Hoii, Ik heb van het begin af aan te weinig bv gehad. Waar ik heel veel moeite mee heb. En dus deels overgegaan op kv. Anders kreeg mn manneke niet genoeg binnen. Ik heb van alles geprobeerd om de produktie omhoog te krijgen. De ha attendeerde mij op het gebruik van domperidon, werkte erg goed totdat ik ermee stopte, mijn produktie kelderde gelijk weer naar het nulpunt. En heb nu in een dag amper genoeg voor 1 voeding. Maar als hij die voeding krijgt toch wel zo'n 180 a 200 cc. Heeft hij na een uur weer honger en drinkt zo nog een fleje leeg. Zou het kunnen dat ik ook te weinig voedingstoffen in mijn bv heb zitten? Hoewel ik hem niet veel kan geven wil ik hier toch wel mee doorgaan, zodat hij allemaal goede stofjes van mij meegkrijgt, maar het is ook zo frustrerend. Het loopt helemaal niet zo als ik gehoopt had..
Wat vervelend dat he bij jullie niet gaat zoals je graag had gezien! Volgens de meeste borstvoedingsdeskundigen komt te wenig voeding maar heel zelden voor. De vraag is natuurlijk of jij één van die zeldzame gevallen bent. Mag ik vragen waarom je gestopt bent met domperdion als dat wel goed werkte? Ik ken jouw huisarts niet, dus ik weet niet hoeveel kennis hij heeft op het gebied van borstvoeding. Meestal zijn huisartsen niet zo goed op de hoogte als bijvoorbeeld een laktatiekundige. Heb je bij een lk een consult gehad? Of heeft jouw huisarts meegekeken bij het aanleggen van de baby? Het kan zijn dat daar iets mis gaat. Je schrijft dat je van alles gedaan hebt, maar niet precies wat. Daardoor geef ik misschien tips die je al hebt geprobeerd. Adviezen die vaak worden gegeven bij een dip of bv die niet goed op gang komt, is veel huid op huid contact en rust voor de moeder. (Lekker met je baby op bed kroelen, als hij slaapt even een boekje lezen en je lekker laten bedienen. ) maar dat helpt alleen als de baby een goede drinktechniek heeft. Een laktatiekundige kan meekijken hoe dit gaat en advies geven. In ieder geval moet je baby een grote hap nemen. Het grootste deel van de tepelhof zit in het mondje. De lippen krullen naar buiten en het tongetje ligt over de onderkaak. Inmiddels zou het drinken zeker geen pijn meer moeten doen. Na elke voeding nakolven kan helpen de productie te verhogen. H et geven van andere voeding, werkt helaas productieverlagend. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe minder hij bij jou drinkt, hoe minder melk jij produceert en andersom. Op deze leeftijd is het heel moeilijk om je productie in stand te houden met maar één voeding. Zoals het nu gaat, ben ik bang dat je het risico loopt dat je melk straks helemaal opdroogt. Uit jouw bericht begrijp ik dat je da jammer zou vinden. Ik denk dat je er goed aan doet om zo snel mogelijk de hulp van een lk in te roepen. Hoe eerder, hoe meer kans je hebt dat he nog lukt. Als het niet lukt, bestaat er gelukkig kunstvoeding waarop jouw kindje het ook prima zal doen! Bedenk dus zelf hoeveel moeite je wilt doen. Als de borstvoeding eenmaal loopt is het heel fijn. Maar zoals het nu bij jou gaat, begrijp ik dat het alleen maar frustratie oplevert.
Ik heb contact gehad met een lk, was een stomme *** reageerde totaal niet op mijn vragen. Mijn moeder had bij mijn broertje genoeg produktie maar te weinig voedingstoffen zij heeft haar melk toen laten testen. Ik ben gestopt met de domperidon omdat ik het maar kort mocht gebruiken, maar ook met domperidon niet genoeg produktie. Ik heb hem veel en heel veel aangelegd om de produktie op te hogen. Maar baatte ook niet. Ik leg hem nog steeds meerdere malen per dag aan.. Ik kolfde op zijn voedingstijden om zo toch het op te hogen maar dat baatte ook niet. 180 cc op een dag!! en werd niet hoger! Aanleggen is nooit een probleem geweest na een paar dagen hadden we het allebei onder de knie. Tja rust kan het idd zijn.. althans niet genoeg rust. Zowel lichamelijk als geestelijk heb ik weinig rust. Nu iets meer omdat de kleine nu overdag slaapt maar huilde eerst erg veel door reflux. Het huishouden doe ik zo goed als in mijn eentje. Mn vriend stelde gister gelukkig wel voor taken te gaan verdelen. (we werken daalijk evenveel uren) Ik vind het jammer dat we kv moeten kopen maar het ergste vind ik het contact, het is toch heel intiem.
5% van de vrouwen heeft helaas te weinig productie, hier kun je niets aan doen. Heb zelf helaas ook dit probleem gehad. Wel kan je natuurlijk proberen om de boel op te krikken, probeer ook tussen de voedingstijden door te kolven en kolf ook 's nachts om de 3 uur. Zo merkte ik bij mezelf dat ik toch weer een extra voeding kon kolven, maar helaas niet voldoende. Tuurlijk is het balen als je kv moet kopen, maar je ventje kan trots zijn op een moeder die elke druppel bv geeft die ze heeft! Wat ik zelf deed was eerst bv geven, en erna zo nodig nog een flesje kv. Als je andersom doet heb je kans dat je kleintje al vol zit van de kv en geen bv meer wil. Daarnaast zou ik als ik jou was weer starten met de domperidon, er zijn genoeg vrouwen die dat maanden gebruiken! Sterker nog als je het chronisch gebruikt en je ha dat ook op het recept zet krijg je het gewoon vergoed van je zorgverzekeraar. Van te weinig voedingsstoffen in bv heb ik geen verstand, weet wel dat je het kan laten testen, misschien moet je daar eens voor googlen of aan een andere lk vragen?
Tegen mij werdt op het CB gezegd dat de samenstelling van je BV altijd goed is!... Nu twijfel ik dus weer of dat waar is! Ze vertelde me dat al jou voedingstoffen eerst naar de melk gaan en dan pas naar jezelf! Dus ookal zou je niet alle dagen even gezond eten zou je melk wel optimaal moeten zijn...
Waarom laat je je melk niet testen dan? Het kan best dat het niet goed is, oké het gebeurt niet vaak maar het kan wel. Ik heb hetzelfde probleem als jij, van het begin af aan te weinig melk. Waardoor weet ik niet. Ik gebruik nu nog steeds domperidon en heb mezelf helemaal suf gekolfd . Nu Ratababy ook bijvoeding krijgt heb ik wel genoeg om hem van melk te kunnen voorzien. Waarom mocht jij de domperidon maar kort gebruiken?
Melk testen levert totaal geen betrouwbaar beeld op! Moedermelk met te weinig voedingsstoffen bestaat niet. Een kind dat vanwege onvoldoende productie en een verkeerd borstenmanagement niet voldaan is bestaat wel. Domperidon kun je lang gebruiken hoor. Zoek anders contact met een andere lactatiekundige als je geen klik had. E3n goede LC kan je adviseren m.b.t. borstenmanagement, beste manier van bijvoeden (in jouw geval zou ik een bostvoedingsondersteuningsset overwegen, je kind krijgt dan bijvoeding via de borst), melkopwekkende medicatie (juiste dosering is heel belangrijk) of kruiden, homeopatische ondersteuning etc.
Wat vervelend voor jullie, helemaal omdat jullie zo graag willen! Wat ik nooit zo goed snap is dat gekolf. Je hoeft nu nog geen voorraad op te bouwen of de fles te geven, dus ik zou gewoon je baby zo vaak mogelijk aanleggen! Ga daarbij lekker comfortabel zitten met tv of muziekje aan en een lekker glas sap of potje thee bij de hand. Probeer die rust te pakken! Ik heb dat ongegeneerd gedaan en voedde om de 2 uur 1 uur en kwam daarvan tot rust. Ik hoefde verder ook niet te koken of boodschapen of het huishouden te doen, dat deed mijn man allemaal. 's Middags ging ik met de baby naar bed. Kolven is een andere methode om melk uit je borst te halen dan dat de baby dat doet. Je mag je kolfopbrengst niet vergelijken met wat de baby live drinkt! Je kan via de lactatiekundige van bv.com het vetgehalte van je melk laten testen. Een goed onschadelijk middel om je productie te verhogen is fenegriek. Heb je thee van en capsules, te koop bij reformhuis. Probeer te ontspannen en te vertrouwen op je baby en je eigen lichaam! Voed op verzoek en laat de baby de borst uit zichzelf loslaten. Zolang je baby goed plast en goed groeit, heb je vast een goede kwali- en kwantiteit melk! Geniet van het moederzijn!
Te weinig voedingstoffen is niet mogelijk bij een gezonde moeder, lijkt me dan ook sterk dat dit bij jouw zo zou zijn. Te weinig melkproductie kan wel, heel veel stimuleren is een mogelijkheid om het op te krikken, veel aanleggen, tussendoor kolven ook de nachten eventueel weer met neusspray aan de slag....en ik heb eens gehoord dat een flesje oudbruin bier stimulerend werkt (geen idee of het waar is)....en erg belangrijk is; neem de tijd voor je voeding en ontspan, lukt dit niet in de kamer ga dan lekker op bed liggen met de kleine desnoods met een relaxed muziekje dr bij.