Vraag voor de HR mensen onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door SmurfjesMama, 2 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Alvast excuses voor het lange verhaal...

Ik heb een vraagje. Ik heb al 12 jaar reumatoide artritis en ben daar eigenlijk ook altijd best wel ziek van geweest en zat altijd in de wajong. Al een geruime tijd heb ik echter zulke goede medicijnen dat ik al ruim 6 jaar 40 uur en later 32 uur (mamadag) werk. Ik kreeg dus vorig jaar een brief dat om dat ik zoveel werkte het UWV mij niet meer arbeidsongeschikt vond en ik niet langer in de wajong zat. Nou prima, niet meer dan terecht vind ik.

Nu ben ik onlangs van baan gewisseld en daar heb ik dus niks over mijn RA gezegd, geen uitkering dus geen verplichtingen dacht ik. Nu krijg ik van de werkgever ineens een brief dat ze willen weten of ik in de laatste 7 jaar in een wajong/ wia achtige regeling heb gezeten. Mogen ze dit vragen? En moet ik perse hier op antwoorden?

Ik ben bang dat het voor hun nu een beetje gaat voelen alsof ik iets verzwegen heb, dat heb ik natuurlijk ook, maar aangezien het niet mijn werk beinvloed vond ik dat het ze niks aanging. Misschien heb ik dat verkeerd ingeschat, maar ja, daar is het nu telaat voor :). Iemand advies voor mij?

2. singa

singa Niet meer actief

Ze mogen het vragen omdat ze subsidie kunnen krijgen. Ze mogen je niet vragen wat je ziekte is of waarom je in de wajong zat. Omdat je RA geen invloed heeft op je functioneren ben je niet verplicht te melden dat je dit hebt.

3. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ze mogen vragen om ja of nee, verder niks als het je werk niet beïnvloed.

Maar waarom heb je het niet verteld?

4. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik dacht serieus dat ze alleen recht hadden op die subsidie als ik nog onder de wajong viel. Ik dacht dus ook dat het nu niet meer het geval was. Lopen die voordelen langer door voor de werkgever terwijl je zelf al niet meer onder die regelingen valt?

Waarom heb ik het niet verteld, tja, ik wilde heel graag die baan en was gewoon bang dat ik erop afgerekend zou worden. Solliciteren vind ik een stressvol iets en dan maak je soms keuzes die totaal niet gebasseerd zijn op rationele gedachtegangen...

5. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Zeker als ze er wel subsidies voor kunnen krijgen, zou ik het nu wel vertellen.
    Je bent aangenomen en ze zien zelf dat het geen invloed heeft op je huidige job.

Hier ook een collega die haar "handicap" verzwegen had bij haar sollicitatie. Ze is aangenomen en na een half jaar ofzo kwamen ze erop uit. Ze vonden het vooral jammer van de misgelopen integratiepremie.

Ik ben dan weer wel direct open geweest over mijn handicap. Zonder open te zijn vond ik echt geen job immers en ik zit nog altijd halftijds op invaliditeit.
    Met mijn integratiepremie hebben ze mijn directe collega meer verantwoordelijkheid met bijhorend loon gegeven.
    In de vacature stond dat we allebei dezelfde job zouden doen, maar nu is zij dus de eindverantwoordelijke en ik kan daar perfect mee leven. De eigenlijke vacature was net een tikje te hoog gegrepen voor mij, maar aangezien het mij wel lag, stond mijn trajectbegeleidster erop dat ik minstens met het bedrijf in gesprek ging - er waren geen andere kandidaten voor de job (luxe, ja).

Ik werk overigens voor een (Belgische) belangenvereniging voor gehandicapten, dus ze zijn wel wat gewend bij ons ;). Mijn bazin heeft bijvoorbeeld zelf een handicap met bijhorende moeilijkheden, maar ook premies.

7. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tis mij dus nu nog steeds niet helemaal duidelijk of ze nu wel of niet subsidie kunnen krijgen. Ik ben namelijk voor het UWV geen persoon met een handicap meer. Toen ik nog wel afgekeurd was ben ik er ook altijd open over geweest, volgens mij was ik dat ook verplicht.

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hoelang werk je nu bij je nieuwe werkgever?

Ik kreeg onlangs van het UWV het advies, om bij een nieuwe werknemer na 2 maanden deze vraag ook te stellen. Bij een sollicitatie of binnen 2 maanden mag je het niet vragen, daarna wel.

De No-Risk regeling (waar het in dit geval dus om gaat), geldt ook als je werknemer 'ooit' een Wajong uitkering heeft gehad.

Je werkgever kan dus nog steeds financieel voordeel hebben doordat jij onder deze regeling valt. Bij ziekte bijvoorbeeld (of dat nou iets door je RI is of gewoon een griepje).

Wij hadden de afgelopen 3 jaar een ex-Wajonger in dienst, zonder dat we dat wisten. En ze is regelmatig ziek geweest. Als we dit wél geweten hadden, hadden we dus ook bij al die ziektedagen haar salaris gecompenseerd gekregen. Best balen dat we het niet wisten dus.

9. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ah ok, duidelijk, bedankt! Van die ziekzijn voordelen wist ik,maar ik dacht dus dat dat ook voorbij was. De 2 maanden grens had ik ook gelezen, wat me alleen dus niet duidelijk was is of ze naar het verleden mochten vragen.

Ik ga het dan wel gewoon doorgeven denk ik (toch beter voor het bedrijf) en even een ongemakkelijk gesprekje met mijn baas voeren. Pfff,ik had gehoopt dat dat nooit meer hoefde,het blijft je toch achtervolgen helaas. :(

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Zoals gezegd, ze mogen je NIET vragen wat je hebt/had en waarom je in die regeling zat. Alleen OF het zo was.
    Succes!

11. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Even de wettekst erbij gezocht voor je:
    Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2005-221.html
    overheid.nl

Deel Deze Pagina