Na Pavlik bandage

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elmyra, 25 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Mijn jongste dochter (nu bijna 10 maanden) heeft van 6-9 maanden een Pavlik bandage (soort spreidbroek) gedragen vanwege een kleine heupdysplasie. Nu kon ze met bijna 6 maanden al een klein beetje staan. Ze is met Pavlik wel gaan kruipen overigens en zo wijdbeens kruipt ze nu zonder ook door het huis.

Ben benieuwd naar meer ervaringen na een Pavlik bandage. Ze is er nu een kleine maand uit en maakt geen aanstalten tot staan, als ik het met haar probeer trekt ze haar beentjes op in spreidstand. Af en toe zet ze ze wel even neer maar dan is het meer trappelen. Nu heb ik geen haast hoor, maar ik vraag me toch een beetje af wat 'normaal' is na zoiets. Hoe snel gaan kindjes gemiddeld staan/lopen? Snap dat dat ook afhankelijk is van de ernst van de afwijking en duur van de behandeling, maar ben toch benieuwd naar andere ervaringen. Wanneer zou je aan de bel moeten trekken bij bijvoorbeeld fysiotherapie of kan je het gewoon op z'n beloop laten?

2. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Niet zo heel lang geleden heb ik ongeveer dezelfde vraag gesteld op dit forum. Kwamen helaas niet zo veel reacties op.
    Onze dochter heeft van ongeveer 3-6 mnd een pavlik gehad. Ze loopt nu wat achter mbt rollen, kruipen etc. Maar volgens de fysio niets verontrustends. Het mag ook nog best even duren gaf de fysio aan.
    Ze kan intussen wel goed omrollen, en kan perfect zitten. Maar ze kan nog niet zelf in zithouding komen of weer gaan liggen. Kruipen en optrekken/staan doet ze nog niet. Maar komt vanzelf wel, gaan wij vanuit.

3. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Oh bedankt voor je reactie! Jullie dochter was nog wat jonger toen ze hem kreeg dus! Hebben jullie meteen fysio ingeschakeld? Mij is verteld dat dat niet noodzakelijk is ... Wel fijn om te weten dat het dus best even mag duren. Ik heb geen idee namelijk. Misschien dat ik toch het cb maar even bel om te vragen wat hun ideeën hierover zijn (als ze al ideeën hebben ;) ...). Zij kunnen in ieder geval een verwijzing voor de kinderfysio regelen mocht dat nodig zijn.

Jammer dat jij ook weinig reacties hebt gekregen. Je zou toch denken dat er meer babies met een Pavlik zijn, maar wellicht bevinden de mama's zich niet op dit forum. Ik zou ook zo niet weten wat ik moet doen om bijvoorbeeld het staan te stimuleren. Bij mijn oudste ging dat vanzelf en mijn jongste stond dus met 6 maanden ook al een beetje. Nu trekt ze haar beentjes op in spreidstand als ik dat met haar wil proberen, dus veel valt er zo niet te stimuleren ;). Anyhow, thanks. 1 reactie is beter dan geen reactie.

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dame heeft ook een Pavlik gehad maar die situatie is niet te vergelijken met die van jullie. Na de Pavlik heeft ze 2 weken in tractie gelegen, daarna 3 maanden gipsbroek en toen nog 6 maanden een spreidbroek. Wij hebben wel begeleiding gehad van een kinderfysiotherapeut maar noodzakelijk was dat niet, dat was meer voor mijn eigen gevoel. Onze dochter ging voor het eerst staan een maand nadat haar spreidbroek uit mocht, los lopen deed ze na 5 maanden

5. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ohja dat is echt een ernstige dysplasie geweest dan! Heel ander verhaal, maar wel knap dat ze een maand nadat ze uit de spreider was ging staan! Hoe oud was ze toen? Mijn jongste is er nu ook ongeveer een maand uit en is bijna 10 maanden.

6. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ze had naast dysplasie ook nog een luxatie. Toen ze uit de spreider mocht was ze "al" 13 maanden.

7. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Oja dat scheelt toch 5 maanden met mijn dochter nu. Maar desondanks heel knap, ze heeft een heel traject achter de rug zeg! Fijn dat alles goed is gekomen.

8. Kim16

Kim16 Lid

29 jun 2016
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft vanaf 6 weken tot ca 8 maand een pavlik gehad. Hij is nu 10 maand en een beetje, maar heeft het tempo ook nog niet echt uitgevonden ;) ik denk een beetje hetzelfde als jouw kindje Elmyra. Rollen en zitten (sinds 2weken) gaat goed, maar maakt nog geen aanstalten tot kruipen, zelf zitten of staan.

Wij hadden voor iets anders wel een kinderfysio en ze heeft zijn ontwikkeling in de gaten gehouden, maar zag ook geen reden om zich zorgen te maken. Nu komt ze een hele tijd niet, pas weer als hij een jaar is om te kijken hoe het dan gaat. Hij mag het nu rustig in zijn eigen tempo doen.

9. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ow bedankt Kim. Jouw zoontje heeft ook lang gezegen zeg! Lijkt me zwaar, mijn dochter had er geen last meer van en is er de laatste twee weken dat ze hem had ook mee gaan kruipen. Maar zelf was ik er wel klaar mee. Maar gelukkig is het nu goed en heeft ze zelfs meer dan de minimale correctie die nodig was.

Ze kan dus wel kruipen en zitten ging na 1 week eigenlijk al heel goed. Rollen doet ze niet echt. Een enkele keer van buik naar rug. Verschilt dus ook per kindje weer zo te lezen, zoals normaal ook met ontwikkeling. Goed om te horen dat jullie gewoon kunnen wachten tot hij een jaar is en hij het zelf mag gaan ontdekken. Dan doe ik ook niks en wacht ik gewoon even het bezoek aan het cb af met 11 maanden. Zal ik dan even informeren.

Deel Deze Pagina