Hallo, Ik studeer in juli af als apothekersassistent. Dus tot die tijd zit ik nog op school, en een bijbaan is nu gewoon niet te doen. Maar in augustus moet ik bevallen. En nu vraag ik me af of ik nog ergens recht op heb? Ik doe wel een betaalde stage van 10 weken van februari tot en met juni. mvg
Beste Hopelessinlove, Je hebt recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je hiervoor bent verzekerd. Je bent verzekerd voor de WAZO als je een dienstverband hebt (bijvoorbeeld een bijbaan of betaalde stage) of een UWV-uitkering (Ziektewet, WW of loongerelateerde WIA). Ook als deze verzekeringsgrond eindigt in de periode van 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum kun je nog aanspraak maken op de WAZO. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus als ik het goed begrijp dan heb ik wanneer ik zeg maar in juni en juli tijdelijk ga werken ergens, daarna recht op een wazo uitkering van 16 weken? Met uitbetaling naar aanleiding van mijn loon in juni en juli? Dus het maakt niet uit hoelang ik hiervoor al werkzaam was? En dat het maar een tijdelijke baan zal zijn TOT een maand voor de uitgerekende datum? Natuurlijk wil ik na de bevalling ook gaan werken maar hoop dat ik dan in me eigen vak gebied iets kan vinden. Alvast bedankt voor de hulp..
Beste Hopelessinlove, Inderdaad, het maakt niet uit hoe lang hebt gewerkt. Voor de hoogte van de uitkering maakt het wel uit hoeveel je hebt verdiend in de laatste loonperiode voor het verlof. Actuele informatie over de hoogte van het verlof vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nog een vraag: Ik las ook iets over ww kunnen aanvragen namelijk over het Feitelijk arbeidsverleden: Uw feitelijke arbeidsverleden bestaat uit de jaren vanaf 1998 waarin u ten minste 52 dagen per jaar in loondienst bent geweest. Het jaar waarin u werkloos werd, telt niet mee. Nu heb ik al 3 jaar achter elkaar vakantiebaantjes gehad. En loop ik al 2 jaar betaalde stage bij een apotheek. Zou dit dan dus ook kunnen meetellen als feitelijk arbeidsverleden? En zou ik dan dus ook recht kunnen hebben op ww? alvast bedankt!
Beste Hopelessinlove, De berekening van het fictief en feitelijk arbeidsverleden hebben betrekking op de lengte van de WW-uitkering. Dit wordt alleen berekend als je recht op WW hebt. Voorwaarden voor WW Om recht op WW te hebben, moet je in de 36 weken voordat je werkloos wordt, ten minste 26 weken hebt gewerkt (wekeneis). Voor het recht op uitkering maakt het niet uit hoeveel uren je werkte. Voor de hoogte van de uitkering wel. Heb je minstens 26 weken gewerkt? Dan heb je recht op een basis-WW van drie maanden. Verlenging op basis van arbeidsverleden Als je aan die voorwaarde voldoet, wordt vervolgens gekeken of je recht hebt op een vervolg-WW op basis van je arbeidsverleden (jareneis). De WW-uitkering wordt verlengd als je in de 5 jaren voordat je werkloos werd, ten minste 4 jaren hebt gewerkt. Je moet inderdaad 52 of meer dagen per jaar hebben gewerkt. Voldoe je ook aan die eis? Dan krijg je een langere uitkering. Berekening arbeidsverleden Alle gewerkte jaren vanaf 1998 tot en met het jaar voordat je werkloos werd geven recht op één maand WW (feitelijk arbeidsverleden). En alle jaren vanaf het jaar waarin je 18 werd tot en met 1997 geven ook recht op één maand WW (fictief arbeidsverleden). De maximale WW-uitkering is 38 maanden, ook als je arbeidsverleden langer is dan 38 jaren. Op onze website vind je actuele informatie over het recht op WW en de duur van de uitkering. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare