Nu ben ik 7,5 week mama en ik moet zeggen dat het slaapgebrek door de nachtvoedingen er aardig in begint te hakken !!! (en ook voor de bevalling sliep ik al ruime tijd geen nacht meer door.) Ben erg moe, en ik zie er ook moe uit, zwarte kringen om de ogen, sjaggie en geen fut. Voel me prikkelbaar en het huilen staat me soms nader dan het lachen. Dit hoort er allemaal bij (i know....) maar toch valt het me zwaarder als dat ik had gedacht. Ik ga er iedere nacht uit. Tegen 4 uur wordt mijn kleine ventje wakker voor de fles. Heb al van alles geprobeerd; Als ik hem om 8 uur 's avonds de fles geef slaapt hij door tot 4. Je zou dan denken, geef hem laat nog eens de fles. Ook al meerdere malen geprobeerd; om 23 uur de fles gedaan... maar ook dan komt hij om 4 uur. Heb nu met mijn partner afgesproken dat hij er vannacht uit gaat, en ik door slaap. Maar ja, hij moet werken morgen en heeft een belangrijke dag en moet ver reizen... Maar goed, het moet maar even zo. Ik kan me zo verheugen op die heerlijke nachten waarin er gewoon aan een stuk doorgeslapen kan worden!!!!! OOOOHHHHHHHH Hij is nu 7,5 week oud, ik hoop dat het ritme zich een keer gaat zetten....
Maar wanneer hij slaapt tussen 20.00 uur en 04.00 uur dan moet je toch redelijk wat bij kunnen slapen? Als je zo verschrikkelijk moe bent dan duik je er toch in na die fles van 20.00 uur, dus rond een uurtje of 9 ofzo, dan kun je nog 7 uur achter elkaar slapen toch? Ik vind dit al redelijk doorslapen eigenlijk, mijn dochter deed dat echt nog niet op die leeftijd.
Ik zou ook zeggen, laat je partner de fles van 8 uur geven, en kruip er zelf lekker om 8 uur in, heb je toch bijna 8 uurtjes tot 4 uur. En overdag, kan je dan nog een paar uurtjes pakken? En dat ritme/doorslapen snachts, ja dat kan nog best even op zich laten wachten hoor. Ik wil je niet bang maken, maar dat kan best nog een paar maandjes duren. Ik hoop voor je dat dat niet zo is natuurlijk en hij snel lekker de nacht doorslaapt. Maar het is pittig hoor, dat snap ik best. En: ik heb ook een voeding tussen 3 en 4 uur. Dus je bent niet alleen 's nachts . Gedeelde smart is halve smart toch?
meid voel je niet schuldig dat je vent er een keer uit moet hoor. hier hebben we altijd afgewisseld. en inderdaad vroeg naar bed. of als je kleine op bed ligt ga zelf op de bank liggen of op bed slaap methemmee
Ik sluit me aan bij de reactie voor me: Voel je niet schuldig hoor... Wat doe jij morgen? Jij zorgt voor jullie kindje! Minstens zo belangrijk toch? En probeer anders dat jij in de weekenden even door kan slapen en dat hij die fles van 4 uur dan geeft en eventueel daarna uit kan slapen, als dat jou al veel helpt, om éven bij te tanken.. Of één dag in het weekend en één dag door de weeks. Ik moet bekennen dat op het moment dat ik er zo aan toe zou zijn als jij, m'n mannetje er nét zo aan toe zou zijn . Op het moment dat het zwaar gaat worden, moet hij wat dat betreft gewoon bijspringen, voor het TE zwaar gaat worden en je het als mama niet meer redt eventjes...
Ik zou toch proberen om hem ook om 23.00 uur een voeding te geven. Het kan even duren voordat hij gewend is dit nieuwe ritme maar misschien dat hij dan toch wat langer gaat doorslapen. Eerst om half 5 en dan om 5 uur etc. Zo ging het bij onze dochter. Zij kreeg met 7 weken om 20.00 uur een fles en om 23.00 uur ook een, vaak sliep ze dan door tot 5/6 uur. En tot het lukt gewoon lekker om 20.00 uur je bedje in!
Wij hebben bij de eerste wel eens apart geslapen. Hij sliep dan in de logeerkamer zodat hij de hele nacht kon slapen en dan kon ik overdag in bed blijven. Zo kwamen we allebei aan onze rust. Ik kan de nachtvoedingen niet uitbesteden omdat ik bv geef en dat toch het liefst zelf doe, maar hij gaf wel af en toe een flesje (gekolfde) melk als het nodig was zodat ik direct na het kolven (en dus ruim voor de voeding) naar bed kon. Het is toch even zoeken naar een goed ritme en geloof me: het went.... Echt waar Ik zou er niet te veel mee bezig zijn wanneer dit stopt; het kan wel maanden duren voor je er niet meer uit hoeft 's nachts. Dan valt het ook niet tegen als het zo lang duurt. Gewoon met de dag bekijken en dan ineens heb je een hele nacht geslapen en voel je je een compleet ander mens! Sterkte, ik begrijp je gevoel!
Nou idd das precies wat ik wilde zeggen. Kruip zelf ook op tijd in je bed, je kindje slaapt 8 uur aan 1 stuk (wat natuurlijk super goed doorslapen is voor zo een jong kindje) dus die tijd kan jij ook benutten om te slapen. Verder zou ik zeggen ga overdag lekker even in bed liggen wanneer de kleine ook slaapt.
Ik heb me de eerste weken compleet verbaasd over hoe moe ik me kon voelen en aan hoe weinig ik toekwam. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je het zo af en toe helemaal gehad hebt en je alleen maar doodmoe voelt. Ik zou inderdaad ook proberen om hem wakker te maken om een uur of 11 a 12. Om hem zo langzaam naar een wat beter ritme te krijgen. Geef het gewoon de tijd. Voel je niet schuldig als je zo af en toe je man eruit stuurt. Het is ook zijn kind en werken is vaak rustiger dan voor een kind zorgen. (op mijn werk kan ik bijna altijd mijn kop koffie helemaal opdrinken, dat lukte me in de eerste tijd met mijn zoontje slechts zelden). Daarnaast zou ik je willen adviseren om overdag meer te rusten en minder te doen. Ik weet natuurlijk niet zeker of je hetzelfde doet als de meeste van ons, maar ik had in het begin de neiging om al snel te denken, "hoe moeilijk is het om het huis een beetje op orde te houden en een maaltijd op tafel te hebben als mijn man thuiskomt?" Nou het antwoord is, als je compleet kapot bent en je leven geheel overhoop is gegooid, dan is dat heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Laat het gaan. Serveer een snelle salade, eet extra fruit en laat je man friet halen, beperk het huishouden tot even stofzuigen met de franse slag. Het wordt beter als jij en je kindje een nieuw eigen ritme ontwikkelen, tot die tijd ben je bezig met topsport terwijl je herstelt van de zwaarste marathon die er bestaat. Dan is het heel erg toegestaan om je K*T te voelen en alle rust te nemen die je krijgen kan. PS, ga wandelen, klinkt stom, maar je kindje en jij slapen beter door de frisse lucht en je knapt sneller op als je ook een beetje beweging krijgt.
Dit zou ik ook doen. De essentie van doorslapen is namelijk voldoende eten. Door ook om 23:00 aan te bieden heb je een veel grotere kans dat je kindje uiteindelijk langer gaat slapen! Mijn dochtertje is nog geen 7 weken en slaapt van 00:00 tot 6:00 - 7:00... in de voorgaande weken hebben wij gezorgd dat er minimaal 5 voedingen overdag in gaan (gedeeltelijk bv)
Ik verbaas me soms toch wel over de mannen hier.. Mijn man en ik deden het gewoon samen.. Met 7 weken gingen we net over naar 1 nachtvoeding. Daarvoor deed ik die van 2 uur, en hij die van 5 uur. Met 7 weken was er 1 nachtvoeding, en deden we het om de nacht ongeveer. Natuurlijk pakte ik wel eens een nacht extra, als hij een drukke dag had, of een slecht nacht geslapen. Maar voor de rest gewoon samen. De kleine&manlief hebben ook niks aan een chagie moeder overdag. Misschien heb ik makkelijk praten, want mijn man heeft weinig last van een half uurtje eruit, en dan weer verder slapen. Hier kwam dat met die avondfles ook vanzelf goed. Toen we merkten dat de nachtfles iets opschoof richting 5-6 uur zijn we de fles om 23 uur gaan geven. Eerder werkte het niet, toen werkte het wel opeens om tot 7-8 uur door te slapen. Maar dat was ergens bij 13 weken
Klopt helemaal: voldoende eten zorgt voor goede nachtrust, maar... Je kindje is nog zo jong dat het helemaal niet vreemd is dat er 's nachts nog eens om een voeding (of aandacht van mama) wordt gevraagd. Ik heb heel vaak geprobeerd om rond 23 uur te voeden, maar hier maakte het bij beide kindjes niets uit. De jongste sliep ook al snel van ongeveer acht tot een uur of vier en die tijd moet je wat mij betreft benutten om zelf ook even bij te tanken. Verder vind ik de reactie van Femkes echt goed! Ik sluit me daar helemaal bij aan. Het voelt of je alles moet kunnen doen, maar door het wat lichter te nemen en het hoogst noodzakelijke te regelen en verder even gewoon je ding te doen voor zover mogelijk, doe je echt genoeg. Er is al genoeg verandering en dat ritme komt vanzelf een keer!
Hier sluit ik me ook bij aan. Het is voor mij inmiddels mn tweede kindje en bij de eerste moest ook alles perfect schoon zijn en klaar staan zodra mn vriend thuiskwam. Ok nu heb ik wel ff wat meer te doen met een peuter van 2 erbij, maar ik heb het huishouden losgelaten. Ik heb bijv. vandaag gedouched en een wasje gedraaid . Dat was het. En dan vind ik best dat mijn vriend 's avonds even de stofzuiger ter hand kan nemen, ook al heeft ie de hele dag gewerkt (net of ik uit mn neus heb gevreten, maar goed). En morgen is er weer een dag. Oh ja, ik doe de nachtvoedingen omdat ik een beter humeur heb s nachts, maar mijn vriend doet altijd de avondvoeding, zodat ik evt eerder naar bed kan. Zo houden we het maar een beetje vol.
Ik moet bekennen dat ik denk WAUW hij slaapt van 20.00 tot 4.00?? dan zou ik echt uitgeslapen zijn . Hier zitten we aan een voeding van meestal 24.00 uur, 4.00 uur en dan weer 7.00 uur. Borstvoeding wel te verstaan, dus niets uit te besteden....maar ik moet zeggen dat de gebroken nachten me nu minder moeite kosten dan de eerste weken.
ik vind dat manneke ook al heel goed slaapt.. toen dochterlief 7.5 week was kreeg ze om 8 uur voeding, om 1 uur voeding.. om half 5 voeding en smorgens weer.. ze is nu een jaar.. en is nog steeds elke nacht wakker, dus ik weet niet meer wat een nacht doorslapen is ik zou als ik jou was idd voedingen proberen te verplaatsen, of die late fles alsnog gaan geven.. met beetje geluk pakt beeb het op en gaat die doorslapen tot uur of 6
Meid, heel herkenbaar hoor er ff doorheen zitten en je doodmoe voelen. Vooral als je zelf niet goed slaapt of in slaap komt na een voeding hakt het erin. Groot gelijk dat je je man de nachtfles laat geven. Ik zou proberen om dat vaker zo te regelen. En lekker overdag met je kindje mee gaan slapen hoor. Verder sluit ik me helemaal aan bij de reactie van Femkes. Je bent geen superwoman en dat is helemaal niet erg. Het komt echt wel goed joh. Rustig aan.
Ik begrijp precies hoe je je voelt Flamingo.... het huilen stond mij na een week of 6,7 ook nader dan het lachen. Onze dochter kreeg altijd rond 20.00 uur een fles en kwam standaard om 15.00 uur weer. Ook als we haar om 23.00 uur een fles gaven. En zo van de ene op andere dag slaapt ze door. Met nog steeds 's avonds 20.00 uur de laatste tot de volgende morgen 6.00 - 7.00 uur. En geloof me.... de eerste keer dat jou kindje dit doet... schrik je 's nachts wakker en wil je eerst kijken of alles goed is met je kindje. Zo was het hier tenminste, haha.
ja ik zou ook zeggen vroeg gaan slapen! En je man erbij betrekken. Mijn dochter kreeg een fles om 2200 en dan nog om 2 uur en 5 uur en 8 uur, dat heeft zeker tot 8 weken geduurd...toen was ik ook helemaal kapot. Mijn man heeft wisseldiensten dus ik stond er vaak alleen voor, daar hadden we eerder nooit over nagedacht. Beetje naief...Ik had niet verwacht dat die nachtvoedingen zo zwaar zouden zijn!! Toen ineens kwam ze nog maar 1 keer en plotseling sliep ze door. Soms wordt ze nog wel eens om 4 uur wakker, maar valt dan weer in slaap. Helaas toen zij eenmaal doorsliep, kon ik niet meer slapen, maar dat is weer een heel ander onderwerp. Maar denk goed aan jezelf en neem hulp van anderen aan.
Eylem: Ik moet bekennen dat ik denk WAUW hij slaapt van 20.00 tot 4.00?? dan zou ik echt uitgeslapen zijn . Hier zitten we aan een voeding van meestal 24.00 uur, 4.00 uur en dan weer 7.00 uur. Borstvoeding wel te verstaan, dus niets uit te besteden....maar ik moet zeggen dat de gebroken nachten me nu minder moeite kosten dan de eerste weken. Eylem, dit zou mijn reactie kunnen zijn Mijn dochtertje is vandaag precies 2 maanden oud en heeft nagenoeg hetzelfde schema als die van jou. Ik geef ook borstvoeding, dus afwisselen met partner is er niet bij. Om 23:00 uur krijgt ze voeding, dus om 24:00 uur gaat ze weer naar bed. Sinds kort komt ze dan weer tussen 4:00 en 5:00 uur en vervolgens, als ik geluk heb, om 8:00 uur. Ik zou eerlijk gezegd een moord doen voor 'van 20:00 tot 04:00' Vooral ook omdat mijn kleine meid overdag niet zo'n slapertje is en ik helaas niet veel kan bijslapen 's middags. Op de een of andere manier houd ik het toch nog redelijk vol, maar als dit ritme nog steeds zo is als ik weer ga werken...oei