6 uur weg van huis mogelijk zonder kolven/voeden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sm1, 15 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik begin als dochter 6 maanden is weer met werken.
    Ik werk 5 1/2 uur en ben in totaal dan 6 uur weg van huis.
    Kolven wil ik niet aan gaan beginnen en het liefste wil ik ook geen KV geven.

Is het mogelijk en haalbaar om dochter in deze 6 uur geen melk te geven? (geen KV en ook geen borstvoeding) Ze zou dan vlak voordat ik wegga borstvoeding krijgen en direct als ik terug ben weer.
    In de uren dat ik er niet ben iets anders van bijvoeding aanbieden en water (?) bij dorst? Als ik daarna thuis ben mag ze zoveel drinken bij mij als ze wilt. Nu drinkt ze overdag om de 3/4 uur en s´nachts slaapt ze meestal 10 uur aan een stuk door.

2. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Waarom wil je niet kolven? Met bijvoeding ga je het in die 6 uur voor je dochter niet redden, ze zal echt willen drinken want zoveel eten ze nog niet. Dan moet je of gekolfde melk of flesvoeding gaan geven.
    Persoonlijk zou ik wel kolven, desnoods maar 1 keer, je hebt er recht op en je wordt er vanzelf wel handig in. Met een dubbelzijdige kolf kan je in 20 minuten klaar zijn en ook nog rustig je broodje opeten. Daarbij heb je recht op kolfverlof, dus zou ik daar gewoon gebruik van maken, eventueel mag je zelfs live voeden in die tijd. Als de opvang dichtbij het werk is of je kindje naar je werk gebracht kan worden is dat ook een optie.

Edit: Rond de 6 maanden trokken mijn borsten zo'n lange tijd drinken in elk geval niet, die stonden echt op ploffen en dat was echt pijnlijk.

3. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ben nog geen mama maar lijkt me niet te doen joh, als het nu soms om de 3 uur is dan moet diezelfde tijd overbrugd worden. Zou dan ook kolven of toch KV bij geven, dan heb je een makkelijke oplossing 1 voeding op te vangen.

4. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik ga haar natuurlijk geen honger laten lijden maar ik was benieuwd of iemand anders het ook zo deed?

Ik ga niet kolven omdat ik geen recht heb op kolfverlof.
    Ik woon niet in NL hier is het iets anders geregeld.
    Hier kan je je kolfverlof samenvoegen en in 1 x opnemen na je zwangerschapsverlof, zo kan ik iets langer thuisblijven bij beeb.

5. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Je kan ook op andere tijden kolven zodat de gene diw op je dochter past wel wat melk achter de hand heeft. Ik kon na 6 maanden prima 6 uur niet voeden/kolven, maar mocht je last van je borsten lrijgen dat zou je op het toilet met de hand een beetje de druk eraf kunnen kolven.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Of je kindje het volhoudt, dat vind ik lastig in te schatten, maar het lijkt me dat jij het wel aan moet kunnen hoor. Het kan 's nachts toch ook?

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier kon het toen niet: kreeg echt heel veel pijn. Maar misschien als het langere tijd zo gaat wel. Heb daar geen ervaring mee, dus kan je ook niet echt helpen.

8. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Kan je niet in je pauze kolven?

Ik kon met 6 maanden wel 6 uur zonder kolven, al voelde het op het eind van de dag niet meer heel fijn.
    Maar mijn dochter kon toen echt nog geen 6u zonder melk, dus als je niet wilt/kunt kolven zou je toch kv mee moeten geven.

Om hoe veel dagen gaat het? Hou er ook rekening mee dat als je de voeding over gaat slaan dat je productie ook terug kan gaan lopen.

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je kan tovh ook gewoon sochtends of savonds oid kolven voor de volgende dag...

Ik denk dat 6 uur wel lang is voor je kindje... Dan krijgt het in totaal 16 uur lang geen voeding...

10. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Bedankt dames !

11. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik werk maar 5.5 uur heb geen pauze.
    Ik werk ook nog eens in wisseldiensten: 1 week van
    08:00 tot 13:30 en de andere week van 16:30 tot 22:00 en dan
    4 of 5 dagen per week.

Ik denk dan dat ik ga kolven om iets achter de hand te hebben.
    Wat is daar dan het beste moment voor?

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het beste moment is gewoon wanneer het voor jou het beste uitkomt :)

Meestal zitten je borsten sochtends voller als savonds, dus dan zou ik voor sovhtends gaan..

Maar kijk gewoon wat jij handig vind, ik kolf ook, wanneer het mij uitkomt en niet op een vast moment

13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik werkte alleen in de ochtend. Tijdens de ochtendvoeding, rond kwart voor 7, kolfde ik de andere kant direct af. Dat scheelde in tijd en ging ook erg makkelijk. Deed dit gewoon met een handkolf.
    Deze voeding kreeg onze dochter dan op het kdv.
    De volgende voeding rond 13:00 uur kreeg ze dan bij mij. Ik deed dus ook 6 uur zonder kolven, vanaf maand 3. Ging prima.

Alleen vind ik het moeilijk om te zeggen of het jou ook gaat lukken, omdat je wisseldiensten hebt. Je lijf raakt gewent aan bepaalde tijden en met wisseldiensten heb je die natuurlijk niet.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Met 6 maanden kon ik wel 6 uur zonder kolven, maar mijn kind nog geen 6 uur zonder voeding.

Ik werkte normale kantoortijden en kolfde altijd in mijn middagpauze. Dat hield ik makkelijk vol. Mijn kind dronk in die tijd nog 2-3 flesjes van 120 ml per dag. Ik kolfde niet genoeg in die ene keer, dus ik deed het meestal na de ochtendvoeding ook nog even, ook op mijn vrije dagen. Daarmee had ik dan meestal nét genoeg voor mijn werkdagen. Vantevoren voordat je weer moet gaan werken alvast een voorraadje opbouwen in de vriezer helpt ook.

Als je niet wilt kolven, zou je 1x per dag een flesje kunstvoeding moeten laten geven. Het is toch ook zo wat om je kind elke dag een paar uur honger te laten lijden...

15. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Bedankt voor de ervaringen en ideeen.

Nee ik ga mijn kind geen honger laten lijden hoor.
    Denk dan toch dat ik een kolf ga aanschaffen, KV wil ik eigenlijk vermijden .

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je kind lijkt het me niet zo'n probleem, die kan in die 6 uur zonder jou ook iets anders eten of drinken. Voor je borsten lijkt het me de zwaarste klus: houden die het vol om 6 uur niet geleegd te worden? Heb je geen mogelijkheid om in elk geval halverwege of zo een minuutje of 5 de spanning er af te kolven?

17. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    @dirkmama ik kan op het werk op de wc de druk
    Eraf kolven (met de hand?)mocht het nodig zijn en dan wat ik kolf weggooien omdat het natuurlijk niet hygiënisch is.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op WC zou ik alleen ergste druk weghalen. Er is geen rustige hoek waar je even 2-3 minuten kolf er op kunt zetten zodat je het mee kunt nemen?

19. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    Ik wilde ook niet kolven. Ik ben met 6 maanden (een maand voordat ik ging werken) rustig gaan afbouwen overdag. Nog een tijdje overdag niet BV gegeven en verder wel en dat ging prima. Ik zou gewoon kijken of het wil. Inmiddels helemaal gestopt i.v.m. kinderwens.

20. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Bedankt voor alle tips.
    Ik ga het inmiddels helemaal anders doen.
    Ik wilde eigenlijk niet met kolven beginnen maar geb. nu besloten dat ik wel ga kolven (1 voeding voor mijn baby) en ik ga ook 1 voeding kolven per dag om te doneren.
    Weet niet of dat in Nederland ook bestaat?
    De kinderarts informeerde erover dat er een groot te kort is aan moedermelk . Alle benodigdheden worden thuis afgeleverd en de volle potjes melk worden thuis opgehaald. Ik ga half september beginnen.

Deel Deze Pagina