Wel of niet verhoogde miskraamkans na IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door merah, 7 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb altijd begrepen (en heb het ook meerdere keren gelezen) dat zwangerschappen via IVF een hogere kans hebben op miskramen (15-20%).

Nu lees ik echter op in de info via het AZM dat dit alleen zo 'lijkt'.
    Hun verklaring is dat bij een spontane zwangerschap er meestal pas later wordt getest zodat vroege miskramen helemaal niet worden opgemerkt en dus ook niet worden geteld als 'miskraam' (omdat niet bekend was dat je uberhaupt zwanger was).
    Bij IVf zitten mensen met een test in de aanslag, dus ontdek je veel sneller een miskraam.

Wat vinden jullie van deze beredenering?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit staat op hun site:
    Is er een grotere kans op een miskraam bij een IVF-zwangerschap?

Strict genomen is dit niet zo. Het algemene bevolkingsrisico om een miskraam te krijgen is 10-15% per zwangerschap. Bij IVF-zwangerschappen ligt dit risico niet hoger, echter er wordt al relatief vroeg een zwangerschapstest gedaan (2 weken na de terugplaatsing). In geval van een spontane zwangerschap wordt er vaak wat langer gewacht alvorens er een zwangerschapstest wordt gedaan. Sommige van deze vrouwen gaan alsnog menstrueren voordat zij een zwangerschapstest hebben kunnen doen. In dit geval is er geen bewijs van een zwangerschap geweest (namelijk geen positieve zwangerschapstest) en wordt dus niet als miskraam aangemerkt maar als een late menstruatie. Omdat er bij een IVF-behandeling al zo vroeg getest wordt, is in deze groep het risico groter dat er kort na een positieve zwangerschapstest alsnog bloedverlies optreedt en de zwangerschap eindigt in een (vroege) miskraam. We weten echter alleen dat het hier om een miskraam gaat omdat er kort daarvoor een positieve testuitslag was, die er in het geval van een spontane zwangerschap vaak nog niet was.

3. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Mmmm, als ik eerlijk ben...
    Tja, laten we het dan een verhoogde kans op Ontdekking van de Miskraam noemen...
    Maar naar mijn idee is het artikel toch - ook statistisch gezien - onjuist. Immers, ze kunnen niet aantonen of er idd vroegtijdige 'nog niet ontdekte' mk's plaatsvinden. Dit is slechts een aanname.
    Naar mijn idee is er wel een lichtverhoogde kans op een miskraam, maar die is van vele factoren afhankelijk (leeftijd, kwaliteit eicellen/emmy's etc.).

In ieder geval, zoals op de site van Freya staat:

Bij een IVF zwangerschap bestaat eveneens een verhoogde kans op een miskraam. Ongeveer 15 tot 20% van de zwangerschappen eindigt in een spontane miskraam. Voor een deel is hierbij alleen sprake van een positieve zwangerschapstest en wordt nooit hartactie op de echo gezien, voor een deel betreft dit miskramen nadat aanvankelijk een vitale zwangerschap werd vastgesteld. Na de miskraamperiode, die 14 weken na de punctie eindigt, loopt nog maar een enkele zwangerschap mis. In het eerste deel van de zwangerschap treedt vaak bloedverlies op; ook als er geen miskraam dreigt. Het is raadzaam altijd contact op te nemen met de IVF-kliniek bij bloedverlies.
    Tot slot bestaat er een iets verhoogde kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, vooral als er sprake is van zieke of opgezette eileiders. Een dergelijke zwangerschap kan niet voldragen worden. (tell me about it....!!!)

Gelukkig verloopt het grootste deel van de zwangerschappen goed en wordt het doel bereikt: een gezond kind in de wieg! één op de vijfenvijftig kinderen die geboren worden in Nederland is een IVF- of ICSI-kind.

Laten we ons daar maar aan proberen vast te houden... ;)!
    Duim voor je meis!

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Van Freya had ik idd ook gelezen, vandaar dat ik de info van het AZM zo tegenstrijdig vond daarmee.
    Hoe het ook zij, we hebben geen invloed op de afloop.
    Ben echter analist van beroep, dus percentages... daar heb ik mijn leven op gebouwd ;)

Deel Deze Pagina