camembert van gepasteuriseerde koemelk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door suusje, 28 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    Hai

    ik had ooit ergens gelezen dat buitenlandse kazen oppassen geblazen was als ze rauwe melk bevatten (of in t frans au lait cru) Maar dat niet alle franse kazen dat hadden en sommige dus wel mogen.
    dus dat heb ik onthouden, maar nu was ik in de winkel en mijn dochtertje is gek op camembert, dus dat heb ik meegenomen en uit nieuwsgierigheid las ik de achterkant en daar staat: franse schimmelkaas bereid met gepasteuriseerde koemelk.....
    dus -----> mag dat dan wel?????
     
  2. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Je geeft eigenlijk al antwoord op je eigen vraag. Het is gepasteuriseerd, ander mag je ook gewone melk niet drinken.

    De melk is dus behandeld en niet rauw.
     
  3. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    hihi, ja maar ik bedoelde eigenlijk..dat dat de enige reden zou zijn waarom het niet mag toch? of zit er nog iets anders in een schimmelkaas wat niet ok is?? omdat de meesten 9 maanden geen camembert of brie eten...terwijl sommige dus misschien juist wel mogen?
     
  4. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    In het zwangerschapsboek dat ik heb staat dat je best kazen zoals brie en camembert kan laten staan.

    Groetjes
     
  5. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    vond een link naar zuivelonline.nl en daar staat het volgende:

    Kaas mag, ook tijdens de zwangerschap. Het wordt zwangere vrouwen echter afgeraden buitenlandse zachte, rauwmelkse kazen te gebruiken. Deze kunnen de Listeria-bacterie bevatten waar het kind erg ziek van kan worden. In Nederland is het volgens de wet verplicht om de toepassing van rauwe melk in een product op het etiket te vermelden (in het Frans: au lait cru). Staat er niets op het etiket? Dan is de kaas 'veilig'.

    De volgende kazen kunnen tijdens de zwangerschap gegeten worden:

    alle Nederlandse gepasteuriseerde kazen
    Nederlandse boerenkazen
    Deze harde kazen worden ook van rauwe melk gemaakt, maar bevatten weinig vocht waardoor de listeriabacterie niet kan groeien.
    de volgende buitenlandse kazen (gerangschikt op alfabetische volgorde):
    AH fêta kaasblokjes (koeienmelk)
    AH Roombrie 60+
    Ambassador Camembert 45+
    Arla Apetina Deense Fêta kaas 45+
    Arla Deense fêta in olie
    Bettine Blanc 58+ geitenkaas
    Boursin
    Champignon Cambozola 70+
    Danone Hüttenkäse
    Gorgonzola 48+
    Gormas 70+
    Paturain
    Philadelphia
    Port Salut
    President Roombrie 60+
    President Brie 60+
    Rochebaron 58+
     
  6. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Heb gelijk je stukje ff gecopieerd, ik had laatst net een discussie over met mn zusje die ook zwanger is. Dus ook ff voor haar uitgeprint, bruikbare info om ff onder haar neus te houden :) . Nee niet alleen daar voor, maar ik zit wel vaak te twijfelen en dat hoeft nu niet meer.

    Thnx Groetjes carry
     
  7. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    Ja ik was gisteren even aan het surfen om naar mijn antwoord op m'n vraag te zoeken en kwam het lijstje tegen....dacht Hey,we mogen blijkbaar meer hebben dan we vaak denken... groetjes suusje
     
  8. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    We kunnen gewoon lekker eten, het is soms alleen even zoeken :D
    Als je trouwens kaas met rauwe melk in een gerecht gebruikt en die wordt tot 'bubbelend' toe verhit kan het ook geen kwaad. Dan is de bacterie dood, mocht ie er zijn geweest.
    Weet iemand trouwens hoe het zit met Danablue? Dat is een blauwe schimmelkaas. Dat mag volgens een boekje van mij ook niet, maar er staat niet bij of dat is i.v.m. evt. rauwe melk of met iets anders (daar zit volgens mij geen rauwe melk in, staat er tenminste niet op). En als je die verhit? Ik maak daar namelijk een heerlijk sausje van voor bij de pasta.... :p
     
  9. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    hoe zit het met de schimmel zelf dan? Mag je die wel eten?
     
  10. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    Ik denk dat ze afraden om brie etc. te eten, ze meer bedoelen als je niet weet of het al dan niet van 'rauwe' melk gemaakt is.
    De kazen die je in de winkel koopt (wat suusje al schreef)kun je gewoon eten, hoe het met schimmelkaas zit weet ik ook niet, dus die laat ik wel staan 'just to be sure', alhoewel de witte laag op de brie ook een schimmel is en je die wel weer gewoon kunt eten.
     

Deel Deze Pagina