Hoi, Momenteel zitten we in de 4e ronde IUI met menopur. Er wordt aangeraden om minimaal 2 dagen (maximaal 7) onthouding te hebben voor de IUI. Ik begin me toch steeds meer af te vragen of dat nu zo strikt noodzakelijk is. "Onderzoek" op het internet geeft verschillende reacties. De reden waarom ik het vraag is omdat je in feite met de 2-dagen onthoudingsregel maar 1 kans hebt, zijnde de IUI. De gyn heeft ooit eens uitgelegd dat in een ideale situatie de zaadcel al op de plaats van bestemming moet zijn als ei springt. Nu met de pregnyl die zit je natuurlijk op het allerlaatste moment, het ei zal hopelijk dan net springen, maar de kans dat dat al is gebeurd is natuurlijk ook groot aanwezig. Aan de andere kant, ik (we) durven ook niet opeens deze ronde gewoon door te klussen omdat ik best bang bent dat op de ochtend van de IUI het lab belt dat er te weinig zaadcellen zijn om een IUI uit te voeren ... en omdat we met hormonen bezig zijn ben ik dan bang dat het dan wel geldt als een poging. Dilemma dus. Wat vinden jullie? Heeft de onthouding zin of is het onzin en maakt het niet uit of je de avond voor de IUI nog klust?
Wij doen het niet, omdat bij ons de zaadkwaliteit sowieso slechter is. Zaadcellen leven gemiddeld 2-3 dagen en soms tot een week. Dus als je twee dagen voor de IUI nog zou klussen, dan zijn er zaadcellen aanwezig ten tijde van de eisprong. Maar het is inderdaad tegenstrijdig. Wij hadden in januari een ICSI-behandeling en ons keurig aan de onthoudingsperiode gehouden. Helaas werden er totaal geen zaadcellen gevonden, wat waarschijnlijk door de koorts kwam die mijn man 2-3 weken daarvoor had gehad. Maar ze vroegen hem om meteen daarna nog een potje te vullen voor de zekerheid. En daar zijn wel zaadcellen in gevonden, zodat de behandeling alsnog kon doorgaan. Het waren er maar een paar, maar toch... Wij zeiden ook al: Wat heeft de onthouding dan voor zin, als je zelfs na twee zaadlozingen vlak achter elkaar nog zaadcellen hebt? Maar we houden ons er de volgende keer toch maar weer aan voor de zekerheid, je zit toch met de vergoedingen en dan neem je het risico maar niet.
Op zich hoeft het aan de kwaliteit van het zaad niet echt te liggen ... 9 mio na opwerking bij de laatste poging en toen zaten er iets meer dan 3 dagen tussen. De keren daarvoor was het iets minder, maar nog steeds goed. Ik heb tot nu toe altijd het gevoel gehad dat we te laat waren. Met uitzondering van de laatste keer, omdat ik toen de IUI eerder wilde dan gepland, omdat ik stellig van mening was dat ik eerder de eisprong had (en ook had, waarna na een posi ovu-test alles naar voren is gehaald), maar dan nog ... is er maar 1 kans.
Wij hebben ons wel altijd aan die onthoudingsregel gehouden puur omdat het zo werd aangeraden door het ziekenhuis. Ik durf dan ook niet te zeggen of dat het beste is. Ik ben de 2e IUI zwanger geraakt en dan ook echt daarvan want die periode hebben we geen gemeenschap gehad. Ik hoop dat het heel snel raak is voor jullie! Suc6. gr vruchtje