Weer aan de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door CindyJessie, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hallo,

Ik ben moeder van een prachtige dochter van bijna 7 weken oud.
    Ze heeft in de kraamweek moeite gehad met aanhappen en door drinken aan de borst. Ze dronk te kort en viel in slaap.Hierdoor verloor ze veel gewicht en moesten we gaan bijvoeden. De verloskundige en kraamhulp dachten dat ze te weinig kracht had. Het was ook gen grote baby met haar 2970 gr. bij de geboorte.
    Ik ben gaan kolven en af en toe blijven aanleggen.
    De afgekolfde voeding gaven we in de fles.
    Eerst de Calma en de Breastflow, maar daar dronk ze ook te weinig uit.
    Op aanraden van de kraamhulp zijn we de Avent gaan gebruiken, want ze was bang dat onze dochter te weinig binnen kreeg.
    (De lactatiekundige heeft meegekeken en de Breastflow aangeraden)

Het advies van de lactatiekundige was blijven oefenen.
    Ik ben dit beetje bij beetje minder gaan doen, omdat onze dochter erg onrustig kan zijn. Slapen ging moeizaam en het drinken uit de Avent was zelfs moeilijk. Ze krijgt nu Nutriton i.v.m. een vermoeden van reflux.

Intussen krijgt ze de afgelopen weken dus afgekolfde melk en ze groeit er erg goed op. Ze was in 4 weken tijd een kilo gegroeid.

Ik wil haar zo graag weer aan de borst krijgen, maar dat gaat moeizaam. Het aanhappen gaat moeizaam en als dat eenmaal lukt drinkt ze maar 5 a 6 minuten aan 1 borst. De andere borst bied ik aan, maar die pakt ze dan niet meer. Tijdens het aanhappen wordt ze boos en gaat huilen.
    Ik oefen steeds minder omdat het zo'n teleurstelling is voor me steeds.
    Is het al te laat om haar nog uit de borst te laten drinken?
    Of is een tepelhoedje een idee?
    Sorry voor het lange verhaal, alvast bedankt,
    Groeten Cindy

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi Cindy.

Het is niet te laat om je kindje weer aan de borst te krijgen!

Het drinken aan de borst is "zwaarder" dan uit een fles. Aan de borst moet ze even wachten en een aantal x zuigen voor de melk gaat stromen, via de fles krijg je zo goed als direct melk. Ze kan dus wat ongeduldig zijn aan de borst. Je kan met de hand het eerste toeschietreflex opwekken en je dochter aanleggen wanneer de melk stroomt.

De nutriton kan je ook geven met een lepeltje. Meng het met een klein beetje mm. Het gaat erom dat de melk niet bij de drinken dik is, maar in de maag, waardoor het minder makkelijk weer omhoog kan komen.

Aanhappen: Blijf dit oefenen. Mocht dit moelijk blijven gaan, dan is een tepelhoedje het overwegen waard. Probeer dan het tepelhoedje al gevuld te hebben met melk.

Overgang fles-borst:
    Vervang 1 fles voor een borst op een dag. Mocht ze na de borst snel komen dan geef je een fles, maar niet direct aansluitend.
    (Als je uitsluitend moedermelk geef, maag ze zoveel drinken als ze wilt, ook uit de fles)
    Je gaat weer een fles eraf halen als de tijd tussen de borstvoeding en fles ongeveer evenlang is als tussen de flessen.
    Probeer elke paar dagen weer een fles eraf te halen totdat je volledig borstvoeding geef.

Ik kan geen tijdsindicatie geven hoelang dit kan duren, maar heb geduld, het kan echt!

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina