Beste vk, De laatste echo was niet goed, het vruchtje was veel te klein voor de termijn. Maar de vruchtzak is al die weken echt heel mooi door gegroeid. Ivm mijn medische geschiedenis probeer ik wat puzzelstukjes bij elkaar te kunnen leggen. Daarom vraag ik mij af; Welk hormoon/ hormonen, zijn verantwoordelijk voor de (door) groei van de vruchtzak? Ondanks dat het vruchtje al lang gestopt is. ik hoop dat u mij hier iets meer inzicht in kunt geven. Hartelijk dank
Hoi happy2012, Het hcg dat bij een zwangerschap door (één van) de vliezen wordt geproduceerd, stimuleert de hormonen oestrogeen en progesteron die gezamenlijk zorgen voor de opbouw van het baarmoederslijmvlies, de placenta aanleg en de groei van de vruchtzak. Er is zover ik weet niet 1 hormoon aan te wijzen die de vruchtzak laat doorgroeien bij een miskraam. Dat is een combinatie van factoren. Want ondanks dat de zwangerschap niet goed is, je bent wel zwanger en het hcg zit in je lijf, dus alle processen worden wel aangestuurd, al is het dan niet zo sterk als bij een goede zwangerschap en houdt het uiteindelijk op. En dit verschilt van vrouw tot vrouw en van zwangerschap tot zwangerschap Groeten Brigitte