Mijn dochter plast sinds 19 juni zo af en toe op de wc. Ze geeft het zelf aan en ik heb het idee dat ze het ook echt op kan houden tot ze zit. Maar zo vaak als ze plast op de wc (poepen nog niet), zo vaak plast ze ook nog in haar luier. Na hoelang zijn kindjes echt helemaal zindelijk? En hoe zou ik dat nog meer kunnen stimuleren? Of het maar op zijn beloop laten?
Misschien is de vakantie daar wel een goede voor volgende week? Dan ben ik in ieder geval de hele dag bij haar. Nu gaat ze ook naar kdv enzo, dat is dan toch geen doen voor die leidsters? En poepen doet ze dus nog helemaal niet op de wc. En er zijn ook nog dagen bij dat ze de wc niet ziet...
Idd misschien in de vakantie proberen? Mijn zoon poept overigens ook nog niet op de toilet, dan komt die een luier vragen... Naja prima! Maar ik zou gewoon eens een aantal dagen enkel een onderbroekje aandoen & kijken waar het schip strandt...
de vakantie lijkt mij idd een heel goed plan. Ik zou idd de luier helemaal uitlaten dan, want mijn dochter was zo van: als ik hem aan heb, gebruik ik hem ook Poepen deed ze toen ook nog niet zo vaak, maar dat ging eigenlijk vanzelf.
Ik ga het volgende week gewoon proberen op vakantie! Onderbroekje of zwembroek aan en kijken hoe het gaat. Gisteren weer tweemaal hele grote plassen op het toilet. Dus gaat de goede kant op. Maar weet iemand ook hoelang er gemiddeld voor staat dat ze zindelijk zijn?
Geen idee wat gemiddeld is. Mijn zoontje is al een aantal maanden bezig. Hij krijgt alleen nog een luier om als hij naar bed gaat, verder niet (ook niet bij uitstapjes). Hij heeft bijna nooit een ongelukje (minder dan eens per week), behalve dat hij wel bijna dagelijks een paar druppels plast en dan ophoudt en roept: ik moet plassen!! en de rest komt dan op de wc. Poepen op de wc is een heel ander verhaal. heeft hij 2 of 3 keer gedaan en voor de rest vertikt hij het. Hij houdt het op tot hij z'n luier om heeft en doet het dan binnen 5 minuten daarin. Hij beheerst dat dus prima, maar hij wil (durft?) niet op de wc. Als je er te veel aandacht aan besteedt, houdt hij het soms een paar dagen op (auw!) of hij poept juist een keer in z'n broek. Dat werkt dus heel averechts. Zelf houdt hij het erop dat hij op de wc gaat poepen als hij 4 is.
Dat verschilt echt heel erg per kind. De ene is er binnen een paar dagen klaar mee (zoals de mijne), de andere is er weken zoet mee. De ene begint met 2 jaar, de ander pas bij 3,5 (de mijne). Zie je ook dat het op specifieke momenten misgaat? Hier ging het de eerste dagen nog mis tijdens het spelen. Dan vroeg ik eens extra of hij nog moest. Gewoon even bewust maken. Na een paar dagen had hij het dan door.
wat gemiddeld is kun je eigenlijk niet zeggen. Ik werk op een kdv op een verticale groep dus zie heel wat kindjes zindelijk worden. De een is maanden in training en de ander heeft het binnen een week door. Wat meestal wel is, als je er net als in een vakantie 1 of 2 weken de tijd voor kunt nemen en dus ook constant zonder luier, dat kindjes er meestal na die week meteen door zijn. Terwijl als je het in een gewone week probeert waarbij je misschien moet werken en andere dingen waardoor die luier af en toe nog aangaat, dat het dan langer duurt. Ongelukjes tijdens het spelen enz gebeuren heel vaak, dat is ook logisch.
Ik zou het ook doen als je zelf de hele week thuis bent. Onze dochter is sinds 2 weken overdag droog **doet een dansje** Dat komt ook puur omdat ik nog thuis zit met verlof. Normaal gesproken gaat ze 2x in de week naar opa en oma, maar deze waren met vakantie. Dus nu zat mama er de hele week met de neus boven op Potje in de kamer, wc rol er naast, en hup in de blote kont. Elke keer als ze plaste mocht ze een plaatje open krassen van DooBuddies. Tot ze op een ochtend helemaal uit het niks zelf haar luier uit trok en ging plassen op het potje. Toen hebben we gezegd dat als ze voortaan altijd zo goed ging plassen ze een cadeautje mocht uitzoeken als papa ook vrij was (weekend). Dat heeft ze gedaan en sindsdien heeft ze alleen nog maar tijdens het slapen een luier aan. Ze heeft nu 1x een ongelukje gehad bij oma, maar dat was omdat oma stond te kletsen en Julia het echt niet langer meer kon ophouden (sorry voor het lange verhaal, maar mama is errug trots )
@mamavanjuul: terecht dat je trots bent! Supergoed! Ja, hier heeft ze dus standaard een luier om en zegt ze soms dat ze moet plassen. Dus eigenlijk beetje andersom dan wat jullie zeggen (standaard zonder luier en af en toe wel een luier). Maar ik ben inderdaad gewoon aan het werk en ze gaat dan ook twee dagen naar kdv. Volgende week zitten we in warm Italie dus dan ga ik er echt eens even werk van maken. Kijken hoe snel het gaat! Stickers mee en plassen maar! (ze krijgt hier altijd een sticker als ze plast op de wc en als ze er vijf bij elkaar gespaard heeft een klein kadootje)
Die posters van DooBuddies zijn echt een aanrader. Zijn van die krasdingetjes ( van die krasloot vakjes). Onze dochter vond het al een beloning op zich om die dingen op te kunnen krassen. Ze maakte er een rijmpje van: Na het plassen handen wassen en dan mag ik krassen (al huppelend naar de keuken) Zal wel toeval zijn, maar ze roept het nog wel steeds...hahaha