Kleine baby en bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door sabagirl, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Sinds de 20 weken echo hebben we 2 wekelijks groei echo's en doppler test. De groei achterstand is ongeveer 2 weken maar ze volgt eigen lijntje gelukkig.

Nu hoor/lees ik wisselende verhalen over dat ze met kleine baby geen risico nemen en inleiden bij 38 weken omdat baby het dan nog goed zou doen.

Hoe was dat bij jullie? Mochten jullie spontaan bevallen/afwachten? Of werden jullie idd ingeleid? En op welke p zat jullie kindje?

2. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Onze beide zoontjes waren klein. Zij liepen echter voornamelijk op ledematen "achter" 2-3 weken op groei. Ik kreeg bij beide een aantal groeiechos. Vruchtwater was wat laag maar genoeg, navelstreng en placenta werkten altijd goed dus ging men er vanuit dat het erbij hoorde. Beide thuisbevallen , spontaan bij 39 plus 6 en40 plus 1. de eerste was 3300 gram (p weet ik niet meer) en de tweede 3100 gram maar was bij geboorte p10 of p11 in elk geval rand of we alsnog naar het ziekenhuis moesten.

Maar beide gezonde jongetjes nu.

sabagirl vindt dit leuk.
  3. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Hier een klein kindje, liep achter met alles (rond de p12) behalve benen waren p80. Ben gestript met 40+4 en bevallen in de nacht (40+5), ze was 3000 gram en alles dikke prima. Heb een paar keer een extra groeiecho gehad.

Hopsatee en sabagirl vinden dit leuk.
  4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    @Hopsatee en @1BB jullie waren nog wel onder verantwoordelijkheid van de verloskundige of wel bij gynaecoloog?

5. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nee verloskundige (anders mag je ook niet thuis bevallen) Ik ben alleen een paar weken doorverwezen naar gynaecoloog bij beide voor groeiechos maar mocht toen alles goed bleek (dus geen indicatie op slecht werkende navelstreng weinig vruchtwater of slechtwerkende placenta) en toen bij beide bleek dat het slechts om de ledematen ging die wel in lijn mee groeiden) weer terug naar verloskundige

sabagirl vindt dit leuk.
  6. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Hier hetzelfde verhaal!

sabagirl vindt dit leuk.
  7. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik heb sterk de indruk dat het protocol ook per vk/gyn/zh verschilt.

Hier was het juist belangrijk de baby zolang mogelijk te laten zitten ivm verwachtte groeiachterstand. Maar dat geldt natuurlijk niet als je baby het niet goed maakt / de placenta / navelstreng / het vruchwater niet toereikend meer is.

Dus inleiden zal ook per situatie verschillen.

Hier twee baby's rond de 2800-2900 gram en de derde wordt nu ook weer zo geschat.

sabagirl vindt dit leuk.
  8. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Wij hebben ook om de week groeiecho's gehad na de 20 weken echo ivm de groei.
    Ze zat met de guo op p2/3.
    ze hebben bij mij nooit gesproken over inleiden. Dat zouden ze alleen doen bij een afbuigende groeilijn of bij slechter werkende placenta.
    Ik was al vanaf 16 weken onder controle bij de gyn vanwege eigen gezondheid.

Is in ieder geval nooit zo ver gekomen want de vliezen zijn spontaan gebroken en bij 36+3 is ze geboren.
    Gewicht was 2185gr.

sabagirl vindt dit leuk.
  9. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Hier was de oudste een kleintje, geschat op p2. Alleen voor groei niet ingeleid. Zolang ze op hun eigen lijn goed doorgroeien is inleiden niet aan de orde geloof ik. Ik ben uiteindelijk ingeleid bij 38/3 geboren 38/4 wegens hoge bloeddruk.

sabagirl vindt dit leuk.
  10. geneeke

geneeke Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Hier kwamen ze er bij de laatste echo (33 weken) achter dat ons zoontje erg achterliep in de groei met zijn buikje.. die zat pas op 29 weken. Paar groeiecho's gehad en overgedragen aan de gynaecoloog. Met 36.7 was ik daar voor het eerst, en 36.9 waren labuitslagen binnen moest ik meteen door naar het Ziekenhuis om ingeleid te worden. Bloed veels te dik, waardoor hij weinig tot geen zuurstof meer kreeg en dus ook niet meer groeide zoals het moest. Woog uiteindelijk 2370 dus erg klein voor termijn.

11. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Heftig @geneeke. Gelukkig is uiteindelijk alles goed gekomen.

12. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Hier 1 maand groeiachterstand gehad, ontelbare ctg's en dopplerecho's, groeiecho's, ... ingeleid aan 38,5w door combi met hoge bloeddruk, hoofdpijn, ... alles is goed met ons kleintje :)

13. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Hier groeide ze onder de P1-lijn vanaf 28 weken. Voor die tijd steeds P50. Uiteindelijk met 35 weken ingeleid maar niet door de groeiachterstand maar door PE. Ik was heel verbaasd toen ik haar zag, ze was echt een klein dikkertje. Ze woog 2461 gram en was 47 centimeter. Zelfs de artsen waren verbaasd. Dus ik ben van mening dat de metingen niet altijd kloppen. Overigens hebben de artsen bij ons nooit gesproken over inleiden vanwege de groei. Zolang het kindje doorgroeit op zijn eigen lijn dan is er niets aan de hand.

Deel Deze Pagina