Hoi, Ons mannetje wordt over een maandje 1. Momenteel is dit nog ons schema: 07.00uur 180 cc opvolgmelk + pap slaapje 09.30 frui 11.30 180 cc opvolgmelk slaapje 13.00uur boterham met beleg en water of sap soms rond 16.00uur nog even slapen rond die tijd een koekje met nog wat water/sap 17.30 groente en soms een danoontje 19.00 240 cc melk + pap Vandaag bij het cb geweest en alles was in orde. Dit konden we nog zo aanhouden zei ze omdat hij alles opeet/drinkt. Maar als hij straks 1 is wordt het toch anders?Dan krijgt hij halfvolle melk? (koud of warm?) en dan geen opvolgmelk meer? En had gehoord dat hij dan met de pot mee mag eten. Hij krijgt trouwens zijn drinken nog uit flesjes. En melkfles geef ik nog gewoon op schoot. Is het verstandig om tuitbekers/gewone bekers/bekers met rietje te gaan oefenen? Bij het cb helemaal geen info gehad, en ook vergeten te vragen (was zo bezig met die prikjes...) Bedankt vast, Miracle.
Bij ons met 1 jaar: ontbijt: 200 ml volle melk + Bambix OF een belegde boterham met 100 ml volle melk en altijd fruit tussendoor: drinken (sap, water, thee) soms een koekje / fruit lunch: 1 belegde boterham + 100 ml volle melk + fruit tussendoor: drinken + gezond tussendoortje avondeten: bordje vol + water + 100 ml volle yoghurt / kwark toe tandenpoetsen, naar bed Hier dus geen opvolgmelk meer en geen flessen voor het slapen gaan. Ze krijgen meer dan genoeg binnen. Ik neem ook aan dat je kindje wat meer krijgt dan alleen groenten? (aardappelen, vis / vlees, pasta, rijst etc) - flessen zo snel mogelijk vervangen door tuitbekers, rietjesbekers of nog beter, gewone bekers (liefst al vanaf 6 maanden) - opvolgmelk kan vanaf 11 maanden rustig vervangen worden door gewone koemelk (volle of halfvolle) - met de pot mee eten kan maar nog steeds opletten met zout en gebruik niet vaker dan 1-2 x per week kant en klaar producten (zit veel zout in).. Honig, Knorr dat soort dingen. Geen rauw vlees geven! - de richtlijn voor zuivel (dus melk, yoghurt, kaas, boter) is 300 ml. Jouw kindje zit hier heeeeel ruim boven. Ik zou het snel gaan terugbrengen. Een teveel aan zuivel is niet goed voor de nieren en weerhoud kinderen er van om verder gezond en gevarieerd te eten. Tot slot een vraag... waarom die enorme fles voor het slapen gaan en dan ook nog met pap (dat is een maaltijd ansich!)
Hoi Cygnet, Bedankt voor je reactie! De avondfles is eigenlijk een tijdje geleden omhoog gezet en nog steeds zo gelaten omdat hij deze altijd helemaal leegdrinkt. Er zit maar een heel klein beetje pap doorheen. Op het CB vertelde ik het vanmorgen en ze vond dit prima zo en we konden dit nog even zo houden. HIj zat qua gewicht iets onder gemiddeld. Maar dan zit hij idd aardig boven het aantal ml voor zuivel. (Overigens eet hij daarnaast zijn fruit groente en boterham goed!) Verder krijgt hij idd naast groente ook vlees/vis en aardappel rijst of pasta. Maar de halfvolle of volle melk geef je dus zowel koud als warm? Heb vandaag al de tuitbeker laten zien, maar hij wilt er alleen nog mee spelen haha. Bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag.
moeilijk om hierin advies te geven, ik ga dan ook alleen ons schema hier neerzetten, ter vergelijk. Dit heeft onze dochter vanaf haar 7 maanden en hier gaan we denk ik nog een tijd mee door, alleen wordt de opvolgmelk vervangen door koemelk. De 1e tijd zal ik die nog wel een beetje opwarmen (de kou eraf zeg maar) en s avonds mag ze best nog een flesje warme melk, maar de hoeveelheid gaan we terugbrengen naar de hoeveelheid van een bekertje (100/120 cc) Ze krijgt nu: 7.00 uur: Boterham +135 cc opvolg melk 9.30 uur: fruit + 120 cc sap/thee slapen tot 11.30 uur 12.15 uur: 1 a 2 boterhammen + 135 cc opvolgmelk 15.00 uur: 120 cc sap/thee + koekje/rijstewafel/soepstengel/ 17.15 uur: 200 gram groenten zo ongeveer + 100 cc yoghurt. Als we laat zijn met eten (bv 18.00 uur) dan slaan we de yoghurt over, maar dan heeft ze een extra flesje drinken gehad tussendoor 19.00 uur: 200 cc melk ik ga zelf straks eerst nog even beginnen met het aanbieden van een tuitbeker met zachte tuit. Harde tuit snapt ze nog niet, en een rietje ook niet . Wel drinkt ze haar flesjes liggend op de grond (op een kussen of kleed) zelf leeg altijd.
Mijn dochter wordt volgende week 1 jaar. Zij krijgt op 'n dag: 8.30 u: 1 boterhammetje met flesje melk van 120 cc 10.00 u: slapen Als ze niet zo lang slaapt krijgt ze een koekje/liga en een bekertje Roosvicee 12.30 u: 1 boterhammetje met een fles van 120 cc 14.00 u: slapen 16.00 u: fruit met een bekertje roosvicee 18.00 u: warm eten en een toetje 20.00 u: slapen De melk gaat nu nog uit de fles en de roosvicee uit de beker. Als ik de poedermelk op heb stap ik over op gewone melk en die krijgt ze dan ook uit een bekertje. Ik ben haar vanaf 8 maanden vaker een bekertje aan gaan bieden en ik moet zeggen dat ze het al aardig goed kan alleen.
die van ons krijgt nu het volgende: 7.00 bordje pap 200 cc koemelk met bambix en een cracotte (uurtje later) 11.00 fruit 12.30 2 broodjes+ 100 cc koemelk 15.30 rijstwafel, ontbijtkoekje ofzo + thee of diksap of water (later op de middag nog rozijntjes) 18.00 eet zoveel mogelijk met de pot mee + yoghurt of kwark 19.15 laatste fles 120+4 (nog opvolgmelk-> ga ik straks ook koemelk geven of helemaal weglaten) Wij zijn vanaf ruim 11 maanden de opvolgmelk langzaamaan gaan vervangen door koemelk (alleen de laatste fles moet nog) De pap krijgt hij uit een bordje. Ik oefen nu met een gewone beker. Ook de rietjesbeker gaat goed. Hij krijgt tussendoor ook nog wel wat uit zijn flesje hoor en sowieso de avondmelk. Hij krijgt de koemelk (gepasteuriseerd en gewone) gewoon koud; vindt hij prima (behalve in de pap natuurlijk) succes!
mijn dochter heeft al vanaf 11 maanden dit schema en is toen ok gaan drinken uit een tuitbeker/ rietjesbeker: 07.00 uur : pap fles van 210/7 en 6 a 7 schepjes pap; weer slapen tot 09.00/09.30 uur 10.30 uur fruit slapen 11.00 / 13.00 uur (valt pas om 11.30 in slaap, speelt van te voren...geluidsloos) ik heb een camera babyfoon! 13.00 uur : boterham 15.30 uur : fruit / koekje (meestal fruit -> ze is geen koekjes-eter) 18.00 uur : warm eten en toetje (zuivel / fruit / ijs) ze eet hier vrij weinig van, potjes gaan ook maar voor 3/4 max. op. hier niet zo een grote drinker dus er staat altijd drinken wat ze kan pakken naar behoefte! Ze slaapt meestal nog 2 slaapjes, maar vaker ook 1 slaapjes tussen 13.00 uur en 16.00 uur.
schema hier is onegveer zo: -0830 fles 200 +1 boterham+water/thee -1030 fruit (soms met yoghurt) -1130 slapen -1430 1 boterham (+yoghurt of nog wat fruit) + sap/water -Tussendoortje koekje/soepstengel/rijstewafel/cracker+water/sap -1730 avondeten+water -1900 fles 200 Sinds 1 week doe ik 90/3 opvolgmelk en de rest koemelk tot 200 bij beide flessen... Ik heb nog 1 pak poeder liggen, maak dat op deze manier op...en dan nog verder afbouwen... Als hij volledig over is op koemelk...verklein ik beide flesjes...en gooi als eerst de ochtendfles eruit....dan krijgt hij thee+2 boterhammen in plaats daarvan.. Zn avondflesje issie nog gehecht aan...maar ga em wel verkleinen... Met de pot mee eten doet ie al vanaf 8 mnd
Ons schema: ontbijt: bambix 8 granen met 200ml koemelk tussendoor: 1 - 1,5 stuk vers fruit + water met roosvicee lunch: 2 boterhammen ( 1 hartig beleg, 1 zoet beleg) + 100ml koemelk tussendoor: roosvicee met een rijstewafeltje of nijntje koekje avondeten: met de pot mee en dan als toetje yoghurt en soms fruit Hier gaat de roosvicee uit de gewone beker, alleen als we ergens heen gaan neem ik de tuitbeker mee. De melk bij de boterhammen gaat uit een flesje omdat hij heerlijk in slaap dommelt op mijn schoot. Dus eigenlijk wil ik dat nog even zo laten hihihi. Wij zijn met koemelk begonnen op 11maanden en een beetje. Het pak was op en degene van het CB zei dat het al kon.
Vanaf dat mijn dochtertje 1 jaar is krijgt ze het volgende: -'s morgens: boterham met beleg en flesje pap van 120 cc koemelk - tussendoortje: (met water aangelengt)vruchtensap + fruit - 's middags: boterham met beleg+ fruit - tussendoortje: volkoren biscuitje, plakje ontbijtkoek, cracker,soepstengel. - 's avonds: vers gekookte groentenprak+vlees/kip/ei/vis - en flesje pap van 180 cc koemelk - verder drinkt ze de hele dag door water. Mijn dochtertje is niet gek op yoghurt, blijf het wel steeds aanbieden maar zonder succes. De flesjes pap hou ik er nog even in omdat ze niet echt lekker aankomt.
Hier krijgt ze het volgende. Ontbijt: 2 boterhammen met 150 cc halfvolle (koe)melk Tussendoor: stuk fruit Middag: 2 boterhammen Tussendoor: koekje Avond: met de pot mee Voor het slapen gaan: fles 150 cc halfvolle (koe)melk Ze heeft een rietjesbeker met water waar ze de hele dag door uit drinkt.
Dit is ons schema: Ontbijt: 180+6 fles Ze at tot nu toe in de ochtend niet (verslikt zich steeds doordat ze nog moe is) Het lijkt nu wel beter te gaan.. we willen snel over naar 100ml halfvolle melk + boterham tussendoor: 1.5 a 2 stuks fruit + water of thee Lunch: 1.5 boterham + 100 ml halfvolle melk (lauw) + water tussendoor Tussendoor: Sap/water/thee + soepstengel oid... Avondeten: Met de pot mee + water Yoghurt, kwark of fruit na... niet altijd, soms zit ze vol en hoeft niet meer.. Voor het slapen gaan Flesje 90+3... Peutermelk laten we dit voorlopig omdat we vega eten.. de toegevoegde vit. is dus wel een prettig idee
Hier vorige week van het CB te horen gekregen dat we al naar halfvolle melk toe mochten!!! Maar dit is nu het schema per persoon! 08.00 200cc halfvolle melk met bambix pap 10.00 fruit 12.30 2 belegde boterhammen + 90 melk 15.30 roosvicee met een soepstengel of koek 18.00 Op woensdag en vrijdag na eten ze met ons mee + danoontje. Woensdag en vrijdag krijgen ze een potje 19.30 fles van 200