waarom wachten tot 6 mnd met bijvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bunchy, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Ik lees overal dat het niet nodig is omdat kindje voldoende goede stoffen via bv binnenkrijgt..
    maar is het verkeerd om ietsje eerder al met fruit te beginnen bijvoorbeeld? wat is daaro p tegen?

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Het heeft te maken met de rijping van de darmen volgens mij en de kans op het opbouwen van allergieen. Maar je hoort wel van kindjes die je al eerder het eten zo uit de mond kijken, en dan lijkt het mij niet zo vreemd om al eerder met iets bijvoeding te beginnen.

Het is ook logisch als je de zes maanden als grens hanteert dat er altijd kindjes eerder en later aan toe zullen zijn, toch? Maar je kindje geeft dan wel signalen af denk ik.

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Het is idd niet goed voor de darmen van je kindje. Zo staat het op bv.com

Met zes maanden zijn de darmpjes van kinderen goed genoeg ontwikkeld om vast voedsel aan te kunnen. Ook andere tekenen wijzen erop dat je kindje rond die leeftijd toe is aan vast voedsel. Veel kindjes leren bijvoorbeeld rond die leeftijd om rechtop te zitten.
    Neem de leeftijd van zes maanden als grove leidraad, sommige kindjes zullen al iets (een weekje) eerder aan vast voedsel toe zijn, andere kindjes pas veel (maanden) later. Het is niet verstandig om eerder dan zes maanden met het bijvoeden, en zeker niet met het bijvoeden met stukje te beginnen.
    De darmpjes hebben echt een half jaar nodig om te rijpen, om 'klaar' te zijn voor het leren verteren van nieuw eten

In ons geval wachten we zeker tot 6 mnd omdat dochterlief allergisch is, dus ik wil bij haar broertje zo min mogelijk risico lopen. De KA heeft ons met klem verzocht (waar ik het zelf ook al wilde) te wachten tot 6 mnd.

Overigens vind ik "het eten uit de mond kijken" echt geen teken dat je kindje toe is aan bijvoeding. Hij kijkt naar alles wat ik doe, dus ook naar het eten. Maar hij denkt echt niet: "goh, dat ziet er lekker uit, ik wil ook wat proeven"

Tekenen dat je kindje toe is aan bijvoeding vind ik bijv. minder tijd tussen de voedingen laten zitten, plots weer 's nachts voor een voeding komen (mocht je kindje doorslapen) etc.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf 4 maanden mag het (wanneer er geen allergieën in het gezin voorkomen) maar het is niet nodig (en je doet een deel van de positieve eigenschappen van de bv mogelijk teniet). Tot 6 maanden (is nu het WHO advies) heeft je kindje in principe voldoende aan alleen bv (of melkvoedingen wanneer geen bv gegeven wordt). Tot 6 maanden geef je je kindje optimaal de tijd om de darmen te laten rijpen. Vanaf 4 maanden zijn de darmen al aardig gerijpt en KAN bijgevoed worden (mits GEEN allergieën) maar waarom? Wel is het nodig om met 6 maanden echt te starten met bijvoeding.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Mee eens, ik weet ook niet hoe dat er anders uit zou zien dan het gewone kijken naar alles wat je doet, en natuurlijk vooral je mond. Maar je hoort het soms, onze meid is nog maar 4 mnd, dus is nog niet zo ver neem ik aan :)

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik heb ook geen idee hoe het eruit zou moeten zien, maar het kindje van mijn schoonzus keek met 3,5 maand schijnbaar het eten uit hun mond, dus toen zijn ze maar gaan bijvoeden. Ik zie hem niet anders kijken, maar het zal wel aan mij liggen. Ik geloof dat zij het ongeveer kindermishandeling vinden dat wij tot 6 mnd wachten (zij vinden dat F. ook bij ons het eten uit de mond kijkt) en dan ook nog a la rapley gaan bijvoeden (Daar geven ze niks vers, enkel heel veel potjes) dus zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen. ;)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik geloof daar ook niet zo in. Mijn dochtertje vond voor 6 maanden ook alles interessant wat wij aten en nog steeds. Maar dat wil niet betekenen dat alles goed voor haar is.

Mijn dochtertje kwam juist vaker voor voedingen toen ik begon met bijvoeding.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Maar als een kindje het eten uit je mond kan kijken, hoeft je het hem toch niet meer te geven? Hij heeft het dan al... (wel knap hoor) :D

Ik ben bij m'n jongste met 5,5 mnd begonnen met bijvoeden omdat ik dacht dat ze er echt aan toe was. Dat had niets met haar manier van kijken te maken, maar gewoon dat ze niet voldaan leek te zijn met alleen melk. Ze ging steeds slechter slapen, kwam steeds sneller voor wéér een voeding. En sinds ze fruit en groente kreeg, ging dat stukken beter.
    Maar dat is dus 2 weken voordat ze 6 mnd oud werd, dat lijkt me genoeg. Hier ook sterk verhoogde kans op voedselallergie (mama en broer zijn allergisch voor noten), dus we zijn voorzichtig!

Deel Deze Pagina