Na keizersnede 1e kindje keuze keizersnede 2e kindje?

Discussion in 'De bevalling' started by Typicalme, May 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Ik heb bij mijn dochter een spoedkeizersnede gehad (even kort: sterrenkijker, super lang persweeen gehad maar er gebeurde niks). Nu lees ik best vaak dat vrouwen die een keizersnede hebben gehad bij een volgende weer een geplande keizersnede krijgen. Ik vroeg me zomaar af, krijg je zelf deze keuze? En is het veel beter (veiliger ivm litteken oid) om weer een keizersnede te doen? Of is er een andere specifieke reden waarom daar dan voor gekozen word? Ik dacht nl dat ze dit niet snel deden en indien mogelijk altijd eerst een natuurlijke bevalling proberen.
    Ik ben vooral voor dat litteken een beetje huiverig, mn omdat het bij iemand in mijn omgeving mis is gegaan (ging natuurlijk bevalling, litteken gescheurd, kindje overleden). Ik ben niet zwanger hoor maar er is wel een wens voor een tweede kindje en deze gedachte/vraag houd me dan toch altijd weer even bezig..

2. Tibo

Tibo Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,543
    0
    36
    Hierbij de eerste een spoedkeizersnee gehad, ik heb de keuze gehad wat ik wilde. Maar wil het eerst vaginaal proberen. Ze zeggen wel dat ze dan niet ellenlang door gaan met proberen als t niet vordert tijdens de bevalling en dat ze eerder over zullen gaan op een ks, ivm het litteken.
    Ook inleiden doen ze volgens mij niet echt omdat je maar een hele lage dosering weeën opwekkers mag hebben.

3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,719
    113
    Ligt ook echt aan de reden voor de eerste keizersnede. Bv. ligt de eerste in een stuit en dan keizersnede, dan kan je gewoon vaginaal bevallen bij de tweede. Kans dat die bevalling alsnog een keizersnede wordt is wel groter.

Ik heb eerst een spoedkeizersnede gehad en zelf aangegeven dat ik bij mijn tweede zwangerschap weer een keizersnee wilde. Eerste bevalling was traumatisch en dat wilde ik niet nog een keer. De gyn stemde in en was het er helemaal mee eens. Ook omdat mijn lichaam blijkbaar niet deed wat het hoorde te doen (30 uur weeën en uiteindelijk blijven hangen op 7 cm).

Nu binnenkort mijn derde keizersnede. En nu was natuurlijk bevallen echt geen optie meer ivm de risico's.

Het wordt denk ik echt per situatie besproken en beoordeeld.

4. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Bij mij is de eerste geboren met keizersnede. Ik heb nu de keuze gekregen. Ik wil het ook eerst vaginaal proberen.
    Ik moet straks naar het ziekenhuis en dan willen ze het misschien zelfs hebben over inleiden (terwijl ze dat normaal inderdaad niet snel doen na een ks). Ben gisteren aan de CTG geweest ivm met minder beweging voelen. Moet straks weer.

5. Tibo

Tibo Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,543
    0
    36
    Succes Elsa!

6. Tibo

Tibo Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,543
    0
    36
    Ik begin er soms wel aan te twijfelen om t eerst zo te proberen, de gynaecoloog zei laatst dat de kans dat t weer uitloopt op een keizersnee groot is.
    Bij mij vorderde de bevalling ook niet, bleef ook hangen op 7cm, en met m'n zoontje ging het niet goed toen. Dus soms denk ik ook wel moet ik t echt perse zo proberen.. Mja, t kan ook weer helemaal anders lopen. En dan is t herstel wel een stuk sneller..

7. Picaris

Picaris Actief lid

Jun 12, 2011
    302
    120
    43
    Ringkøbing, Denmark
    Ik heb bij de eerste een spoedkeizersnede gehad.

Bij de tweede kreeg ik de keuze, of natuurlijk of een geplande keizersnede. Ik heb het eerst natuurlijk geprobeerd en ben ingeleid met een ballon op 38.1. Vervolgens ook weeenopwekkers gekregen ter ondersteuning van mijn eigen weeen. Helaas na meer dan 24uur heb ik toch maar om die keizersnede gevraag toen de ontsluiting bleef hangen op 9cm.

Voor mij was dus alles mogelijk, en luisterden ze waar mogelijk naar mijn wensen.

8. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Het zou me enigzinds gerust stellen als ik een keuze zou hebben. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ik deze niet had. Als ik jullie ervaringen lees is het dus iets bespreekbaar.
    Ze gaven direct na de geboorte van onze dochter wel aan dat deze bevalling mij niet moest weerhouden voor een eventuele tweede, dat dit geen trauma moest zijn etc. Ik heb er ook geen trauma aan overgehouden maar het was wel heftig. De gedachte dit nog eens mee te moeten maken en dan ook nog eens met de extra risico's door de vorige keizersnede maken me dan wel wat onzeker. Ik merk dat ik hier nu ook wat meer over na begin te denken nu de stap voor een tweede kindje dichterbij begint te komen..

9. Michelle321

Jul 14, 2014
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt in Nederland sinds 2012 geloof ik de keuze voor opnieuw een ks of toch natuurlijk proberen. Dit, omdat er toch echt wel een kans is dat het litteken scheurt idd. In mijn omgeving is het ook mis gegaan en kindje ook overleden, echt de hel lijkt me :(.

Dus ik heb na een geplande ks ivm stuit ook gekozen voor een tweede ks en krijg nu in september de derde geplande ks. Bij mijn tweede zwangerschap deden sommige gyns het voorkomen alsof ik geen keuze had, of ze pushten enorm voor een natuurlijke bevalling, maar mijn eigen gyn zei dat ik idd mocht kiezen.

10. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    #10 littlemissme, May 25, 2016
    Last edited: May 25, 2016
    Onze oudste is geboren dmv een spoedkeizersnede. Bij de tweede had ik de keuze. Mocht kiezen voor een geplande ks vanaf 39w. Dat wilde ik zelf niet, hoopte toch op een spontane vaginale bevalling. Toen de kleine niet leek te komen de geplande ks wel overwogen maar uiteindelijk toch gekozen voor een inleiding dmv ballonkatheter met 41w. Dat deed echter helemaal niks. 48 uur na plaatsing van de eerste ballon (totaal 3x opnieuw geplaatst) toch alsnog gekozen voor een gentle sectio (wat ik als heel prettig heb ervaren ivm de spoedkeizersnede) de volgende ochtend.

Kreeg dus wel de keuze en mocht mn eigen wensen bespreken. Denk dat je ook wel afhankelijk bent van het beleid van het ziekenhuis en soms zelf per gynaecoloog. Hier dus wel de keuze ks of vaginaal.

Over kans op succes zijn wel wat statistieken voor zover dat wat zegt. Wat ik wel heb begrepen is dat na een eerdere keizersnede bij een volgende bevalling de kans op een vaginale bevalling kleiner wordt zodra je ingeleid moet worden. En wat eerder is gezegd hangt het af van de reden waarom je een ks kreeg (stuitligging, niet vorderen van ontsluiting oid).

Tzt je gewoon goed laten informeren en alle mogelijkheden bespreken!

11. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

Aug 30, 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Ik heb ook gekozen voor een ks, i.v.m. de risico's.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het ligt inderdaad aan de reden van de keizersnede. Mijn zus en mijn vriendin kozen na een keizersnede allebei bij de tweede voor een normale bevalling. Bij mijn zus werd het in eerste instantie afgeraden maar later kreeg ze toch groen licht. Bij haar ging het mis en het litteken op de baarmoeder sprong open. Gelukkig is het goed afgelopen. Bij mijn vriendin ging het goed. Mijn zoontje is ook met een keizersnede geboren (geen geplande) en er werd mij eigenlijk geen keuze gelaten. Bij een eventuele tweede wordt het weer een keizersnede. Dat zei de arts al toen ik nog op de operatietafel lag. De bevalling die eraan vooraf ging was ook echt heftig en zelfs een beetje traumatisch dus ik ga er echt niet tegenin. Ik zou het advies van de arts opvolgen.

13. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Ik had hier al gereageerd, maar wil toch even zeggen dat ik gisteren om 19.02 uur bevallen ben van een gezonde dochter. Ze is via de natuurlijke weg geboren. Ik heb haar zelf aangepakt, wat een prachtige ervaring. Ik heb wel pijnstilling gehad. We moeten een nachtje blijven, omdat ik me heel slecht voelde. Maar dat gaat nu al stukken beter.

Ik ben trouwens niet ingeleid. Het begon spontaan toen ik al in het ziekenhuis was voor die ctg.

14. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Wauw gefeliciteerd! Wat fijn en bijzonder! Een voorspoedig herstel gewenst en lekker genieten van jullie dochter!

15. Tibo

Tibo Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,543
    0
    36
    Gefeliciteerd elsa!

16. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,719
    113
    Wauw, gefeliciteerd! Wat fijn dat het natuurlijk kon! Geniet van je dochter!

17. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,088
    221
    63
    Female
    Bij mijn eerste ben ik ook met een spoedks bevallen, zelfde reden als jij. Sterrenkijkertje en niet vorderende ontsluiting. Ik kreeg bij de tweede inderdaad de keuze voor een ks als ik dat zou willen. Maar omdat er zo'n duidelijke reden was dat het bij de eerste niet lukte heb ik er voor gekozen om het wel weer zelf te proberen. En het is gelukt, de 2e is via de natuurlijke weg geboren.

18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Bij mijn 1e bevallen met een spoedkeizersnede, bleef hangen op 8cm toen. Bij mijn 2e had ik een keuze, maar toch raadde ze me aan om
    Het vaginaal te proberen, heeft risico's, maar minder dan een keizersnee. En als ik weer een ks zou krijgen, was de kans op een vaginale bevalling verkeken, dus ik ben er toch voor gegaan.
    Ik heb er aan de ene kant geen spijt van, heb het nu ook mee mogen maken ;) Maar ohh het was weer een drama! Uiteindelijk met vacuum bevallen, maar wat heb ik toen gesmeekt om die keizersnee :D
    Moht er ooit een derde komen, dan eis ik echt een keizersnee, al moet ik ervoor op mn kop staan, vaginaal gaat het bij mij niet meer gebeuren, haha

19. LianneE

LianneE Niet meer actief

Hier ook een spoed ks om dezelfde reden. Tegen mij is gezegd dat ik vaginaal mag proberen maar dat de kans 25% is dat het weer oploopt een ks. Wil het liefst niet nog een ks dus het wel gaan proberen. De gyn zei dat de kans op een ruptuur van het litteken heel klein is maar als je niet vaginaal wil bevallen je een geplande ks mag doen.

Elsa, gefeliciteerd!!

20. DEMADE

DEMADE Fanatiek lid

Jan 27, 2015
    1,547
    4
    38
    NULL
    Overijssel
    Ik ben bij onze zoon met 41 weken ingeleid, uiteindelijk na 12 uur en 1,39 uur persen en 2 pogingen met een vacuümpomp bevallen dmv een spoedkeizersnede.
    Ik heb hier echt heel veel last van gehad, niet lichamelijk maar psychisch. Heb in januari dit jaar nog een gesprek gehad met mijn gyn die mij toen geopereerd heeft, gewoon om weer even te bespreken hoe het allemaal ging en waarom ik toch uiteindelijk een keizersnede kreeg. Omdat ik er toch heel veel moeite mee had, heb de eerste weken helemaal niet naar de foto's van de bevalling / operatie kunnen kijken. Gevoel van falen was heel erg aanwezig....

Ze hebben al een notitie geplaatst in hun systeem dat ik voor een geplande gentle sectio ga. Ik ben zo ontzettend bang dat ik straks weer in hetzelfde schuitje zit met inleiden, kind er niet uit kunnen krijgen op mijn eigen krachten en daarna alsnog de ok in moet worden gereden om een operatie te ondergaan. Ik ben het nu liever allemaal voor dan dat ik het allemaal weer ga opzoeken zeg maar.

Share This Page