Na Hoelang 's nachts op de buik slapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Biny, 6 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Aerosleep heb ik inderdaad...

Maar hoe is die kans tegenover dat als ze niet op de zelfde kamer als mama liggen en bv ipv flesvoeding...

Dat zijn ook allemaal risico's toch?
    Springt het buikslapen er gigantisch uit of is het een vergelijkbaar risico met de andere dingen?

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik wou dat ik dat gedaan had. Had me een hoop gedoe gescheeld
    N sliep vanaf 5 weken op zijn buik en slaapt nu nog steeds zo

Boommm vindt dit leuk.
  3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Groter idd als ze niet ol dezelfde kamer liggen en fv. Speentje kan de kans ook verkleinen.
    Maar hierdoor durfde ik het zelf niet aan.. ik merkte zelf ook duidelijk dat ze op dr buik veel dieper en langer sliep, en amper wakker te krijgen was.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hoe bedoel je dit precies?

Ik heb eigenlijk een beetje de keuze tussen niet en op de buik slapen, overdag dan.

Langer slaapt ze idd, maar is wel gewoon wakker te krijgen, gelukkig

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Tja.. hier sliepen ze alle vier gelijk op hun eigen kamer. De eerste twee kregen vanaf de geboorte fv, de jongste twee wel eerst bv gehad. Het zijn volgens mij wel risico's. Maar de kans op wiegendood is zó klein, dat ik het wel aandurfde. Slaap is ook belangrijk.
    Bekijk bijlage 542827

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier ook fv en af en toe paar druppels bv :p

Hier overigens geen bepaalde dingen met het oog op wiegendood, ze slaapt gewoon bij ons omdat ik dat fijn vind :D

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ze zeggen dat het gebruik van een speentje de kans op wiegendood ook verkleind

Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Aha zo, nog nooit van gehoord trouwens, weer wat geleerd :)
    Zou dat voor algemeen gebruik gelden of zou dat alleen gelden wanneer de speen daadwerkelijk in de mond zit?

Ze heeft ook een speentje:)

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Met ons zoontje hebben we heel wat aangerommeld. Vanaf 3 weken af en toe overdag op de buik onder toezicht. Met 2 maanden durfde ik het aan om hem ook 's nachts op z'n buik te leggen.
    Ons dochtertje lijkt in veel opzichten op haar broer, zo ook qua slapen. Haar heb ik vlak na de kraamweek overdag op haar buik gelegd en al snel ook 's nachts, geloof met 2,5-3 weken. De kraamweek sliep ze perfect op haar rug, de kraamzorg ging de deur uit, ze werd wakkerder en sliep voor geen meter meer. Viel wel in slaap, maar inderdaad ook binnen 1-2 minuten weer wakker.
    Tussendoor nog inbakeren geprobeerd, met zowel de pacco als de puckababy, maar allemaal hetzelfde effect. Mocht ze er al mee in slaap vallen, dan is dat echt voor hooguit 10 minuten.
    Vorige week gezegd ik ga niet meer rommelen en doen, ze slaapt op d'r buik, zowel overdag als 's nachts, op d'r eigen kamer in d'r ledikantje.
    Heeft wel een speentje, maar gebruikt die 's nachts eigenlijk nauwelijks.

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Poeh ook vrij vroeg dacht ik. Ze kon haar hoofdje netjes draaien en ik gok rond een week of 5/6. Verademing voor haar want ze sliep gelijk beter. Ze sliep op haar eigen kamer en in het begin vond ik dat natuurlijk erg spannend. Maar dat ging snel over

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Buikslapen is inderdaad wiegendood risico verhogend. Ik DENK dat speentje een beetje belet dat ze echt diep in slaap vallen en die prikkel wegvalt. Ik hoor mn dochter in elk geval midden in een diepe slaap nog content sabbelen op dr speen. Dus wellicht dat dat ook de achterliggende redenatie is, maar wat wiegendood exact veroorzaakt blijft geloof ik nog steeds een mysterie. Echt een pasklaar antwoord is het nog niet en dat maakt t lastig in zowel onderzoek als ongeruste ouders. Wel zien ze bij bepaalde adviezen bijvoorbeeld een sterke daling maar dat is voortschrijdend inzicht. Over 5-10 jaar kan je zomaar weer horen dat alle kindjes in een slaapzak moeten ipv onder een lakentje of toch terug naar zijligging.

Heb me er enorm druk om gemaakt want ooooooh help ze kon draaien naar buik en terugrollen was nog een dingetje. Maar ze gaf in dr slaapzak een flinke krijs van ergernis toen ze anders wilde liggen en t niet ging, sindsdien wat meer gerust op.

Hier lag ze in t begin ook tussen zijligkussens. Het advies is om ze niet te gebruiken ivm wiegendood en rebreathing gevaar (als ze gek gaan rollen en wurmen), maar ik vond het op de rug laten liggen van een hulpeloos persoontje met reflux ook niet met mn ehbo stroken, dus ze lag semi gedwongen stabiele zijligging. Wat ze overigens ook moest liggen na de geboorte ivm evt misselijkheid en risico overgeven (de logica en redenatie van die adviezen stroken mijns inziens dus ook niet echt). Kraamzorg wees me er op wat t advies was (al moest ze best lachen want ze was zelf ook moeder en deed ook wat anders) en dat dit een risico was maar begreep mij ook wel en adviseerde me hoe het dan zo veilig mogelijk te houden.

Je moet alleen verdraaide goed in de gaten houden of het veilig blijft, die mening deel ik wel. CB begon er hier ook over, maar op de vraag of ze toevallig ehbo had voelde ze de bui al hangen.

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja al die verschillende adviezen......:rolleyes:

Hier de eerste nacht in het zkh was ze misselijk dus werd op haar zij gelegd, toen ik een paar uur later een andere zuster had kreeg ik een hele veilig slapen riedel over me heen toen ik vroeg of ze haar op haar zij wou leggen....

Ik denk dat we allemaal wel zo’n beetje de regels weten, alleen werkt dat nou eenmaal niet altijd en dan volg je toch je eigen gevoel... behalve dat ik dat nu dus een beetje eng/spannend vind:$

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh ja ik moet ook wel zeggen dat ons dochtertje erg sterk is in d'r nek. Draait vanaf t begin zelf d'r hoofd en kon met 4 weken gerust 10min haar hoofd omhoog houden als ze op d'r buik ligt...

14. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Speentje heeft vooral betrekking op in slaap vallen, dan ademen ze met speen rustiger.
    Onze dochter heeft in t ziekenhuis 5 dagen op haar zij geslapen (iedere 3 uur een andere zij). Dat werd thuis vrolijk voortgezet door de kraamhulp en door ons. Toen ze 10 dagen was mocht het opeens niet meer en moest ze op haar rug...:confused:
    Sinds ze kan rollen (4maanden) is ze zelf weer op haar zij gaan slapen :roflmao: (en nu dus ook vaak op haar buik).

Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina