Mijn dochter is 5,5 en zou het liefst op alle sporten tegelijk gaan, naast toneel en muziekles. Ik oriënteer me nu op de mogelijkheden voor een 5/6 jarige en ben benieuwd wat jullie kinderen doen. Zitten ze op sport en welke en wat voor andere activiteiten hebben ze naast school? Ze begint met zwemles en kan daarnaast een sport kiezen. Eventueel nog iets anders erbij. Zoek wat inspiratie. Heb al wel gezien dat veel sporten pas starten met 6 jaar.
Hier zwemles en voetbal tegelijk bij de oudste. (Toen 5,5 jaar) En bij de jongste begonnen we met 5 op zwemles en komt nu muziekles bij (drummen) Was genoeg voor ze icm school en spelen bij vriendjes en 2x per week BSO.
Oudste is 5.5 en heeft zwemles voor diploma C en start na de zomervakantie met zwemmend redden via de reddingsbrigade. Jongste is 4 en net begonnen voor diploma A en moet eerst A en B hebben voor ze iets anders mag doen.
Jongste is 5 en zit alleen op zwemles, dat vind ik wel genoeg tot een jaar of 6/7. De oudste wil alleen op voetbal en de middelste zit op turnen en hockey.
Hier judo vanaf 5 zodat hij zelfvertrouwen kreeg. En vanaf bijna 6 op zwemles. Eerder zwemmen was geen optie omdat hij heel onzeker was
Zwemmen is hier op zaterdagochtend dus de hele week is nog vrij. Kan dan wel makkelijk nog wat bij. Diploma zal ook wel snel gaan, we hebben haar eigenlijk al zelf leren zwemmen en duiken.
Dochters hebben allebei iets gedaan toen ze peuter waren. 1 gym ander voetbal. Oudste nu eerst zwemdiploma's halen en dan mag ze bepalen wat ze wil. Jongste bijna naar school en dat kost al energie genoeg. Dan zwemles. Ik vind het niet nodig om ze op 3 of 4 acticiteiten/ clubjes te zetten.
Dochter van 4 gaat een keer in de week turnen/gymen. Zwemles zal ze over een jaar mee starten. Verder een middag bso. Is wel even genoeg voor nu denk ik.
Zoon van 4,5 voetbalt en gymt. Als hij tussen de 5 en 5,5 is komt daar zwemles bij. Dochter van bijna 9 hockeyt (2x per week trainen en op zaterdag een wedstrijd) In september gaat ze een 10 weekse creatieve cursus doen.
ze heeft nu zwemles op zaterdagmorgen en traint mee bij de handbal (oudere zus zit er ook op en ik ben toch al aanwezig ivm helpen training) ze mag pas echt op handbal als ze zwemdiploma heeft, heel af en toe als ze te weinig kinderen hebben bij de handbal en het komt uit mag ze wedstrijd of toernooi spelen
Onze oudste van 5 zit op gym (vanaf haar 3e) en straks na de vakantie start ze met zwemles. Als ze klaar is met zwemmen mag ze naast gym (of turnen als ze 6 is en geselecteerd) nog wel iets anders doen als ze wil. De jongste is bijna 3 doet peutergym en ouder-kindzwemmen, beide een half uurtje per week.
Hier zitten ze op dansles en paardrijden. En de jongste ook op zwemles. Ze hebben ook allebei op handbal gezeten, maar daar zijn ze weet af. Oa judo, karate, voetbal, hockey en turnen is hier ook al vanaf vrij jong.
Voor de rust mogen ze in principe op 1 sport of instrument. Onze kinderen genieten van veel tijd voor zichzelf, ze houden beiden niet van teveel afspraken. Maar ik had dochter al lang geleden beloofd dat ze op turnen mocht na deze vakantie. Maar ze heeft haar diploma's nog niet. Dus doet ze een tijdje allebei, maandag zwemmen, zaterdag turnen. Zoon zit op trampoline springen op maandag en daar komt vanaf nu freerunnen op zaterdag bij, omdat hij dat heel leuk denkt te vinden en hij met zijn energie toch wel wat extra sport kan gebruiken. Als hij het toch teveel vindt dan stopt hij met 1 van beiden.
Onze dochter van zes wil al lang heel veel. We hebben het opgebouwd: als peuter en kleuter dansen. Toen een jaar zwemmen, A en B behaald. Daarna ballet, na een tijd scouting erbij. Dit jaar krijgt ze ook pianoles en gaat ze als het bevalt op theater/zang. Vier dingen dus totaal, twee op woensdag (theater en pianoles), vrijdag ballet en zaterdag scouting. We gaan het zien.
Met name mijn oudste dochter wil ook van alles, maar ik vind het wel best met twee dingen. Zowel qua tijd als qua geld probeer ik het toch wat te beperken. Nu zit ze op donderdag ook nog op de BSO en die doen ook veel, en zo kan ze na schooltijd ook nog 2/3 keer per week afspreken, wat ze ook graag doet.
zoontje deed toen judo naast zwemles en kreeg ook piano les. en muzical les(dans,zingen,acteren) met blokjes van een 3 maanden met pauzes dus.
Dl (bijna 4) zit al een tijd op dansles en zwemmen, dat laten we gewoon doorlopen (in het weekend) zolang het leuk is/goed gaat. Gymmen zijn we nu mee gestopt omdat ze dat straks op school genoeg krijgt. Muziekles doen we waarschijnlijk weer vanaf 6 jaar, als ze meteen een instrument kan kiezen. Verder wil ze graag paardrijden, maar dat kan hier in de buurt gelukkig pas vanaf 8 jaar Er zal tzt wel gekozen moeten worden, we gaan niet de hele week allerlei cursussen af. Misschien zit de hele klas straks wel op basketbal ofzo, en wil ze dat dan.
Hier moeten ze eerst zwemdiploma's halen voordat ze een andere sport mogen kiezen. En dan vind ik 1 of hooguit 2 sporten als ze wat ouder zijn meer dan genoeg. Liefst hier in het dorp, zodat ik ze niet altijd hoef te halen en brengen. Met 3 kinderen ben ik anders niet meer dan een taxicentrale en daar pas ik voor. Oudste twee zitten op de reddingsbrigade (wel taxiën) en badminton (vlakbij huis). Vorig jaar hebben ze daarnaast een voetbalcursus gevolgd op woensdagmiddag, 26 x vlakbij huis. Muziekles mag naast de sport erbij als ze dat willen.
Zoon heeft voor de vakantie zwemles afgerond en wil nu op scouting. Dochter zit nu op zwemles en ik hoop dat ze eind dit kalenderjaar daarmee klaar is en dan wil ze graag op turnen.
Dochter doet 2 dagen per week aan wedstrijdzwemmen en waterpolo. Zoon start vanaf zijn 5r verjaardag met zwemles en wil dolgraag op voetbal. 2x per week sport vinden wij meer dan voldoende.