Wanneer zei jouw dreumes zijn/haar eerste woordje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door KleineLai, 6 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Disclaimer: ik praat in maanden omdat we het hebben over de specifieke taalontwikkeling tussen de 12 en 17 maanden, oké, be gentle :p

Mijn dreumes is nu 13 maanden maar zegt nog geen woord. Hij brabbelt wel, maar papa/mama/die/hap of zo.. Nee. Ik zie dat ook niet binnenkort gebeuren. Nu is dat prima hoor, ik maak me geen zorgen, hij heeft volgens internet tot +/- 17 maanden de tijd om zijn eerste woordje te zeggen.

Met hoeveel maanden zei jullie dreumes zijn/haar eerste woordje en welk woordje was dat? :D

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    8 maanden was ie en zei: papa en mem

Ook het enige wat ie zegt. Verder is het onherleidbaar gewauwel nog. Soms zegt ie och en hummer maar dat lijkt onbewust

YasmijnN vindt dit leuk.
  3. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    #3 Rosy90, 6 jul 2018
    Laatst bewerkt: 6 jul 2018
    M’n dochter zei met 9 maanden mama.

M’n zoontje zei met 10 maanden mama en papa, behh (is schaap). Zegt nu ook nog: op, ‘Ente’ (zijn zus), nee, kiekiek, Bumba en die(en dan wijzen met het vingertje haha)

Edit: hij zegt ook dada (dag dag) en zwaait dan.

LolaBloem vindt dit leuk.
  4. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    hmm 'die' roept mijn zoontje al vanaf een maand of 11. Maar echt woordjes kwamen rond de 14/15 maanden. ( kijkuh / mama / dada (=papa) / bah (=bal) kwamen ongeveer gelijk).

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.606
    8.357
    113
    Vrouw
    Met 5 maanden eten en met 11 maanden mama eten. Hij kon vrij snel een aantal dingen zeggen maar is daarna even stil gaan staan qua nieuwe woorden. Behalve als hij boos is op zijn broer. Dan komt er ineens een hele lading voorbij.

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Met 12 maanden bah, bal, wafwaf, eten, auto(ata)
    Toen begon hij met lopen en stond alles even stil en sinds een maand geleden merken we dat hij heel veel begrijpt wat we zeggen (is ook belangrijk).
    Mama hap (komt een hapje van iets brengen), M, eten? (Loopt naar de eetkamer) enz enz

7. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier zei ze 'mama' met een maand of 9.

Nu (14 mnd) zegt ze:
    Mama
    Papa
    Auto
    Poe (poes)
    Dada (dag dag)
    Woefwoef (hond)
    Ja
    Die
    Klaar
    Bah (poep)
    Boe

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Met een maand of 9 mama. Daarna ging het heel snel. Met 19 maanden 4-woordzinnetjes en met 2 jaar hele volzinnen. Die praat de hele dag door... :roflmao:

9. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Met iets van 10 maanden kwam mama en met 12 maanden papa. Met 13 maanden kwam die. Vervolgens wilde ze leren lopen en werd het 2,5 maand verdacht stil. Nu loopt ze behoorlijk soepel en zijn mamam en papap weer terug. Die is ingeruild voor daar.

Ze zegt Nijne voor Nijntje en maakt wel veel dierengeluiden (olifant, leeuw, aap, paard, konijn) het kind weigert gewone dieren zoals een hond of poes hahaha.

Overigens snapt ze echt bijna alles wat we zeggen en dat vind ik stiekem belangrijker dan het zelf praten.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Sjonge wat zijn jullie kindjes snel! Ik wacht op de 15/16 maanden kindjes haha

11. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    11 maanden zei ze mama.. nu met 15 maanden zegt ze mama, papa, die dees(deze), bal en boe (koe)

De oudste was heeel laat met praten maar wel voor de 17maanden met papa en opa. Ze heeft nu ook een behoorlijke achterstand kwa taal en spraak.

12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Wacht niet langer :)
    Hier met ruim 17 maanden, 2 weken nadat ze eindelijk los ging lopen.
    Wel gelijk een woord of 10, en geen daarvan mama of papa. Je moet prioriteiten stellen tenslotte .
    We waren net op tijd voor de 18 maanden controle van het cb, ik begon hem al te knijpen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  13. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier net voor de 9 maanden het woordje mama.

14. boogiebril

boogiebril Niet meer actief

Hier ook afgelopen week (net voor de 9 maanden) "mama" en tegelijkertijd mij aankijken (je kon me opvegen van trots!), maar dat zei hij al eerder (maar zonder de betekenis te snappen).
    "Ba" is bal en soms "oe" is poes. Verder alleen nog wat klanken die (denken wij) niks betekenen :)

15. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Mijn oudste begon pas met een maand of 19 te praten en daar was papa het eerste woordje. (ze zei wel die maar daar hield het ook bij op, echt alleen klanken). Daarna ging het snel. Rond haar 2e verjaardag maakte ze echt al wel zinnetjes.
    De jongste zei met 8-9 maanden al mama, papa kwam daarna. Naam van grote zus, dag en nog wat losse woordjes. Dus een groot verschil tussen de meiden maar het komt echt goed :)

16. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

N&M waren vrij vlot, rond de 10/11 maanden kwamen de eerste woordjes.
    V was laaaaaaaaat. Die zei met d’r verjaardag één woordje en daar heeft ze het maanden bij gelaten. Nu pas is ze echt zinnetjes aan het maken en zegt ze veel woorden en praat ze mij na (2.5 jaar!)

Maar R wordt ook tweetalig opgevoed toch? Dan zijn ze sowieso vaak wat langzamer.

17. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.948
    1.711
    113
    Vrouw
    Onze zoon zei met 9,5 maand papa en mama.
    Nu 20 maanden kletst hij echt heel veel en soms al 2 woorden achter elkaar zoals 'mama koekje'.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zegt ze wel 'mama', maar ze zegt het 4-5x achter elkaar. Dus of ze nu bewust mama zegt of dat het de klanken zijn weet ik niet hoor. Het is nog niet zo dat ze mij bewust roept.
    Met 'bah' eigenlijk precies hetzelfde. Ze zegt het op allerlei momenten en niet alleen als iets ook echt vies is.
    Beide woordjes sinds ze een maand of 10/11 is denk ik. Ze wordt volgende week 1.
    Verder probeer ik d'r wel eens wat bij te brengen, maar het boeit d'r allemaal nog niet zo, ze is liever op onderzoek uit.

Van de oudste weet ik het niet precies meer, maar die was ook vrij laat. Kwam geloof ik pas rond de 18 maanden een beetje op gang en was al voorbij de 2 jaar voordat hij 2 woordjes aan elkaar ging plakken.
    Had voor heel veel woorden ook een andere naam. Kaas was bijv. seis, heb nooit de link gevonden, maar een jaar later zei hij gewoon netjes 'kaas'. :D

19. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    N met 11 maanden en V met net 10 maanden. M was wat later. Iets na zijn eerste verjaardag.

20. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Met 10mnd mama en eend (kwam voorbij in een filmpje en tot 3x toe eend)

Nu zijn we op vakantie dus veel tijd om er mee bezig te zijn.
    Ze is 11mnd en zegt papa, amp (lamp) en eten

Deel Deze Pagina