ik het zeker wel doen, een cursus, ook al geef ik nu nog borstvoeding. Het gaat niet zo vanzelf als ik (heel naïef) dacht en zag bij vriendinnen.
Het gaat idd niet vanzelf en het is goed om bepaalde dingen te weten zodat je niet bij de 1e obstakels opgeeft. Het is even investeren de eerste weken maar meestal loopt het daarna lekker.
Ik was van plan om een cursus borstvoeding te gaan volgen maar dochter kwam al met 34 weken, dus het is er niet van gekomen. Gelukkig goede begeleiding in het ziekenhuis gehad dus borstvoeding is goed op gang gekomen etc. en geef nu toch al bijna 6 maanden bv aan dochter, hoewel dat allemaal echt niet vanzelf ging. Met een betere voorbereiding was ik misschien iets meer voorbereid (duhh) geweest en had ik minder dingen zelf uit hoeven zoeken en had ik misschien minder lopen aanrommelen met alles. Dus ik zou me zeker voorbereiden op het geven van borstvoeding.
Tijdens de zwangerschapscursus had ik al wat meegekregen, het belangrijkste wat ik daaruit had onthouden was dat je de baby moet 'verleiden' om aan te happen (door met je tepel over en onder het neusje te wrijven). En vervolgens de baby naar je toe brengen. Na de bevalling wordt de baby zo snel mogelijk aangelegd en bij mij hielpen ze daarbij in het zh. Het ging toen heel onhandig en het is sowieso even wennen. Je wordt echt even in het diepe gegooid, dus belangrijk is om zoveel mogelijk vragen te stellen aan de kraamhulp/vk of iedereen die er maar iets vanaf weet. Uiteindelijk is het toch een beetje gevoelsmatig teamwork tussen jou en je baby. Ik geef nu 6 weken bv en dat gaat tot nu toe goed. Als ik onzeker ben kijk ik even op www.borstvoeding.com. Mijn dochtertje leek zich nl. elke keer te verslikken, wat waarschijnlijk komt door een sterk toeschietreflex. Op de website staan dan tips over hoe je dat kan voorkomen. Ook staan er veel handige houdingen op. Maar het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in jezelf, ik heb de eerste twee nachten thuis ook gejankt omdat ik dacht dat ze niks binnen kreeg, terwijl ik later begreep dat de productie nog op gang moest komen.
Ik kreeg tijdens het voeden eens te horen van een ouder echtpaar dat zij zich hadden voorbereid dmv tepelgymnastiek (!) Whoehahaha!! Te genant voor woorden, hij vertelde dat hij in haar bh's gaten had geknipt zodat ze wat ongevoeliger zouden worden door het schuren tegen haar shirt en trui en dat hij er voor in had geknepen en gebeten. Door die manier had hun zoon 3 jaar borstvoeding gehad. Ik dacht dat ik in de zeik werd genomen, maar ze bleven er erg serieus bij Ik zelf heb eens een topic hier gestart en om tips gevraagd. Als je in mijn topicgeschiedenis lijkt moet je het topic wel kunnen vinden. Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben. Zelf zou ik niet aan tepelgymnastiek doen