Vanaf wanneer zou je karnemelk mogen geven? Moet je dat als soort yoghurt of meklk zien? Denk dat mn zoontje het erg lekker zal vinden omdat hij yoghurt ook super vindt. Hij drinkt ruim yoghurt en moeizaam sap of thee/ water. Maar om hem nu steeds yoghurt aan te bieden om hem maar aan zn vocht te doen laten komen?? Hij krijgt nu per dag; CA 325-350 OPVOLGMELK 120 yoghurt ca 50 sap en ca 50-100 thee Zit er een maximum aan de hoeveelheid zuivel produkten die je mag geven?
Karnemelk mag vanaf 6 maanden (hoeft niet natuurlijk). En de richtlijn van zuivel is 300 - 500 ml maar dit hangt er natuurlijk vanaf hoe het met de bijvoeding gaat. Op het moment dat alle opvolgmelk eruit is, is de richtlijn ongeveer 300 ml (dat is dus in ieder geval na één jaar)
Bedankt voor je antwoord! Wat ik wel lastig vind is dat de gestelde richtlijn van ons CB inderdaad ook ca 500cc aan opvolgmelk is, maar qua opvolgmelk zit ik er al onder. Dit werd goed gevonden (wel met 100cc yoghurt per dag erbij) aangezien mn zoontje al ruim bijvoeding eet (hoeveelheden van ca 1 jaar). Maar moet ik dan die 300cc aanhouden (want dan zit ik er qua zuivel ruim overheen? Zeker als ik karnemelk ga geven ipv een beker thee), of die 500? (en dan zou ik er ook al iets boven zitten ca 350 melk, 100 yoghurt en zeg 100 karnemelk?) Wat eigenlijk als je erboven zit, kan dat kwaad??
Is niet 500cc opvolgmelk, maar 500cc ZUIVEL. Ze zeggen alleen maar voor het gemak 'opvolgmelk' omdat veel mensen dat nou eenmaal geven. Maar moedermelk, of gewone koemelkproducten mag even goed hoor. En karnemelk is gewoon zuivel en telt dus gewoon mee voor het totaal op een dag. Met 9 maanden is om en nabij de 400cc zuivel voldoende. (Dus opvolgmelk, yoghurt, karnemelk, gewone melk, alles samen).
Bedankt voor je antwoord! Als ik 400/500cc zuivel mag geven en ik zou oa karnemelk willen geven dan moet ik de yoghurt of de opvolgmelk wat minderen, anders kom ik er wel overheen.. maar dat gaat me iets te ver alleen maar omdat hij het lekkerder dan thee zou vinden... Is het erg als je meer geeft? Is dat schadelijk?
't Is mag ook best een beetje meer zijn, zolang het er maar neit voor zorgt dat je kind minder gaat eten, maar je moet niet boven de 800cc gaan.
Ok, duidelijk! Vult karnemelk (en straks halfvolle melk) meer dan opvolgmelk? Dacht altijd dat opvolgmelk meer zetmeel en bouwstoffen bevatte?
Nou vooral meer zetmeel, die bouwstoffen valt nogal mee. Maar door het zetmeel geeft het wel een voller gevoel.
Luca drinkt ook vanaf een maand of 7 karnemelk bij de lunch. Omdat het makkelijker verteerbaar is dan melk. HIj vindt het ook erg lekker. Je kunt je zoontje ook om de dag karnemelk geven, en dan als hij karnemelk krijgt geen kaas op brood geven ter compensatie of zo.