Hallo, Ik hoorde ineens over missed abortion.. Maar wat is verschil tussen miskraam en missed abortion eigenlijk..? Sorry voor de misschien directe vraag..
Bij een miskraam komt het spontaan opgang en stoot het lichaam van de vrouw het vruchtje af. Er wordt over een missed abortion gesproken als het vruchtje blijft zitten. Bij mij ontdekten ze bij de 12 wkn echo dat de vruchtjes met 10 wkn waren gestopt met groeien. Maar ze waren dus na twee weken nog niet weg. Dan spreek je over een missed abortion. Daarbij kun je afwachten of het alsnog vanzelf begint. Of je kunt het met medicijnen opwekken. Of het wordt door een operatieve ingreep (curettage) weggehaald.
Is toch een prima vraag? Vind trouwens uitdrukking "stille miskraam" aardiger maar wordt over algemeen MA genoemd
Je hebt allerlei soorten miskramen. Een 'missed abortion' is ook een miskraam, maar dan eentje waarbij het vruchtje niet vanzelf afgestoten wordt. Een andere variant is een 'windei' (wat ik een hele nare term vind) ofwel een blighted ovum. Hierbij is er wel een vruchtzakje, maar geen vruchtje.