Bandenpijn?

Discussion in 'Zwangerschap' started by stoetel, May 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stoetel

stoetel Fanatiek lid

Dec 18, 2007
    1,108
    0
    0
    Brabant
    Hey meiden!

Ik heb al een paar dagen pijn helemaal onderin mijn buik, links en rechts. Is dit bandenpijn? En kun je er iets aan doen? Ik voel het als ik opsta (uit bed of van de bank), nies, hard moet lachen, tillen. Het doet best wel zeer. Zou ik er dan wat aan hebben als ik even langs de huisarts ga? Het is best lastig met mijn werk. Ik werk bij AH op de broodafdeling en moet veel sjouwen.

Nog een andere vraag. Hoe voelen harde buiken?

Liefs

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Maar je mag van de Arbo nog maar beperkt sjouwen toch als je zwanger bent?
    En het enige wat helpt is rust of een warme douche ofzo.

3. stoetel

stoetel Fanatiek lid

Dec 18, 2007
    1,108
    0
    0
    Brabant
    Dat van de Arbo weet ik niet precies.
    Maar ik ben niet het type dat snel om hulp vraagt. Ik wil eigelijk zolang mogelijk gewoon alles blijven doen. Ook al weet ik dat het misschien beter is om het rustiger aan te doen.;)

4. cherryl

cherryl Fanatiek lid

Jan 27, 2009
    2,923
    0
    0
    dit klinkt idd als bandenpijn... dit kan geen kwaad en kun je ook niet zoveel aan doen....
    aan harde buiken wel, hoe het voelt is niet precies uit te leggen alleen (het woord zegt het al) wordt je buik heel hard en dit voel je ook... als je hier veel last van hebt moet je toch echt wat rustiger aan gaan doen....
    ik weet wel dat een zwangere vrouw niet meer dan ik geloof 11 of 13 kilo mag tillen.... en als je dat wel doet zou ik toch vervangend werk vragen... ik ben namelijk ook eigenwijs door gegaan bij de eerste en zat dus met 22 weken in de ziektewet wegens lichte weeen....
    dus denk aan jezelf, en nog belangrijker aan je kindje ;)

5. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    jep das bandenpijn.
    Ik krijg het als ik mezelf teveel overbelast ;)
    De huisarts kan er niks aan doen hoor...

6. Talulah

Talulah Bekend lid

Oct 15, 2007
    680
    0
    0
    Ik heb vandaag de hele dag niet kunnen lopen vanwege de bandenpijn, ik heb de verloskundige op huisbezoek gehad en ik moet rustig aan doen. Ik heb nog steeds een helse pijn.

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Wat zijn de risico's?

Fysiek zwaar werk
    Tijdens de zwangerschap mag u niet verplicht worden om zwaar lichamelijk werk te doen, zoals zwaar tillen, trekken, duwen of dragen. Zeker in de laatste drie maanden voor de bevalling is het beter om dit zware werk zoveel mogelijk te beperken. Twijfelt u, overleg dan met de (bedrijfs)arts. In de laatste drie maanden van de zwangerschap mag u ook niet verplicht worden om vaker dan één keer per uur te bukken, te hurken of te knielen. Tillen
    Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Staand werken
    Het is wettelijk geregeld dat u altijd even moet kunnen zitten als het werk het toelaat of als u hieraan behoefte heeft. Ook mag u niet verplicht worden om staande voetpedalen te bedienen.

Stress
    Stress kan schadelijke gevolgen hebben voor uzelf en voor uw kind. Heeft u last van de werkdruk, overleg dan met uw werkgever over hoe de werkdruk kan worden verminderd of over aanpassing van de rust- en werktijden.
    Werken met chemische stoffen
    Sommige concentraties van chemische stoffen zijn gevaarlijk als u bezig bent om zwanger te worden, tijdens de zwangerschap en als u borstvoeding geeft (via moedermelk). Het kan leiden tot onvruchtbaarheid, afwijkingen bij het kind, groeistoornissen of een miskraam. De chemische stoffen kunnen in uw bloed komen door inademen, inslikken of aanraken.
    Waarop letten? Zorg dat u bij het werken met chemische stoffen zo hygiënisch mogelijk werkt.
    Kijk altijd in de RI&E wat de specifieke risico's zijn tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding. Ook kunt u in de CAO kijken of hierover bepalingen zijn opgenomen. Vraag eventueel advies aan de (bedrijfs)arts. Uw werkgever moet zich in ieder geval houden aan de grenswaarde (de MAC-waarde: de maximaal aanvaardbare concentratie in de lucht op de werkplek).
    Werkt u met een verpakt product, dan ziet u op het etiket of er schadelijke stoffen inzitten. Op sommige producten staat niets vermeld (geneesmiddelen en diergeneesmiddelen): informeer in dat geval bij uw werkgever over gevaren bij het bereiden of toedienen.
    Bij te grote risico's of onzekerheden bent u niet verplicht om met chemische stoffen te werken. U mag in ieder geval niet verplicht worden om te werken met lood en loodwit.

Werken met straling
    Of straling gevaarlijk is, hangt af van het soort straling. Straling van bijvoorbeeld beeldschermen en electrische apparaten levert in het algemeen geen extra problemen op tijdens de zwangerschap. De zogenaamde ioniserende straling kan wel schade veroorzaken aan het ongeboren kind, vooral in de eerste periode van de zwangerschap. Deze straling komt voor in kerncentrales, röntgenkamers van ziekenhuizen en laboratoria. Werkt u met straling, meld uw zwangerschap dan zo vroeg mogelijk bij de bedrijfsarts of stralingsdeskundige. Overleg samen over hoe u uw werk verantwoord kunt uitvoeren.
    Werken met infectierisico
    Heeft u werk waarbij u in contact kunt komen met het virus dat rode hond veroorzaakt (Rubellavirus) of met de parasiet die toxoplasmose kan veroorzaken (als u met katten werkt)? Dan bent u niet verplicht om deze werkzaamheden uit te voeren tijdens de zwangerschap, tenzij is aangetoond dat u voldoende antistoffen heeft. Ook enkele andere infecties kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Informeer hiernaar bij uw werkgever of de arbodienst. Let op als u werkt met ziektekiemen, als u met geïnfecteerde patiënten werkt of als u in de agrarische sector werkt en verhoogd risico loopt. U kunt ook bij de brancheorganisatie informeren naar mogelijke risico's. Overigens kunt u de kans op een infectie zelf verkleinen door in ieder geval zo hygiënisch mogelijk te werken. Tegen sommige infecties is ook vaccinatie mogelijk.
    Nog meer risico's Het is niet verstandig om tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding onder extreme kou of hitte te werken. De bloeddruk kan dan snel dalen en de bloedvoorziening naar de baarmoeder kan afnemen.
    Tijdens de zwangerschap mag u niet worden blootgesteld aan schadelijk geluid (80dB maximaal gedurende acht uur per dag). Met name het ongeboren kind is gevoelig voor schadelijk geluid. Vanaf welke zwangerschapsmaand het gehoor van het ongeboren kind beschadigd kan worden, is niet precies bekend.
    Tijdens de zwangerschap bent u niet verplicht om onder overdruk te werken (bijvoorbeeld duik- en caissonarbeid). Als u te abrupt terugkeert naar de omgevingsdruk heeft u een verhoogd risico op decompressieziekte. Behandeling van deze ziekte is echter zeer schadelijk voor het ongeboren kind (zuurstoftherapie).
    U mag tijdens de zwangerschap niet worden blootgesteld aan sterke lichaamstrillingen of schokken. U loopt daarmee risico op rugklachten en een verhoogd risico op vroeg- en doodgeboorte. De werkgever moet, als u hierom vraagt, tijdelijk voor ander werk zorgen. Overleg hierover met uw bedrijfsarts.
    Overleg met uw werkgever
    Twijfelt u of uw werkomstandigheden veilig en gezond zijn voor u en uw kind? Overleg hierover met uw werkgever en sla de RI&E erop na. Komt u er samen niet uit, vraag dan de bedrijfsarts om advies en bemiddeling. Blijven er problemen, dan kunt u contact opnemen met de vakbond of met de Arbeidsinspectie.

Arbo-advies.nl - Zwangerschap

8. stoetel

stoetel Fanatiek lid

Dec 18, 2007
    1,108
    0
    0
    Brabant
    Jeetje wat veel informatie.
    Bedankt!:D

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid