Hoi, Gister naar het consultatiebureau geweest... Iedere keer als we naar het consultatiebureau moeten is het weer een drama... Mijn dochtertje begint al angstig te kijken zodra we het kamertje binnenstappen waar ze uitgekleed moet worden. Tijdens het uitkleden is het al huilen en rilt ze helemaal.(het is daar heel warm dus ze rilt niet van de kou) En dan moet ze ook nog op de weegschaal en gemeten worden dat wordt dus krijsen. Daarna speelt ze even lief met het speelgoed dat er ligt en ook tijdens het gesprek met de arts is ze rustig. Maarrrr... dan krijgt ze een prik en is het weer krijsen. Moet ze daarna weer aangekleed worden en je raad het al: huilenhuilenhuilen... Ik schaam me soms voor de andere mensen die er zijn en van wie de kids niet huilen. Ik heb het idee dat mijn dochtertje, ondanks dat ze nog zo klein is, al weet wat er staat te gebeuren wanneer ze daar uitkleed wordt omdat ze natuurlijk al een aantal inentingen heeft gehad. Ze vindt het doodeng en ik vind het steeds minder leuk om naar het cb te moeten. Nu moeten we binnenkort alweer heen omdat ze nog een inenting moet van vorige keer. 'k zie er nu al tegenop... Herkenbaar voor iemand??
O wat jammer dat het zo gaat.. Probeer toch zelf positiviteit uit te stralen en vol zelfvertrouwen er heen te gaan. Je ziet er nu erg tegenop wat best logisch is, maar kids voelen dat feilloos aan en reageren ook daar weer op. Neem haar favo speeltje mee, misschien wat drinken, een lekkere knuffelzachte deken en probeer er zelf niet zo tegenop te zien. Maak je al helemaal niet druk om wat anderen ervan vinden. Je bent daar voor jullie dochtertje en je bent echt niet de eerste met een huilend kindje.
Ons zoontje huilde ook altijd bij het wegen en meten. Dat kwam door de papieren die ze eronder hadden liggen. Ik heb nu mijn eigen papiertje mee, van de kruidvat zo'n verschoningsmatje voor onderweg. Daar huilt hij niet meer. Bij de prikjes huilt hij wel even. En daarna ook nog even bij het aankleden. Maar dat lijkt mij ook wel normaal. Ik zou het eerder gek vinden als hij niet ging huilen van de prikjes.
Ja ik probeer ook rustig te blijven omdat ik weet dat ze het aan kunnen voelen als je zelf gespannen bent. Het lukt me ook wel redelijk om rustig te blijven maar ik vind het ook zo sneu voor haar dat ze zo bang is. Ik zit me net te bedenken dat toen ik haar op schoot nam en haar broekje aandeed ze weer rustig werd. Misschien volgende keer maar op schoot uit en aan kleden.. dan huilt ze alleen nog op de weegschaal en bij het meten waarschijnlijk en na de prik. Ik moet me ook niet te veel aantrekken van de andere moeders natuurlijk, daar heb je gelijk in.
Als ik een ander huilend kindje zie denk ik alleen maar, wat vervelend voor moeder en kind. Nooit, wat slecht dat het kindje huilt. Huilen, dreinen, jammeren, zeuren, weglopen hoort allemaal bij kinderen en iedereen die daar een oordeel over heeft, heeft zelf geen kinderen of oogkleppen voor de vervelende eigenschappen van hun kind. Huilen uit angst is normaal en niet iets om je voor te schamen. Hier gaat cb goed. Wij hebben er altijd een uitje van gemaakt. Hij mag lekker spelen, laten zien wat hij allemaal al kan, verhaal vertellen enz. De prikjes zijn bijzaak. Voor mijn gevoel helpt dat wel. Ik ga echt positief de deur uit. Misschien kun je een paar keer naar het cb voor niets. Gewoon alleen maar spelen, en daarna een keertje apart wegen. Zo associeert ze het mogelijk met leuke dingen ipv vervelende.
Net als bovenstaande. Voel je absoluut niet opgelaten als je dochter huilt als je daar bent. Dat is nou het mooie van het CB. Iedereen heeft kinderen en weten hoe het werkt met kinderen. Er zal er geen 1 bij zijn die nog nooit heeft gehuild (of het nou daar is of ergens anders). Ikzelf heb nog liever dat mijn dochter krijst bij het CB dan dat ik bij de tandarts of dokter in de wachtkamer met haar zit
Ik zou ook angst hebben als ik telkens een spuitje krijg als ik ergens heen moet Mijn zoon schreeuwt daar ook alles bij elkaar na het wegen/meten en de spuitjes. Zo dramatisch zelfs dat andere moeders naar me toe komen om te kijken wat er aan de hand is en zelf tranen in hun ogen krijgen als ze mijn zoontje zien schreeuwen... Lekker laten huilen, mag ook wel na zoiets vervelends toch? Ik denk dat alle moeders die daar zitten het ook echt wel begrijpen hoor
Ik ook hoor, denk nooit dat een slecht kindje is of slechte moeder als een kind huilt. En verder ben ik mee eens met de bovenstaande reactie.
Mijn zoon ging ook altijd erg over zijn rooie als er gewogen en gemeten moest worden. Op een gegeven moment heb ik gewoon gecontroleerd of zijn luier droog was en die gewoon met het rompertje aangelaten (even romper zonder mouwen nemen dan). Hij vond het liggen in de weegschaal en de meetbak verschrikkelijk. De weeg mevrouw vond dat hij moest liggen, ik heb dit geweigerd (dan maar een keertje niet het gewicht en de lengte) helemaal toen hij kon staan en gewoon onder de meetlat kon. Dit vond zei niet zo heel erg leuk, maar ze vond het nog minder leuk toen de arts zei dat het een prima oplossing was
Dat is niet leuk.... maar gelukkig hoef je er niet elke week heen. Na deze keer is het aantal keren nog erg beperkt en ben je ook zo goed als van de prikjes af, ofis dit al de laatste keer. Hoe vervelend ook, evrn doorbijten en jezelf en je kind daarna belonen met een uitje of wat lekkers. Sterkte!
Ik heb dr de laatste keer niet eens uitgekleed, wegen doe ik thuis wel en meten daar onder de meetlat.
Ik wordt zelf heel onrustig als er geprikt moet worden, dan wordt de kleine dat ook. Nu gaat papa met haar naar het cb als er geprikt moet worden en heeft de kleine nagenoeg er geen last van. Het is 1 minuutje huilen na de prikjes, papa wrijft met washandje en klaar. (als ik het mag geloven allemaal, want ben er niet bij natuurlijk)
Bedankt voor jullie lieve reacties Ik moet binnenkort weer heen voor een vaccinatie en daarna volgens mij als ze 18 maanden is dus dat duurt nog even. Ik denk ook niet dat iemand zich zit te ergeren als mijn dochtertje zo huilt maar alle ogen zijn wel op je gericht dus dan voel je je wel een beetje ongemakkelijk Ik ga zeker wat doen met de tips die gegeven zijn en me niet zo druk maken de volgende keer.
Je kunt er niets aan doen als je kindje het eng vindt en gaat huilen. Wat je wel kunt doen is kijken of je haar kunt laten zien dat het niet altijd naar is. Ik ging best vaak heen om alleen te wegen en meten en dan even spelen en weer weg. Zo blijft de ervaring positief. Je kunt mss ook gewoon eens gaan dat ze mag spelen? Dus positieve ervaringen opdoen daar.